Clas Ohlson UV-Lampa för mönsterkorts belysning ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikael__
Kontakt:

Clas Ohlson UV-Lampa för mönsterkorts belysning ?

Inlägg av mikael__ »

Någon som vet om denna : http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382512
uv-lampan kan funka till att belysa fotoresist? Kjell & Co har ju en liknande lampa nån här hade använt såg jag.

Har inte riktigt tid eller ekonomi för ett uv-box projekt just nu :)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tror knappast att den funkar. Dessa disko UV-lampor ligger i gränsen precis till uv-ljus. Har för mig att UV-lampor för fotoresist har kortare våglängd. Är inte helt säker!
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

http://www.tradera.com/auction/auction. ... d=35427979

Där ligger det två st lysrör som är samma typ av UV ljus mycket billigare :)

Men som sagt är det fel våglängd, fast tillräckligt lång belysningstid så funkar ju tom solen...
Mawrik

Lampor

Inlägg av Mawrik »

Jag byggde med 4st vanliga lågenergilampor nr:36-1883 och 4st 32-3842 hållare som jag borrade in i en 4-kantig låda.Fungerar bra belyser ca 12 minuter.

Maw...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kjell artnr: 89434 är kanske något. Men se upp för brinntiden (3 timmar)! En liknade från Osram på elfa kostar ca 500 kr men då med 1000 timmars brinn tid!
mikael__
Kontakt:

Inlägg av mikael__ »

Tack för svaren. Synd att det inte funkade, CO ligger hyfsat nära menas Kjell är en bra bit bort. Ingen som vet nått annat ställe i Stockholm där man kan inhandla uv-lampor? Labb verkar inte ha
Anton A

Inlägg av Anton A »

jag kör med den här lampan Länk och den funkar finemangmang.[/url]
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Som du ser av tidigare svar så fungerar det mesta. Tar du bort skyddspapperet på ett belagt laminat så behöver det inte ligga i lampljus så länge innan det är förstört (dvs belyst över hela ytan). Det går fortast att belysa om du har absolut rätt våglängd på ljuset. Men resisten är även känslig för våglängder i närheten av den optimala. Likaså strålar lampor även ut på andra våglängder än den där den strålar mest. Allt är inte enbart svart eller vit utan det mesta är grått.

Så prova fram en lämplig tid med den lampa du har tillgänglig, eller köp en dyr lampa och det går fortare att belysa. Det du ska tänka på med en lampa som tar längre tid, är att du ska skärma av ljus som kommer in från andra lampor. Dvs inte ha ljus som kommer från alla möjliga håll, annat än från lampan som du verkligen använder.
littos

Inlägg av littos »

Hej

Jag kör med C-O lampan. Ca 20 cm avstånd och 7,5 minuters exponering genom en vanlig glasskiva - OH-film med mönster och sedan laminatet. Funkar bar för mig, även om jag är gruvlig nybörjare... Det funkar för övrigt sämre om man inte tar bort skyddspappret...

Var köper man förresten billigast laminat?

/Anders
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Anton A:Vilka belysningstider får du med den lampan?
Anton A

Inlägg av Anton A »

Jag belyser korten i 6min på ett avstånd av 2,5-3cm. Korten jag använder är köpta på kjell och Conrad.
Skriv svar