Funderingar vid simulering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JBV

Funderingar vid simulering

Inlägg av JBV »

Jag tänkte pröva bygga en induktionsvärmare och har simulerat lite och det har dykt upp lite problem som jag gärna skulle vilja ha hjälp med! :)

Först är det i logiken som ska dela upp en PWM signal i 4 signaler för att styra en H-brygga. Varför får jag spikarna vid pilarna och vad kan jag göra åt saken?
Bild
Är detta en vettig lösning? Bara man håller sig under 100% Dutycycle så har man ju automatisk dötid!

Tänkte köra diskret drivning av H-bryggan och har börjat med att rita in lågside drivningen först. Borde jag inte få lite bättre stigtid än ca 1ms!?
Bild

Ska rita in högsidan när jag fått till resten, tänkte köra något i stil med:
http://www.innovatia.com/Design_Center/ ... rivers.htm
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du får spikarna då en gate har en viss fördröjning. Alltså tar det en stund (ns-storlek) för signalen att bli inverterat i 7404'orna t.ex.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du har ju snabba flanker på ena sidan och långsamma på andra.
Kan det bero på att du simulerar en ofullständig koppling utan högsidan?
JBV

Inlägg av JBV »

Hmm den negativa sidan beror ju på att jag kopplat den till Oscilloskopets Jord för att få en kurva istället för två, så det är tillslaget av FETarna som är slöa på båda sidorna... Ska försöka få till högsidorna också och se om det hjälper!
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Det kan ju vara intressant att se gate-spänningen och utspänningen på ena halvan av H-bryggan. Då kan man eventuellt dra lite slutsatser...
JBV

Inlägg av JBV »

Jag ändrade till en halvbrygga, Gatespänningen är 5,2V Det kanske förklarar varför det är slött!? Man ska väl ha kring 15V om jag förtått rätt?
Bild

När jag testade high-side drivningen på H-bryggan får jag underliga resultat.. då blir det +5 till +17V eller något sånt..
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Med 7404 som driver Q7 och Q8 så får du aldrig mer än 4,4 volt till gaten, och då blir den slö. + 15 volt för att slå till och minus 15 volt för att snabbt dra ur gateladdningen då blir det snabbare.

Prototypen
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Lite OT: Vilket simuleringsprogram använder du? Och under vilket operativ?
bearing

Inlägg av bearing »

100 ohm är lite för mycket som gatemotstånd, tror jag. Du kan räkna ut ungefärliga tillslagstiden med gatekapacitansen. Om du byter plats på NPN-PNP samt lägger en NPN efter 7404 kan du få rätt sving - eller använda drivkrets.
JBV

Inlägg av JBV »

Det dumma är att jag sett den kopplingen (totem-pole!?) för liknande FET:ar på flera ställen... Gatemotståndet är 10 Ohm, Jag ska pröva koppla om lite med en till transistor! :)

Jag vill inte använda en gate driver ic dels för att det är mer intressant med en diskret divning och för att jag har 200 st IRFP460LC, vill ha en enkel och billig drivning som jag kan kasta ihop när jag känner för det!

Jag använder Multisim 7 under Windows
JBV

Inlägg av JBV »

Jag gjorde ett enkelt test nyss, ställde om signalkällan till +/- 15V och kopplade den direkt på Gaten, Blev exakt samma resultat! Tänkte att det kanske berodde på spice modellen så jag testade lite andra FET:ar av olika modeller och märken... Får samma resultat! Nu blir det testa ett annat program istället!
bearing

Inlägg av bearing »

Testa först att byta ut de övre fetarna mot motstånd, för du driver ju inte dem högt.
JBV

Inlägg av JBV »

Ah det var det som var problemet! Gäller "bara" klura ut varför high-side inte fungerar då hehe
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Bearing så du vill köra PNP på högsidan? Har inte sett den lösningen förutom på en eller annan bootstap lösning. Kan du utveckla lite mer hur du vill att drivsteget ska se ut?

...och angående gate-motståndet så kan du ner till 50 Ohm och neråt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

High sidan funkar inte för att du inte kopplat in någon drivning alls! Gaten ligger ju bara och flyter... ...troligtvis funkar FET som en högohmight motstånd och därför blir det jätteslö uppladdning av kapacitancen i low side FET när du slår av lågsidan. Därav den slöa stigtiden. Däremot när du aktiverar low sidan får du en jättesnabb flank från 50 till 0 volt eftersom den är korrekt kopplad...
Det är vad jag tror...

Gatemotståndet är 10 Ohm, läste själv fel på 10Ohm som 100 först!
Skriv svar