Underspänningsskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
BER

Underspänningsskydd

Inlägg av BER »

Jag letade lite på nätet efter ett underspänningsskydd till bilen. Fick många träffar på utrustning med inbyggt skydd men jag vill ha ett att installera till de förbrukarna jag har. Någon som vet om det finns att köpa eller skall man satsa på att bygga ett själv ?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det borde man ju kunna bygga ihop rätt lät... bara ett relä med en transistor, o typ ett motstånd...
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Jag hade tänkt mig ett lite smartare, något i stil med en MCU som mäter spänningen under en 30 s period och avgör om lasten skall vara ansluten eller ej. Sedan att tillslags gränsen ligger högre än frånslags gränsen då batteriet kommer att återhämta sig lite efter att lasten är frånkopplad.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm... ja om man vill ha det mer kompliserat(roligare så) :D

är MCU nån slags microprossecor?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

MCU = Micro Control Unit = Ja, det är valfri microprossecor.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok :) då har man lärt sig nått idag också...
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Hade tänkt mig, att om en MCU används så skulle underspänningsskyddet kunna få avge ett kort pip var 5:e s de två första timmarna så att man vet att de är aktiverat.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm... iriterande :shock: annars bra :)
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Något som är irriterande är att behöva ringa någon kollega 2 ggr/vecka och slita fram startkablarna, när man har glömt att stänga av strömmen.

Nu när det börjar dra sig mot vinter så lär det ju inte bli bättre, så tanken var att slippa de :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag hade ungefär det problem ett tag men sedan fixade jag en automatisk avstängning istället.

Problemet med en underspänningsskydd och bilackumulator är att spänningen dels är ganska temperaturberoende samt att när spänningen börjar dyka märkbart är det redan för sent.

Man kan ju faktisk göra så att man gör en matning som är beroende av att motorn laddar eller inte, man kan även lägga till en viss avstängningsfördröjning om man vill, då kan man omstarta bilen utan att allt dör direkt.
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Kan detta va nått

http://www.victronenergy.com/product.php?productid=155

kolla även under produkter , frånskiljare etc
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Det var något sådant jag letade efter men de var lite dyra. Så hittar jag inget liknande för under 500 Kr så bygger jag nog ett själv.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

håller med icecap

men till underspänningsskydd
kolla efter sådant där man säljer elektriska kylnoxar, brukar finnas man kopplar som en 12v skarvsladd, kostade inte särskillt mycket
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> när man har glömt att stänga av strömmen.

Här är jag inte med, på min bil stängs strömmen av när jag slår av tändningen.
Om det är något extra lull-lull, kan du inte låta tändningen "stänga av strömmen" även till det ?

En annan sak är att en enkel spänningsmätning på batteriet kan ge "OK"
även om det är så pass urladdat att det inte klarar att dra startmotorn i alla fall.
Man behöver belasta med flera A och kolla spänningsfallet för att få ett
bra mått på laddningsnivän.
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

För att klaragöra lite så är det en laptop som skall strömmatas. Oftast så kör jag kort tid och oregelbundet. Så att enbart strömmata när motorn är igång räcker inte för att hålla datorn igång. Jag kan hålla med om att allt lull-lull kan man stänga av men det är lite värre med ett arbetsredskap.

Då kan man kanske undra varför har inte dem som köpt in systemen tänkt på detta. Bra fråga. För de fick säkert betala extra för att få en bil som är standardutrustad med centrallås, fönsterhissar och AC att inte ha den utrustningen. Så löser jag det inte själv, så kommer ingen annan att göra det åt mig då det skall fungera men det får inte kosta något.
Här är jag inte med, på min bil stängs strömmen av när jag slår av tändningen.
Strömmen till datorn och lite tillhörande utrustning slår jag av av/på med en knapp på instrumentpanelen.
Skriv svar