Debuga-med pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Debuga-med pic

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag undrar om det fins nåt program till pic.en som man kan debuga till datorn med (det ska vara ett program som bara är till för att ta emot "debugningar" så att man inte behöver instalera hela TE.X MPLab..)
kan man bygga en sån krets själv? kopplingsschema, prog. exempel?

Edit: jag använder en pic16F88, 16F628A, och en 12F629

Tack på förhand!

//daniel
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Det enklaste isåfall är nog att låna en I/O-pinne och köra ut seriell information på den till PC:n via en MAX232-krets. Då får du implementera en seriell output-rutin i din applikation och sedan skicka ut debuginformation på den från applikationen. På PC:n kör man då t.ex Hyperterminal eller liknande.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

det låter svårt... vad är en MAX232?? e det nån avkodare typ?
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Den omvandlar PICens spänningsnivåer till PC-serieportens nivåer.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

ok... det låter som om tillomed jag kan förstå det... tanken är att jag ska få in nåra sifror i ADC registret, räkna omdem och debuga till datorn...
jensa

Inlägg av jensa »

Själv så föredrar jag den varianten. testade senast igår med min acceleromerer.
Om du har en LCD över så kan du annars koppla in den. Men det enklaste sättet att köra igång med seriell debugging är med sodjans "RS-Link" Jättesmidigt på labbplattan :)

För kod så finns det otal med sidor om hur man gör detta, vilket språk skriver du i förresten?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jag skriver i assembler, om du menar att koppla in LCD i PIC.en så att det visas på picen så går inte det här jag måste ha in så att man ser informationen på datorn.

RS-Link: ja... den va ju inte billig... vad gör den? vad är det för skilnad på det o att sätta det på en IO via en MAX232 krets? eller är det bara att det blir lättare så att man inte behöver bygga den själv. om man köper en sån hur svårt är det då att debogga sen? (Jag är inte direct ett geni på PIC.ar :D )
bearing

Inlägg av bearing »

Jag brukar ha hyperterminalen igång på datorn, och så skriver jag i pic-programmet att den ska skicka värden då och då.
Det krångliga är kanske att man i picen måste konvertera en byte till ascii-kod innan den skickas. Vill man inte göra den konverteringen finns det datorprogram som visar värdet på råbytesen som tas emot istället.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Vill man inte göra den konverteringen finns det datorprogram som visar värdet på råbytesen som tas emot istället.
det låter mycket lättare. tips på nått?
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

squiz3r > vad är det för skilnad på det o att sätta det på en IO via en MAX232 krets?

Skillnaden är i nivåerna på spänningen. PIC TTL/CMOS-logik arbetar vanligtvis med 0V-+5V, medans den signal som skickas via RS232 kan arbeta med -12V - +12V. Detta innebär att om du kopplar upp din PIC direkt mot datorns RS232 kan PIC:en säga; ryk, crash och usch, och du har en PIC mindre. Hört sägas att några tuffingar ändå kopplar upp med ett par motstånd imellan, men det är inte att rekommendera. Dessutom har jag för mig signalen är inverterad, d.v.s. en etta är -12V och en nolla +12V. Allt detta sköter en MAX232 (eller liknande) annars om att konvertera mellan.

Har du en WISP628-programmerare finns det två pinnar som du kan använda och ansluta direkt mot PIC:ens RX och TX pinnar. Då sköter WISP:en om nivåomvandlingen.

Mats
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kagggen> Missförstod inte du något?

Han frågade vad skillnaden är på att använda en I/O-pinne med MAX232 eller att använda RS-link. Svaret är: Ingenting mer än att den är färdigbyggd. RS-link är precis det: En MAX232 (eller liknande) monterad på en liten kretskortsflisa tillsammans med kontakt för RS232. Mycket smidigt!
Kaggen

Inlägg av Kaggen »

vfr:

Ojdå! Jag måste tydligen börja läsa trådarna lite noggrannare, var nära att rekommendera en RS-Link också innan jag såg att det redan nämnts. :)

Blir nog bättre frammåt kvällen. 8)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

hmm.. jag kollade på trimlog.se dem hadde en MAX232 för 20kr... hur kan då RS-link va så dyr? såg att den kostade 300:-

Kaggen, det gör inget :) jag drar nytta av den informationen också.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är för att någon ska tillverka ett kort, det ingår ju dessutom kontakter och kondensatorer.

5 Kondensatorerna behöver du köpa för pengar utöver de 20 kronorna.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

squiz3r skrev:
Vill man inte göra den konverteringen finns det datorprogram som visar värdet på råbytesen som tas emot istället.
det låter mycket lättare. tips på nått?
Portmon från Sysinternals, t ex:
http://www.sysinternals.com/utilities/portmon.html
Skriv svar