Fråga angående universal-centrallås till bil
Fråga angående universal-centrallås till bil
Har nyligen köp mig ett billigt centrallås kit till bil och installerade det i helgen. Det var till fyrar dörrar men jag använde mig bara utan två av motorerna då min bil är en 3-dörrars. Så nu funderar jag på om det skulle kunna gå att använda kablarna som ska gå till dom 2 andra motorerna till någon grej som gör att nån lampa blinkar till, så man ser om man låser eller låser upp bilen t.ex?
Jag tror det helt enkelt är två kablar som går från central-lådan som skickar ut signalen att låsa lr låsa upp. Dessa blir antagligen inverterade när man använder den andra knappen på dosan. Så hur ska jag bygga detta?
Edit: Här ser man allt jag fick med. Dom två motorerna som har fler kablar är dom som sitter i bilen nu. De är till för att känna av när man drar runt låset på ena dörren så skickar den ut en signal att öppna de andra dörrarna också, om man nu inte använder fjärran.
Bild: http://media.thg.dk/DAT/pic/l/40725.JPG
Jag tror det helt enkelt är två kablar som går från central-lådan som skickar ut signalen att låsa lr låsa upp. Dessa blir antagligen inverterade när man använder den andra knappen på dosan. Så hur ska jag bygga detta?
Edit: Här ser man allt jag fick med. Dom två motorerna som har fler kablar är dom som sitter i bilen nu. De är till för att känna av när man drar runt låset på ena dörren så skickar den ut en signal att öppna de andra dörrarna också, om man nu inte använder fjärran.
Bild: http://media.thg.dk/DAT/pic/l/40725.JPG
Det går ju att sätta en diod i serie med ett relä och koppla det till t.ex. blinkers. Då blinkar det till endera när du låser eller när du öppnar beroende på hur du svänger dioden. Att koppla in dig på blinkers gör du enklast med två dioder till säkringsboxen. Och strömmen till relät hittar du i säkringsboxen också.
Okej.. Helst skulle jag vilja att bilen blinkade vid både låsning samt upplåsning, men att det går att urskilja om bilen blev låst eller upplåst. Det kanske är bättre att göra med separata dioder i kupén istället?
Kan man inte bränna centrala låsgrejen om man belastar den med för mkt grejer förresten?
Kan man inte bränna centrala låsgrejen om man belastar den med för mkt grejer förresten?
Det är ju ganska svårt att rådge om men kolla vilka spänningar det ligge vid stillestånd osv, då blir det mycket enklare att svara. rent omedelbart borde det räcka med att ta 2 dioder och koppla in en anod på varje av motorlederna på 1 motor. Jag skulle tro att det då kommer en positiv puls när motorn kör endera väg.
Börja med det, kolla o leka. Har jag rätt kan du driva ett vanligt bilrelä med den puls och koppla över nödblinkern..... inte snyggt men snabbt.
Börja med det, kolla o leka. Har jag rätt kan du driva ett vanligt bilrelä med den puls och koppla över nödblinkern..... inte snyggt men snabbt.
-
nä men däremot så kan du kanske låsa bilen med hjälp av blinkersen om du skippar dioden/-rna
Du har ju 2 kablar till centrallåsmotorn, den ena borde ge en puls/signal när du låser och den andra när du låserupp.
Ta å sätt en diod (skulle väl tänka mig att en 4001a eller 4002a duger fint) och sätt en på varje kabel från låscentralen och koppla andra änden till blinkersen på något sätt, vart kan jag inte säga så här på rak arm bilar är ju ganska olika.
inte speciellt snyggt men det funkar.. sen kan du ju alltid vidareutvekla iden och göra så det blinkar 2gånger vid upplåsning.. men hur det går till får någon annan berätta för nu är det sovdags.
Men mät först vad du får för signaler när du låser / låserupp det bör nog vara 12-14V är det mer/mindre så går det inte lika enkelt.
Du har ju 2 kablar till centrallåsmotorn, den ena borde ge en puls/signal när du låser och den andra när du låserupp.
Ta å sätt en diod (skulle väl tänka mig att en 4001a eller 4002a duger fint) och sätt en på varje kabel från låscentralen och koppla andra änden till blinkersen på något sätt, vart kan jag inte säga så här på rak arm bilar är ju ganska olika.
inte speciellt snyggt men det funkar.. sen kan du ju alltid vidareutvekla iden och göra så det blinkar 2gånger vid upplåsning.. men hur det går till får någon annan berätta för nu är det sovdags.
Men mät först vad du får för signaler när du låser / låserupp det bör nog vara 12-14V är det mer/mindre så går det inte lika enkelt.
Senast redigerad av Jim_the_one 19 november 2006, 23:41:20, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
-
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Köpte centrallåset på danmobility. Funkar över förväntan! Kostade 299:-
http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1229003618
http://www.danmobility.se/product.asp?c ... 1229003618
köpte ett biltema centrallås till min andra bil för ungefär 5 år sedan, har aldrig krånglat..
jag kopplade helt enkelt tvådioder från de kablar som matade motorn i ena dörren, detta medför att jag får en pluspuls från den ena vid öppning, och en pluspuls från den andra vi stängning.
efterssom pulsen är såpass kort som den är så valde jag att sätta en varsin kondensator mellan diodernas "utgång" och jord.
sen drog jag från båda kondingarnas plussida med hjälp av två dioder till vardera blinkerssida.
genom att välja olika värden på kondensatorerna så lyser blinkerserna olika länge beroende på om man öppnar eller stänger.
ska försöka mig på ett "paint-schema" på lunchen sen.
jag kopplade helt enkelt tvådioder från de kablar som matade motorn i ena dörren, detta medför att jag får en pluspuls från den ena vid öppning, och en pluspuls från den andra vi stängning.
efterssom pulsen är såpass kort som den är så valde jag att sätta en varsin kondensator mellan diodernas "utgång" och jord.
sen drog jag från båda kondingarnas plussida med hjälp av två dioder till vardera blinkerssida.
genom att välja olika värden på kondensatorerna så lyser blinkerserna olika länge beroende på om man öppnar eller stänger.
ska försöka mig på ett "paint-schema" på lunchen sen.