Jag tänkte pröva bygga en induktionsvärmare och har simulerat lite och det har dykt upp lite problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med!
Först är det i logiken som ska dela upp en PWM signal i 4 signaler för att styra en H-brygga. Varför får jag spikarna vid pilarna och vad kan jag göra åt saken?
Är detta en vettig lösning? Bara man håller sig under 100% Dutycycle så har man ju automatisk dötid!
Tänkte köra diskret drivning av H-bryggan och har börjat med att rita in lågside drivningen först. Borde jag inte få lite bättre stigtid än ca 1ms!?
Hmm den negativa sidan beror ju på att jag kopplat den till Oscilloskopets Jord för att få en kurva istället för två, så det är tillslaget av FETarna som är slöa på båda sidorna... Ska försöka få till högsidorna också och se om det hjälper!
Med 7404 som driver Q7 och Q8 så får du aldrig mer än 4,4 volt till gaten, och då blir den slö. + 15 volt för att slå till och minus 15 volt för att snabbt dra ur gateladdningen då blir det snabbare.
100 ohm är lite för mycket som gatemotstånd, tror jag. Du kan räkna ut ungefärliga tillslagstiden med gatekapacitansen. Om du byter plats på NPN-PNP samt lägger en NPN efter 7404 kan du få rätt sving - eller använda drivkrets.
Det dumma är att jag sett den kopplingen (totem-pole!?) för liknande FET:ar på flera ställen... Gatemotståndet är 10 Ohm, Jag ska pröva koppla om lite med en till transistor!
Jag vill inte använda en gate driver ic dels för att det är mer intressant med en diskret divning och för att jag har 200 st IRFP460LC, vill ha en enkel och billig drivning som jag kan kasta ihop när jag känner för det!
Jag gjorde ett enkelt test nyss, ställde om signalkällan till +/- 15V och kopplade den direkt på Gaten, Blev exakt samma resultat! Tänkte att det kanske berodde på spice modellen så jag testade lite andra FET:ar av olika modeller och märken... Får samma resultat! Nu blir det testa ett annat program istället!
Bearing så du vill köra PNP på högsidan? Har inte sett den lösningen förutom på en eller annan bootstap lösning. Kan du utveckla lite mer hur du vill att drivsteget ska se ut?
...och angående gate-motståndet så kan du ner till 50 Ohm och neråt.
High sidan funkar inte för att du inte kopplat in någon drivning alls! Gaten ligger ju bara och flyter... ...troligtvis funkar FET som en högohmight motstånd och därför blir det jätteslö uppladdning av kapacitancen i low side FET när du slår av lågsidan. Därav den slöa stigtiden. Däremot när du aktiverar low sidan får du en jättesnabb flank från 50 till 0 volt eftersom den är korrekt kopplad...
Det är vad jag tror...
Gatemotståndet är 10 Ohm, läste själv fel på 10Ohm som 100 först!