Ytmonterad JY822. Vad är det?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Ytmonterad JY822. Vad är det?

Inlägg av JimmyAndersson »

Råkade grilla en(?) komponent när jag testade min TFT-UV-box. :roll:

Helhets-bild:
Bild

Komponenten vid den röda pilen är stekt. Ser ut såhär i närbild:
Bild
(Dålig bild, men det var enda sättet att få texten ganska läsbar.)
Det står JY 822.

Någon som vet vad det är? Datablad? Pinout? Ersättare? Ja, sånadär standardfrågor... :)


Sedan en liten parantes: Vad är det för komponent vid den blå pilen i första bilden?

Orsaken till att det blev grillparty berodde på en kontakt som sett bättre dagar. En sladd trillade ur och mötte en annan sladd. Hoppas det bara berodde på det. :roll:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

den vid den blå pilen är störskydd, induktans kondensator induktans eller tvärt om, kommer inte ihåg vilket
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Ser ju ut som en regulator.

Hittar dock ingen info om någon sådan.. kolla vart den går någonstans så kanske du kan lista ut vad det ska vara förnågot

Det kke går med en AND grind? :lol: ska hämta mina nu 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det mesta brukar ju gå att lösa med AND-grindar, så det kan nog gå. :lol:
Får nog mina i morgon.

Det sitter en schmitt-trigger (74LVC14AD) i närheten. Ska försöka spåra om den går till den brända kretsen. Jag tycker det ser ut som en regulator.


Det är förresten kopplat såhär:
Nätdel ---> Kortet i bild ovan ---> flatkablar till TFT-displayen.

edit: Råkade skriva att 74LVC14AD var en inverterare, men det är en Hex inverterande schmitt-trigger. Jag har inte lyckats spåra dess Vcc-matning till den vita kontakten (som bara förser kortet med olika spänningar), inte heller till den brända komponenten. Vet inte riktigt var 74LVC14AD får sin spänning ifrån. Det är lite svårt att spåra eftersom det är ett 4-lagers-kort, men det kan hända att det är någon transistor som styr spänningsmatningen till den. Transistorerna verkar vara hela iallafall. Även kondensatorerna och motstånden kring den brända komponenten.

74LVC14AD vill förresten ha mellan 2,7V - 3,6V på Vcc.
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Testa med en multimeter kke å se om det kan ge nåt från 74LVC14AD till "komponenten som fisit ut den blåa röken"
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Sättet den är kopplat på liknar för mig en MOSFET, sannolikt en P-MOSFET.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha! Ja det kan stämma när jag tänker efter lite till. Det sitter redan regulatorer på nätdelen och den 24-poliga vita kontakten borde kunna ge alla olika spänningar som behövs. Så om det är en MOSFET så kan den kanske användas för att stänga av/på displayens drivkretsar.. kanske.

Jim_the_one:
Jo jag mätte mätte mellan 74LVC14AD och den brända kretsen. Vcc verkade inte ha någon kontakt med den brända kretsen, men mellan GND och den brända kretsen fick jag lite kontakt:

Vi kallar den brända kretsens ben för 1, 2, 3 (uppifrån och ner). "Benet" på högra sidan är förbundet med pin 2.

Ohm-mätning mellan:
Pin 1 - GND på 74LVC14AD = 15,5kohm
Pin 2 - GND = nada. (eller några megaohm..)
Pin 3 - GND = 5,5kohm
Pin 1 - pin 3 = 10kohm (Det sitter ett 10k-motstånd över dessa pinnar.)

Säger kanske inte så jättemycket eftersom kretsen är bränd.

GND på 74LVC14AD är anslutet till det stora jordplanet.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

BAV119 (någon slags dubbeldiod, har inte hittat något mer om den tyvärr)...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Grejen vid den blå pilen är en genomförningskondensator, en avstörningskomponent alltså.

Jag fasthåller MOSFET, anledningen är banorna kring och ett motstånd mellan vad som förefaller att vara Gate och Source. Det skulle passa med att det är en av/på av drivspänningen till den 24-poliga kontakten, alltså borde det vara en P-MOSFET, detta passar även med avstörningen och kondensatorer som sitter på.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

OK, fine... :-)

Tre olika siter med "SMD marking codes" säger "JY" = "BAV119".
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Två olika bud från giganterna på forumet. Noterat. :)

Om vi tittar på de båda föreslagna komponenterna.
Dubbeldiod: I vilka fall kan man ha nytta av ett motstånd över två av pinnarna? (Troligen en anod och en katod.)
P-MOSFEET: Det mest kritiska för valet av en passande sådan borde väl vara effekten och "snabbheten"? Så om det är en P-MOSFET och jag garderar med en kraftig modell så borde det gå? (På nätadaptern står det hur mycket ström den kan leverera.)



Jag fortsätter med ledtrådar allt eftersom jag spårat kretskortsbanorna.

Pin1 --> motstånd 10kohm --> Pin3.
Pin2 (mitten-benet) går till en konding (sitter strax nedanför till höger om den brända kretsen) och sedan till GND.

Vad är komponenten med tre fyrkanter (nollor?) till höger om avstörningen. Ser ut som ett motstånd, men noll-ohms motstånd brukar väl bara ha en nolla?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23721
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Det är ett 0 Ohms motstånd, dom kan också ha 3 nollor, annars är det bara att ohm mäta. :)

SMD sidor säger att den nummerkombinationen är BAV119, har dock lärt mig att det inte alltid stämmer tyvärr dock inte vanligt men jag har varit med om det 2 ggr då det egentligen var något helt annan än standard. Tycker dock inte heller att det inte känns som en dubbeldiod, för min del bla pga av höljet och BUV 119 görs i SOT23 kapslar och detta är inte en sådan utan en SOT223 kapsel. Mosfetar för mindre effekter i SMD brukar också ha denna storlek och med en kylfläns kopplat till substratet. Fast visst vem vet, det kanske är en effekt dubbeldiod..
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26227
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag tror att komponenten i sann japansk anda ska heta "2SJY822" men det ger ingen träffar på google så det kan mycket väl vara ett fabriksnummer.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Usch då.

Jag har gjort ett litet schema på det jag lyckats spåra:

Bild

Frågetecknet är alltså JY822.
Vet inte än vart C6 och R2 tar vägen..
Har bara ritat in matningen på 74LVC14AD.

edit: Jag hade missat rita in GND vid C2. Om ni laddat in bilden förrut och ändringen inte syns så får ni trycka CTRL + F5 (InternetExplorer) eller SHIFT + F5 (FireFox) för att läsa in bilden igen.

edit 2: Z3p (komponenten märkt B i schemat) är en Zenerdiod: BZX84-C5V6.

edit 3: Eller kanske inte. Enligt databladen jag hittade, detta och detta, så "ska" inte pin2 vara ansluten.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

Kan det vara den gamla räven 2sk208?
http://www.toshiba.com/taec/components2 ... 3/6913.pdf
Skriv svar