Discoljus, ett stort stroboskop iaf. *Film*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Discoljus, ett stort stroboskop iaf. *Film*

Inlägg av MNorrgren »

Hejsan...

Tänkte bara skriva om mitt senaste projekt som faktiskt rdan är klart och fungerande. Förrutom att jag har dragit säkringen som ska bytas ut i morgon.


Det är som i rubriken lyder ett strobokop. Av den större kalibern. säg 1500 watt.
Lampan som man kan kalla den är ca drygt 30 cm långt. Hela pjäsen väger i runda slängar 3-4 kg. Men dt är pga all plåt som höljet består av. Hela reflektorn är i 2,5 mm plåt. Så det blir lite vikt i den tyvärr. Hade inte alu så det fick bli plåt för att det skulle bli nån stabilitet i den. 0,5 mm alu funkar inte ritkigt om man säger så.


Jag har haft ltie problem längs vägen med att först hade jag för låg spänning fram till röret. Vilket jag löste med er hjälp här på forumet. Tackar för det!!

När jag sedan fick rätt spänning och fick den att blinka så uppstod nästa bekymmer. Spänningen i kombination med att den drog för mycket ström resulterade i att lampan inte släcktes. Utan fortfarande lös efter blixten.. ehfm, blixtrat.

Men med hjälp av er här samt min käre far så gick det bra det med. En anordning med en 40106, dvs en massa inverterare samt ett SSR så gick det fint. Med hjälp av lite fördröjning i invertrarna och en konding plus motstånd och diod så fick jag fram en fördröjning så SSR stänger av strömförsörningen lite innan och efter blixten. Lite pill med att få tiderna rätt men nu funkar det rätt bra.

Som strömbegränsning har jag 200 watt motstånd så att det inte brinner upp av värmen.

den är avsäkrad till 8 amp, vilket inte var tillräckligt tydligen då jag bara idag har bränt 3 säkringar. Får bli tröga nästa gång och itne supersnabba som nu, hrmm.
Undrar bara löst hur det ska gå i min lägenhet som har 6 amp i proppskåpet. Hummm. Löser sig nog. Bara att köpa på sig en jävla lager med proppar tills man ska ha fest haha.

Jag har ju inte haft tillgång till kamera under byggets gång så jag har bara bilder på den färdiga produkten så att säga så det får duga med det.

Kan ta fler bilder om någon vill ...

Ska försöka filma när den är igång men jag tror inte det blir så bra med tanke på att kameran inte riktigt kommer hänga med. Någon som har en superkamera? high-speed??

Men iaf, här kommer lite bilder. Jag gör dem små till forumet men om ni vill ha större med så kan jag lägga upp de med.. Säg bara till.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Såja.

Kommentarer`??


Micke
Senast redigerad av MNorrgren 24 november 2006, 10:10:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt, det som fattas är väl bara en film på den i action. :D
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Hehe jo jag vet... Men måste först köpa säkringar. Sen hitta en aländig kamera som klarar av att filma blixtarna med den styrkan samt hastigheten. Det kan bli problem, men jag ska försöka mig på att ordna det.

Kommer upp i dagarna här nu. O fest ska det bli i helgen så det var utomordentlig timing faktiskt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3755
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Men det var iallafall en respektingivande storlek på den måste jag säga.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Hrrm.. ja den är inte en skönhet. Det ska målas, och slipas en del till.

O stor, ja det är något i hästväg. Trodde den skulle kunna gå att bära men nu har den gått från bärbar till släpbar. Nåja, den ska bara blinka ändå. Ska inte direkt springa omkring med den o famnen när den är igång.

alltså, blixtarna är så starka så håller man handen på glaset eller i reflektorn att man känner "tryckvågen" från blixten. Så det är inte lite energi i blixtarna.

Sen har jag ändå inte full kapacitet i den ändå, har plats för nästan dubbla kondesatorbanken vad jag har nu så det kan bli ohyggliga blixtar. Kör på runt 800 watt just nu. Och det är låååångt över vad jag någonsin behöver.

Hehe
Användarvisningsbild
ehf
Inlägg: 1429
Blev medlem: 11 mars 2005, 17:39:58
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av ehf »

Hur mycket kostade lampan?

Så snart kommer vi känna dig som citizendldo - epileptikern? :wink:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får klä reflektrorn med något blankare/vitare. Hur räknar du effekt på en såndär. (energi/puls) * frekvens eller?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Hehe, lampan kostade 500 plus frakt tror jag det var så 650 kr ca.

Hela lampan totalt kostade väl runt 800 kr då jag fick plåten, SSR samt fick ett väldigt bra pris på effektmotstånden och kondensatorerna.

Kondensatorrerna tror jag jag betala 11 kr/ st för och motstånden 18. Så man ska inte klaga.

Ja man kommer få passa sig, det är väldigt lätt att man inte mår så bra av den. Hade den i ett mörkt rum. Gasa på ordentligt. Asså efter ca de 10 sek som är reglen så känner man sig lite konstig. Någon skum känsla, kan inte riktigt beskriva hur men...

Nä jag har faktiskt inte räknat ut effekten ritkigt så. Men jag har jämfört med min mindre strob som jag har räknat på. Så vet ungefär vad den ligger på.

Ja jo jag vet. Vill helst kroma reflektorn men det går inte... vet inte riktigt hur jag ska göra. Vit, jo det går ju men det blir inte så snyggt...
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Blir det varmt, eller skulle det funka med blank självhäftande plastfilm?
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Inlägg av dar303 »

Faen va techno! :)

Högglanspolera reflektorn med stigande siffra på slippapper, avsluta med autosol?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag undrar också hur du räknar ut effekten på stroben. Jag har två 1500 W urladdningsrör här brevid mig i ett par strobar. De blinkar starkt, men inte anmärkningsvärt brutalt. Men det är ju urladdningseffekten, den kontinuerliga effekten som hela stroben drar överskrider inte 300 W, påstår elmärkningen.
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5366
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

Om du bläddrar ner en bit på denna sidan
http://sound.westhost.com/project65.htm

Så står det hur du räknar ut effekten.

Men i regel kan man räkna ungefär 100µF per 100 watt, PÅ 300 VOLT!!!.

Så om du har 1500 w rör så kan du ha 1500µF på 300 volt. Har du däremot 600 volt som jag har får du dela med två. så funt 750µF. Då blir spännigne högre men då får man minska kapacitansen för att inte pajja röret.

Men jag har in mätt min än, ska göra det när farsan kommer hem. Men jag drar en 8 A säkring nu. Så min drar oerhört mycket. Och blixtarna är extrema. Om man kör den i ett rum så gör det ont i ögonen att titta på väggen, så starkt är ljuset.
Användarvisningsbild
Rohan
Inlägg: 1059
Blev medlem: 7 april 2004, 08:24:39
Ort: Eksjö, Småland
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

En liten fråga av ren nyfikenhet:
Varför ska man ha ett sånt stroboskop?
Mañana
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 februari 2006, 15:29:06
Ort: Eslöv / Lund

Inlägg av Mañana »

Mja, snegla lite på rubriken om inte annat? Har kanske nått med disco att göra? :D
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23720
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

För Globen då kanske? :)

Du kan ju alltid använda vanlig aluminiumfolie som reflektor, borde fungera alldeles utmärkt och håller ju utan problem för värmen. Inte direkt elektriskt isolerande men den ligger ju ändå en bra bit från kontakterna till röret.

Angående att känna tryckvåg från den, om jag sätter min kamera på att ge sin kraftigaste blixt ifrån sig känner man ett lätt tryckvåg har ett finger framför blixten. Men ett rör där man kan känna det i hela handen är någonting annat. :)
Skriv svar