VFD typical luminance

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Robban31

VFD typical luminance

Inlägg av Robban31 »

Hej!

Har läst på en del sidor om VFD där man anger luminancen som tex 700 cd/m2 TYP.
Jag undrar nu om dettta TYP är max eller det är möjligt att öka den ännu mer?
Läste oxå på nån sida om OLED att luminancen styrs beroende på mA antalet...mer mA mer ljus..
kan man göra så med VFD oxå?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ett typvärde är i princip det samma som medeltal. Exempelvis så kan en lysdiod, som är kopplad som beskrivet i dess datablad, ge ifrån sig lite mer eller mindre ljus än en annan som är exakt likadan och som är kopplad på exakt samma sätt. Om man testat säg 100 st så ligger däremot dom flesta inom en viss styrka och det är detta som är typvärdet - det typiska värdet. Det samma gäller även en VFD.

Du kan få ut mer ljus från en VFD genom att öka spänningen till den men gör du det så kan du komma att minska dess livslängd, hur mycket och hur snabbt är beroende på hur mycket du ökar. Ökar du tex bara ytterst lite så märks kanske ingen skillnad i livslängden, men skulle du öka det för mycket så kommer du att förstöra den ganska så snabbt.

Det är det samma med en OLED men det kan kanske hända att den är känsligare av sig, så personligen hade jag låtit en OLED vara, förmodligen också en VFD då jag tycker att dom är tillräckligt starka som dom är.
Skriv svar