Defekt nätaggregat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Defekt nätaggregat

Inlägg av Housepainter »

Jag har ett nätaggregat från en dator liggandes på bänken. Det går inte igång som det skall

när man sätter igång det pyser det till en kort stund ibland, och sedan kommer det ett högfrekvent ljud från agget. troligen från den del jag markerat med en röd cirkel.

Bild

finns det något hopp?
kan detta lagas?

tacksam för alla komentarer och synpunkter!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Uj, det ser ju svart ut på flera ställen!
Det du kan göra är att kolla lödningarna, ibland så blir sakena varma av ljusbågar vid lödningarna. Är nån trafo/drossel/spole trasig så blir det nog svårt att laga.
Nätdelar är ju i princip gratis nu för tiden, är det något speciellt med denna så att du måste laga den?
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

att det ser svart ut beror mest på ljuset. dock är det rätt dammigt! :) jag kände inte för att väcka grannarna igår när jag plockade isär det.. nej, det finns väl inte direkt någon speciell anledning till att laga det, förutom att man tjänar en liten slant.
lödningarna är ok. som det ser ut.. skall kanske kolla igenom dem en gpng till.. men som jag sade så kommer det ljud antagligen från den delen jag markerat.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

sorry.. verkar som att bilden inte vill visas. jag har precis uppdaterat min routers firmware. skall kolla så inställningarna till min ftp är ok.
Skriv svar