Tänkte bara skriva om mitt senaste projekt som faktiskt rdan är klart och fungerande. Förrutom att jag har dragit säkringen som ska bytas ut i morgon.
Det är som i rubriken lyder ett strobokop. Av den större kalibern. säg 1500 watt.
Lampan som man kan kalla den är ca drygt 30 cm långt. Hela pjäsen väger i runda slängar 3-4 kg. Men dt är pga all plåt som höljet består av. Hela reflektorn är i 2,5 mm plåt. Så det blir lite vikt i den tyvärr. Hade inte alu så det fick bli plåt för att det skulle bli nån stabilitet i den. 0,5 mm alu funkar inte ritkigt om man säger så.
Jag har haft ltie problem längs vägen med att först hade jag för låg spänning fram till röret. Vilket jag löste med er hjälp här på forumet. Tackar för det!!
När jag sedan fick rätt spänning och fick den att blinka så uppstod nästa bekymmer. Spänningen i kombination med att den drog för mycket ström resulterade i att lampan inte släcktes. Utan fortfarande lös efter blixten.. ehfm, blixtrat.
Men med hjälp av er här samt min käre far så gick det bra det med. En anordning med en 40106, dvs en massa inverterare samt ett SSR så gick det fint. Med hjälp av lite fördröjning i invertrarna och en konding plus motstånd och diod så fick jag fram en fördröjning så SSR stänger av strömförsörningen lite innan och efter blixten. Lite pill med att få tiderna rätt men nu funkar det rätt bra.
Som strömbegränsning har jag 200 watt motstånd så att det inte brinner upp av värmen.
den är avsäkrad till 8 amp, vilket inte var tillräckligt tydligen då jag bara idag har bränt 3 säkringar. Får bli tröga nästa gång och itne supersnabba som nu, hrmm.
Undrar bara löst hur det ska gå i min lägenhet som har 6 amp i proppskåpet. Hummm. Löser sig nog. Bara att köpa på sig en jävla lager med proppar tills man ska ha fest haha.
Jag har ju inte haft tillgång till kamera under byggets gång så jag har bara bilder på den färdiga produkten så att säga så det får duga med det.
Kan ta fler bilder om någon vill ...
Ska försöka filma när den är igång men jag tror inte det blir så bra med tanke på att kameran inte riktigt kommer hänga med. Någon som har en superkamera? high-speed??
Men iaf, här kommer lite bilder. Jag gör dem små till forumet men om ni vill ha större med så kan jag lägga upp de med.. Säg bara till.

Såja.
Kommentarer`??
Micke