Hej. Jag har en liten fråga. Det är så att jag vill veta om det finns, hmm. Svårt att förklara. Låt se. Låt säga att jag har en plast eller trä ja vad som, som en kloss. På denna bit vill jag lägga en yta som är tryck känsligt. Så att när jag trcyker på tex ett ställe kommer det då upp på en display (som också är placerad på klossen) en siffra. Som jag då har bestämt ska komma
Skickar med en bild så ni kanske kan förstå bättre.
Alltså titta där. när jag trycker på första strecket vill jag att de ska stå 1cm på display. Nästa streck ska det stå 2 cm.
Är ni med mig. Kan någon hjälpa mig med detta blir jag sjukt glad.
Höll på att ryta något irriterat om att hålla dig till ämnet när jag upptäckte att jag hade läst fel Trådens titel var nästan likadan som en annan tråd på forumet... Skyller på att jag har haft prov idag som gick dåligt.
Välkommen till forumet i alla fall!
Du får nog precisera lite vad det ska användas till. Ska du trycka med fingret på den kan man tilll exempel ta två metalledare och koppla en spänning till dessa och sedan detektera den svaga ström som flyter genom fingertoppen då.
Touch känslig. En yta på tex en kloss som registrerar ett värde. Ska vara som ett mätverktyg. Som en tumstock. Så trycks något ner på ytan i början ska det tex stå 1mm på display. Trycks sen något ner på ytan längre upp så ska värdet ha ökat. Så det ska vara som en tumstock på ytan. Och låt säga att skalan börjar på 0mm 20mm. Finns det något sånt här. Jag kan väl tvivla lite.
edit: Du hann skriva ett inlägg före mig, men jag låter ändå detta stå kvar:
Jag tror att jag hänger med. Kan det vara så att du vill göra en form av linjal för diverse grejjer?
Då är det inte helt säkert att en touchknapp av den typen v-g tipsade om fungerar.
Kanske en rad fototransistorer eller liknande under skalan. Ju mer som skymms, desto längre är mätobjektet.
En dyr lösning skulle kunna vara små optiska sensorer, typ Elfas 75-207-78, 75-207-86 eller 75-207-60. Titta här. (Menyn till vänster.)
oj de var lite väl dyrt. nej jag hade tänkt mig kanske en lite mer billigare lösning. fast de verkar nog rätt svårt. Kanske inte den lättaste tekniken.
låt säga att jag har ett avstånd i höjd. en stol som glappar från golvet. så iställe för att leta upp en kloss som passar där (och tro mig man kan leta länge då) så för jag in detta verktyg så när det väl ligger an mot ytan så för jag upp vad avståndet är. Så man får ju programera in dem olika värdena på den här klossen. Men i slutändan så vet man vad avståndet är just vid den nertryckningen på skalan.
Enklast är väl att slakta ett digitalt skjutmått annars tror jag du får problem med noggrannheten om det ska vara millimeter dvs.
Är det på centimeternivå kan man nog lösa det optiskt via "läsgafflar".Det behöver inte vara färdigköpta utan det duger med en skiva plexi+ett antal ir dioder & mottagare.
Hittar inte tråden nu ( kommer inte på några nyckelord eller vem som gjorde det) men han gjorde iaf en matris med knappar på plexi och kände av med ir.
okok så det finns alltså inte så man lägger en yta som är tryck känslig och sen trycker man ner på ett ställe och bestämmer att när de trycks ner där så ska det komma på en display 1 cm. Tex?
Men annars går det som sagt kanske sätta lät säga en 10 dioder på en platta. Så när det bryts på ett visst ställe så kommer det då upp var det har brutits? Har inte en aning. Jag är mer en hobby elektriker. 3 år i gymnasiet gav inte allt för mycket