Mikrovågsugn med söndrigt styrkort. Kan leda till ev. arbe

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Mikrovågsugn med söndrigt styrkort. Kan leda till ev. arbe

Inlägg av Stuggi »

Jag har en Panasonic Mikrovågsugn med ett söndrigt styrkort (antaget, felet har inte hittats). Så nu skulle jag vilja få veta varifrån jag kan få ett kopplingschema till den, vad som generellt kan vara fel på den etc. Om jag inte klarar av att hitta felet själv kan jag kanske tänka mig att erbjuda nån jobb. Dock måste jag hålla mig inom en viss budget, säg 80 .

Tack för svar!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

kostar inte en ny micro ca 80?
Jag är för att laga saker men vissa konsumentprodukter är inte gjorda för att lagas längre.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att få tag på ett schema för ett kretskort till en sådan konsument produkt är som att leta efter ett speciellt sandkort i Sahara öknen. Och om du mot att förmodan skulle hitta det så vill dom ändå inte släppa det ifrån sig..

Kommer ihåg en tvättmaskin en gång där kretskortet var sönder. Vi hade schema över allt i hela maskinen utom kretskortet. Ringde företaget som gjort maskinen och frågade efter ett serviceschema till kortet. Dom sa att någonting sådant hade dom absolut inte men dom hade ett nytt kort för 1600:- + moms..

Visst fan har dom scheman men dom lämnar inte ut dom för då kan det ju hända att kretskorten blir lagade och då kan dom ju inte sälja sina svindyra kort..
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad exakt heter micron & hur gammal är den?.
Jag har alla Panasonics servicemanualer från 2000-2003 på jobbet.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Den borde vara just inom det intervallet. Skall kolla imorgon.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Henry skrev:som att leta efter ett speciellt sandkort
Du använder en Dvorak-layout va? :)
Henry skrev:Kommer ihåg en tvättmaskin en gång där kretskortet var sönder. Vi hade schema över allt i hela maskinen utom kretskortet. Ringde företaget som gjort maskinen och frågade efter ett serviceschema till kortet. Dom sa att någonting sådant hade dom absolut inte men dom hade ett nytt kort för 1600:- + moms..
Till våran tvättmaskin (ASEA/Skandia Cylinda + några siffror) följde det med massor av bra kopplingsscheman och sånt, enda nackdelen var att pappret låg inuti maskinen, ovanpå kretskortet, och pappret hade råkat komma åt en liten switch som styrde värmepatronen, vilket fick resultatet att värmepatronen var igång hela tiden, så det började till slut att brinna i tvättmaskinen, det var kläderna i själva trumman som brann :)
Men efter att lite smälta plastdetaljer hade bytts så fungerade den utmärkt igen, och gör det fortfarande. Den är nog drygt 16 år gammal skulle jag tro...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja Cylindas maskiner har ett kopplingschema i sig på det mekaniska men jag har dock inget minne av att jag såg det på ett ev kretskort som fanns i.

Riktig otur med det där elementet alltså.
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hade ett tag en microvågsugn av 'mekanisk typ' (bara två mekaniska vred) där hela schemat fanns på på en stor klisterlapp på baksidan! =) Men den fungerar tyvärr fortfarande, så jag har ingen nytta av schemat... =)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Fagge glider in och styr upp, har det som inte finns liksom :lol:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja servicemanualer är inte nödvändigtvis det samma som ett kopplingsschema över ett kretskort. :) Servicemanualerna har oftast bara en enkel schematisk bild på kretskortet hur sladdar och sådant skall kopplas in till det.

Det finns kanske undantag men det är ialf inget som jag stött på.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Jag har sett en mikrovågsugn som hade ett kopplingsschema klistrat på insidan av chassit, men det var bara för högspänningsgrejerna - trafo, magnetron, dörr-säkerhetsbrytare etc.
Inget kopplingsschema för elektroniken alltså...
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Fagge skrev:Vad exakt heter micron & hur gammal är den?.
Jag har alla Panasonics servicemanualer från 2000-2003 på jobbet.
Nå, nu har fanstyget kommit tillbaka...

Modellnummern är NN-F359W

Mera info kan fås om ni berättar vad ni vill veta...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Av någon mysko anledning så saknas just den skivan här i högen, som innehåller schemat till denna micro.
Skivans nr ska vara CDR02022A0X. & är från Februari 2002.
Kanske finns någon annan som har den liggandes?.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Finns det kopplingscheman på styrkort och sådan också? För det är det som servicefolket påstår att det är fel på...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Visst gör de det.
Scheman, blockscheman, kalibreringsinstruktioner, sprängskisser, felsöknings tips, beställnings nummer på alla prylar mm.
Skriv svar