bränsle cell

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

bränsle cell

Inlägg av squiz3r »

hej, jag undrar omnån vet om man kan bygga en eggen bränsle cell som klarar ungefär 100W på 12v?? i så fall hur?

jag tänkte ha det i en radiostyrd u-båt.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag skulle tro du kan glömma det, är inte säker.

Däremot vet jag att du nog kan glömma iden på en radiostyrd ubåt. Vatten släpper inte igenom nåt annat än mycket lågfrekvent strålning.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

okej... inte radiostyrd... antingen ska den va sladdstyrd, eller ljudstyrd :)
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det är nog möjligt att bygga en egen bränslecell, men du måste fortfarande köpa in de dyra delarna: PEM-membran och katalysatormaterial (med platina). Du behöver antagligen tillgång till cnc-maskin och pressverktyg. Dessutom blir det nog svårt att få en tillförlitlig funktion.

Själv skulle jag vilja ha en bränslecell på ngn kW till en radiostyrd bil! :D

Det finns några sidor på internet där forskarlag och entusiaster beskriver hur de har tagit fram bränslecellsprototyper. Jag har tyvärr inte sparat länkarna, men letar du lite så hittar du nog något intressant.

Arvid
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Radiohead skrev:Däremot vet jag att du nog kan glömma iden på en radiostyrd ubåt. Vatten släpper inte igenom nåt annat än mycket lågfrekvent strålning.
Hur funkar de radiostyrda ubåtar som finns att köpa som modeller?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

OK... Tack för hjälpen i alla fall!!!

finns det något annat man kan använda i en u-båt för att få ström, batteri är otympliga, stora, tunga, inefektiva & tar långtid att ladda.... något annat som är typ "kemikalie" drivet??
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Gissar att de ubåtarna har en lång trådantenn som flyter på ytan.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Att batterierna är tunga är närmast en fördel i modellubåtsammanhang, du kommer säkert få stoppa i vikter i allafall.
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Radiohead>"Däremot vet jag att du nog kan glömma iden på en radiostyrd ubåt. Vatten släpper inte igenom nåt annat än mycket lågfrekvent strålning."

Fel! Det går alldeles utmärkt att styra en ubåt men vanlig radiosändare och mottagare. Beroende på vatten kvalitet (salt, dy mm) så går signalerna olika långt, de går givet viss inte lika långt som sändningar ovan jord men tillräckligt för att kunna styra obehindrat. Tillexempel så är det absolut inga problem att köra runt i en 12 meters basäng med ett djup på ca 2 meter.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Se där!
Skriv svar