Dedikerad dator till Mach3

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

Dedikerad dator till Mach3

Inlägg av Spruft »

Vet inte hur rätt den här tråden ligger men det är ju mekatronikstyrning ändå :)

Funderar på att köpa en enkel dator för just Mach3. Läste nått om att man ska undvika VIA chipset och integrerad grafik. Verkar som att alla moderkort har det?
Sen har ja sett en lista på inställningar man ska göra i XP för att det ska flyta på bra.
Förslag på modekort? Antar att jag bara behöver moderkort+lite minne+liten HD+lite processor? Man borde kunna komma undan billigt.
Anta att jag har skärm o låda o sånt
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag kör med vias chipset på moderkortet, så för mig funkar det fint i allafall...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Mach3 rullar bra på min gamla bärbara: celeron 800MHz, win xp, 128MB ram.

Jag har inte gjort några särskilda inställningar alls.

/Johan
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Får man rekomendera EMC2 (linuxcnc.org)? Det har ganska låga hårdvarukrav, men det beror ju på vilken hårdvara du ska styra. Fördelen är ju att det bygger på ett realtidsoperativ. Dessutom är det ju fritt och gratis. Jag använder det och är riktigt impad. Du får ju göra dina inställningar i textfiler, men när det är klart är allt i ett snyggt gui.

Dessutom är det grymt konfigurerbart. Den största nackdelen är att det inte finns något bra fritt och öppet CAM. Än...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Än...

Något på g? 8)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Jodå, men inget är direkt moget än. De projekt jag följer är CamBam, GCam, cam.occ och opencam. CamBam är väl det mest mogna.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

minimi bör du ha >1G CPU, gärna >256Mb minne och hyfsad grafik som är ett separat kort. Undvik ALL-IN-ONE mobo´s och VIA chipset.

Ovan är den generella rekommendationen, visst har folk mobo´s med VIA chipset och all-in-one som rullar med Mach3 men de mesta av 'felen' när det gäller hårdvara är just detta med VIA och all-in-one, så varför chansa!

Oftast funkar en rakt av installation av XP, men om det inte lirar så gå in på MACHSUPPORT och titta på optimiserings förslagen som finns där.

Du har fattat ATT det ska vara en dedikerad PC till CNC och inte nåt annat.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Vill bara påpeka en grej gällande EMC2... Se upp om du använder ett nyare NVidia-grafikkort, eftersom de behöver speciella drivrutiner som inte fungerar med den realtidskernel som EMC2 installerar (magma). Annars vill jag varmt rekommendera det, dock mest för att det kör på Linux, och inte Windows... Har aldrig kört det (EMC2) skarpt.
Millox

Inlägg av Millox »

Är inte emc text-mode endast? I så fall borde det ju spela kvitta vad det sitter för grafikkort i datorn.
Olle E.
Kontakt:

Inlägg av Olle E. »

Just ja... Jag menar alltså om man kör det grafiskt. Dock rekommenderas det ju att man kör i textläge om man ha mer kraft till själva styrningen.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

tecno skrev:minimi bör du ha >1G CPU, gärna >256Mb minne och hyfsad grafik som är ett separat kort. Undvik ALL-IN-ONE mobo´s och VIA chipset.

Du har fattat ATT det ska vara en dedikerad PC till CNC och inte nåt annat.
Vad har du för setup? :)

Alltså hur kinkigt är det med andra program som bild till g-code o andra små converter-grejjer o tillbehör? Kan andra installerade program störa fast dom inte är igång?

Jag skulle vilja att det fungerade bra med en äldre billig laptop men det kanske är viktigt med XP? Just för att det tar liten plats med laptop. Har också hört nått om krångel med skrivarport och laptop. Är inte XP i sig ganska krävande, borde man inte köra typ en stabil win98?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Laptop = ALL-IN-ONE = kan bli STRUL (men kan också fungera bra = testa)

MACH3 kan bara köras på XP eller Win2K, ej win98

Jag kör med ASUS mobo / Nvidia grafik 512Mb minne till Blomman/Aldrinen

Min Touch-PC har följande data.
http://goto.glocalnet.net/Bengt.CNC.pages5/touchpc.txt

Tyvärr finns det inga genvägar till simpel dator och MACH3 utan du bör ligga med en propp omkring 1G. Väljer du däremot att köra med MACH2 och är en fena på att skruva på WIN2K så kanske du kan få detta att lira med proppar omkring 400MHz.
Skriv svar