Pullup på RESET eller inte?
Pullup på RESET eller inte?
Hej alla glada!
Ja har märkt att vissa kopplar inget till RESET men vissa kopplar typ ett 100k motstånd sen in på RESET.
Varför gör man det och vad är det bra för?
//Emil
Ja har märkt att vissa kopplar inget till RESET men vissa kopplar typ ett 100k motstånd sen in på RESET.
Varför gör man det och vad är det bra för?
//Emil
Själv Hej.
Det är ju en oerhört bra fråga.... RESET på VAD?
Jag har personligen ALDRIG sett en 100K som pull-up på en reset-ingång men OK, jag har bara jobbat i 25 år med elektronik så jag har inte sett allt.
Om det t.ex. är på PIC-processorer har jag sett MÅNGA 10K och en del lite högre, upp till 47K. Anledningen till att ha en pull-up på reset på en processor bruka vara att man vill veta att skiten faktisk kör och inte råkar hamna i reset-läge för att reset-ingången "flyter". Detta gäller i övrigt "alla" ingångar, speciellt inom den digitala värld.
Det är ju en oerhört bra fråga.... RESET på VAD?
Jag har personligen ALDRIG sett en 100K som pull-up på en reset-ingång men OK, jag har bara jobbat i 25 år med elektronik så jag har inte sett allt.
Om det t.ex. är på PIC-processorer har jag sett MÅNGA 10K och en del lite högre, upp till 47K. Anledningen till att ha en pull-up på reset på en processor bruka vara att man vill veta att skiten faktisk kör och inte råkar hamna i reset-läge för att reset-ingången "flyter". Detta gäller i övrigt "alla" ingångar, speciellt inom den digitala värld.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Kan ju lägga till att på AVR-familjen är det enligt Atmel "standard" att ansluta ett 4,7 kOhm motstånd mellan matningsspänning och Reset.
Se t.ex sid. 13 figur 6-1
Se t.ex sid. 13 figur 6-1
Därför att reset brukar vara aktivt låg. D.v.s. om du trycker en resetknapp så brukar den jorda resetingången till uC, så reset får 0V vilket betyder att uC skall resetta. Vad händer då om du kopplat direkt från+5V till resetingången och trycker in reset-knappen? zzzzzt, chompf, puff! Kortslutning.
Om du menar att folk kopplar via motstånd utan resetknapp så vet jag inte faktiskt, förutom att det inte skall gå för hög ström om resetingången av någon anledning blivit en nollad utgång eller något skiter sig, eller möjligtvis att samma pinne används för ICSP på något vis.
Om du menar att folk kopplar via motstånd utan resetknapp så vet jag inte faktiskt, förutom att det inte skall gå för hög ström om resetingången av någon anledning blivit en nollad utgång eller något skiter sig, eller möjligtvis att samma pinne används för ICSP på något vis.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
Det går säkert bra! 4k7 är en rekomendation inte en "maximum rating"Korken skrev:...Jag har aldrig haft en pullup på RESET men tydligen ska man ha det.
Måste den då vara 4,7kohm eller kan man typ ha som RDX* skrev 10kohm?
eller ett absolut värde. Oftast kan du avvika ganska kraftigt.
Vad finns det för anledning att avvika?
Kanske har man inte resistans värdet hemma eller vill ha en extra sttrömsnål batteridriven utrustning etc.
Om en bilfabrikant rekommenderar att man inte ska varva mer än 5500rpm så sprängs oftast inte motorn om du övervarvar en stund.
Rekomenderar de att köra på 95 oktan går det i många fall ändå att
köra på etanol. Men man måste oftast prova sig fram.
Vill du prova så får du ta konsekvensen

Du har inte lika mycket att förlora på en resetkrets till en mcu, om
den inte sitter i höjdrodret till en jumbojet el. dyl. Enda som kan hända
är att mcu blir mera mottaglig för störningar ju högre värde på pullupen
du har.