Inkoppling av bilslutsteg - saknar manual, vad är "ANT

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
netrunner

Inkoppling av bilslutsteg - saknar manual, vad är "ANT

Inlägg av netrunner »

Jag har ett litet slutsteg för bil som jag tyvärr saknar manual till. Köpte den till mitt högtalarprojekt med bensindunkar men under alla turer så förlorade jag alla sladdar och manualen.

"Högtalare ut" och "signal in" är lätta.

Men så finns det en rak vit 7-stifts kontakt som jag inte vet hur den ska kopplas så jag öppnar och tittar i.

4 är "högnivå in" så dom går bort.

Dom 3 återstående är märka med:

B+ (sitter en säkring och en sladd vidare till en trafo, gissar att det är 12V+)
G (gissar jag är jord)
ANT (vad är detta och vad ska jag göra med den?)

Har testat utan ANT men den ska vara med på något sätt, nu får jag bara en lysdiod som säger "Error"?

Jag har letat men inte hitta tillverkare eller mer på nätet...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Finns det ingen som helst märkning ?
Fabrikat, typnummer eller liknande ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag skulle gissa att den ska ha +12V när du vill att slutsteget ska köra,
brukar anslutas till ANT utgången på bilstereon som används till motorstyrda antenner..

Men på ett slutsteg är det altså troligen en ingång!!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jovisst, den heter "SuperTech 200Watt plus" och "STA-200".

Tyvärr bara skräpträff när jag söker.

Vad gör ANT-utgången på stereon? Lägger den bara 12V+ när man stoppar i en CD-skiva?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

B+ är för vanliga spänningsmatningen. ANT (brukar även heta RMT) används för att ge spänning så att slutsteget kan starta. Den ska alltså kopplas till +12V. Antingen på samma som B+ eller till sladden som ger spänning när tändningen är på. Merparten av strömmen går igenom B+ , så kablen till ANT behöver inte vara särskillt tjock.

edit: På en bilstereo används ANT för att styra en motordriven antenn. Antingen kan du koppla den till ditt slutsteg eller så låter du den vara. (Sätt eltejp eller nåt runt den så det inte händer något otrevligt.) :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

"ANT" /"Remote" används föratt starta steget när bilstereon är igång, har man steget igång hela tiden kommer det dra på batteriet nämligen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jaha, sedär. Om man inte ansluter "ANT" så får man en elak röd "error" lampa. Det var ju logist... eller inte.

Nu byglade jag den till 12V och allt funkar!

Tack alla! :D :D :D

Jag får fruktansvärda störningar nu när jag kör med en PC/ljudkort som källa och med samma PC:s PSU som strömförsörjning. Ploppande/tickande och tjutande ljud som inte påverkas av "volymkontrollen/gain"

Imorgon när jag är piggare så ska jag testa med blyacc och kanske köpa "Galvanisk avskiljare":
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78692

I framtiden vill jag köra på datorns PSU, är det någon som kan tipsa på något man kan göra för att "tvätta" strömmen lite? avstörningsfilter?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Du måste jorda signaljord i chassijord där du ansluter "stereon". I slutsteget ligger normalt signaljord kopplad med 1kohm till chassijord.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... testade en grej nu på morgonen.

Om man kör från MP3 spelare är alla störningar borta. 8) Så det är inte dålig ström i alla fall. Ska testa med ett annat ljudkort och se vad det gör. Kanske får det bli ett galvanisktfilter i alla fall.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

På slutet av tråden gick det upp ett ljus, ANT ska anslutas till radions ANT utgång. ANT styr motorantenn men kan naturligtvis även styra slutsteget. Din ANT går att koppla till tändningen för till/från.

Prototypen
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

prototypen: hmm betyder det att jag måste öva mig på att skriva tydligare inlägg eftersom det var precis det jag mena i början av tråden? :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Bara för att förtydliga, något jag missade i början: Jag ska ju inte ha bilslutsteget i en bil, det ska sitta på en dator.

Datorn har ju ingen motorantenn. Då frågan skulle varit: Vad är syftet med ANT och vad förväntas det för spänning där.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jag tolkade det som att du skulle ha den i bilen.
=S
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Datorn har ju ingen motorantenn."

Det är bara att montera en. :D

"Då frågan skulle varit: Vad är syftet med ANT och vad förväntas det för spänning där."

Tja, eller som du skrev:

"ANT (vad är detta och vad ska jag göra med den?) "

Svaret blir ändå samma sak. :wink:
Ingen av frågorna tyder på att det ska sitta i en dator.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

netrunner skrev:Jag får fruktansvärda störningar nu när jag kör med en PC/ljudkort som källa och med samma PC:s PSU som strömförsörjning. Ploppande/tickande och tjutande ljud som inte påverkas av "volymkontrollen/gain"
Har du fått bort oljuden?
Förmodligen har du fått en jordslinga. Du bör ha en kraftig +12 kabel samt en kraftig -12V (GND), så att inte du får spänningsfall i GND-kabeln. Allt fungerar väl så länge du har samma potential i GND och signaljord. Både signaljord och GND är lågohmiga kablar. Om båda kablar är kopplade till jord både på datorsidan och slutstegssidan och du får ett spänningsfall i GND så kommer det att driva en ström i signaljorden.

Ponera att du har en ström på 10A till slutsteget. GND-kabeln har en resistans på 0.1 ohm. Detta ger enligt ohmslag ett spänningsfall på 1V i GND-kabeln. OM du då har 5 ohm i signaljord kommer 1V spänningsfallet att driva en ström på 0,2A i signaljorden.

0,2A är mer än tusen gånger den ström som signalen ger upphov till i signaljorden. Därför kommer det att bli kackalorum i slutsteget.

För att få så få problem som möjligt:
1. dra kraftiga kablar i GND matningen.
2. se efter om du kan få bort jordslingan. Lossa på signaljord på slutstegssidan. Blir det bättre då har du en jordslinga. Jag har för mig att bilslutsteg har något trix för att jord brukar vara så problematisk i bilar, men kan ej detta. Det finns säkert en massa duktigt folk på det här.

Hoppas du förstår vad jag menar!
Skriv svar