Strömförsörjning till kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Strömförsörjning till kamera

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag har skaffat en liten trådlös kamera. Den är endast ca 2x2x2xcm stor. Med följer en adapter och en batterisladd till ett niovoltsbatteri. Att ansluta kameran till någon av dessa strömkällor är inget problem. Kameran fungerar utmärkt.
Nu är det så att jag vill bygga in kameran i ett modelltågslok för att kunna filma ur "lokförarens synvinkel". I det loket kameran ska sitta finns det inte mycket plats. Ett batteri blir alldeles för stort. Kameran måste alltså få ström från loket.
Vid analog körning blir ju detta ett problem eftersom spänningen i rälsen varierar. Jag kör dock digitalt och därmed finns det alltid konstant 20v AC i rälsen. Detta borde ju kunna driva kameran.
Jag provade att ansluta kameran till lokets strömupptagningskablar via en likriktare och en kondensator för att glätta strömmen. Detta fungerade utmärkt, ända tills jag börjar köra loket. Då börjar bilden blinka.
Vet inte vad det beror på. Jag provade att fördubbla kondensatorkapaciteten (från 2200uF till 4400uF) utan resultat. Berodde inte på det alltså.
Dålig strömupptagning till loket beror det inte heller på. Om jag själv skjuter på loket så att det glider över rälsen blir det inga blinkningar på skärmen.
Borde ju alltså vara någon slags störningar. Dock blir det inga blinkningar om kamern kopplas till ett batteri, sätts på loket som körs. Inga blinkningar då. Så kameran har inga problem med att vara för nära lokmotorn eller liknande.

Vad ska jag göra för att bota detta? Jag vill ju helst inte ha blinkningar på TV-skärmen så fort loket kör.

/MVH Anton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du sätter en regulator efter kondensatorerna. Typ 7809 eller nått. Det skulle kunna funka.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Håller med danei. Frågan är vad kameran tycker om den nuvarande spänning under en längre tid ändå. Om vi antar att dom 20V AC du har är fyrkantvåg som likriktas så får du ju ändock ut runt 20V likspänning. Kanske redan sitter en 7805 eller liknande i kameran. Du kan också prova med RC eller LC-länk tillsammans med regulatorn för att ytterligare undertrycka matningsstörningar.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Tack för snabba svar!

Jag är inte så hemma på elektronikens alla områden.
Danei; menar du så här?:

Bild

vfr: jag har kopplat ett lämpligt motstånd i serie med kameran så den får ca 8 volt, vilket den vill ha. Det sitter dock lite komponenter i kamerans kontakt. Antar att det är någon form av spänningsregulator. (En svart ytmonterad sak med tre anslutingar, plus lite andra pyttesmå ytmonterade saker, sitter på ett litet kretskort inmonterat i kontakten. Jag stötte på den när jag demonterade kontakten. Den får inte plats i loket)!

Som sagt så är jag inte så erfaren inom elektronik, så, helt ärligt, så förstår jag inte särskilt mycket av det du skrev i sista meningen i ditt inlägg. Bifoga gärna en bild där kopplingen framgår, eller länka till någon.

/Anton
Senast redigerad av anto04 20 november 2006, 15:42:13, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja det var så jag menade. Varför sa du inget om resistorn? Ta bort den. Resistorer funkar bara på saker som har en konstat ström, typ dioder och lampor. Det är möjligt att det löser problemet. Annars gör du som i ritningen. Har du någon spec på vilka spänningar den tål?
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Kameran ska ha 8 volt.

/Anton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du hadde ju en adapeter för 9V batteri. Vad jag undrar är innom vilket intervall kameran är nöjd. Men ta bort resistorn och sätt dit en spänningsregulator till lämplig spänning.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> En svart ytmonterad sak med tre anslutingar,...

Har den verkligen ingen märkning alls ?
Visst händer det att producenter "filar" bort numren, men
normalt inte på enklare komponenter.

Med stor sannolikhet är det en spänningsstabb. Kolla
med förstoringsglas eller lupp (och bra med ljus).

Du kan inte rigga upp lite speglar så att kameran kan ta
en bild på sig själv ? :-)
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Hehe, nä, men här finns en bild på en identisk kamera:

http://xs300.xs.to/xs300/06193/wlcamera.jpg

Den svarta komponenten i kontakten heter 78L05, och vid närmare betraktelse har den fyra anslutningar.

/Anton
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då är det en 5V regulator. Den behöver antagligen minst 8V in för att funka stadigt. 22V kanske är lite väl häftigt. Men vad du har efter din resistor vet man ju inte. Sätt en stabb till om du inte vill köra 22V in i den lilla regulatorn.

EDIT: Din regulator har med stro säkerhet skydd för överhettning så den borde inte gå sönder av 22V.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Den svarta komponenten i kontakten heter 78L05

Ja men då så... :-)

Sök på 78L05 på (t.ex) ELFA och hämta databladet så kan du kolla
vad den "tål" för inspänningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den variant som tål minst verkar tåla 30V Så det är nog lungt. Hur mycket drar kameran? Kretsen ska ju klara av att göra sig av med värmen också. Men eftersom man kan driva den med ett 9V batteri så kan det inte vara så mycket.

Säg hur det gick när du testat utan resistor.
Millox

Inlägg av Millox »

Det kan vara ett tips att även ha separata strömupptagningar till resten av loket och till kameran, samt en fin LC mellan för att minska risken för störningar. Upptagningen till loken har en tendens att dra väldigt knepig ström, speciellt de digitala med stora kondensatorer. Därför finns det stor risk att spänningen inte är helt stabil, särskilt om du har vanlig nysilverräls och långt mellan boosterna.

Skulle jag göra något liknande skulle jag nog ta och montera in kameran i en godsfinka eller så. Förvisso blir spelet inte lika bra då, men det är mycket lättare att göra rätt, samt man får mer plats och behöver inte göra åverkan på ett (potentiellt) dyrt lok.

Är det H0-skala?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har provat att bygga in en kamera i en järnvägsvagn med bra resultat, jag körde med ett LC filter, spänningstabb, ett par avkopplingskondingar samt en 10v 0,3F supercap, den gav nog med ström för att kunna driva kameran ett tiotal sekunder, vilket var bra om man körde på något avsnit av banan med dålig kontakt. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en scysst stor magnetstabb löser många problem ^-^
Skriv svar