Reparera Sonic Impact Class T-Amp
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Reparera Sonic Impact Class T-Amp
Köpte denna fina lilla förstärkare och installerade den på mina bakhögtalare. Entusiastisk och stressad som jag var noterade jag tyvärr inte att ena högtalarparets kablar var skalade lite väl mycket...
Resultatet blev brum, värme och en otrevlig lukt :-x
Finns tydligen inget kortslutningsskydd på denna stärkare...
Gjorde ett försök att kontakta säljaren (Tradera), men fick ingen särskilt bra respons. Var tydligen av de numera alltför vanliga lycksökarna som vill sälja men inte bryr sig om resten.
Frågan är nu om man på något vis kan få en garantireparation eller om man ska öppna burken och se om det går att göra något åt felet?
Resultatet blev brum, värme och en otrevlig lukt :-x
Finns tydligen inget kortslutningsskydd på denna stärkare...
Gjorde ett försök att kontakta säljaren (Tradera), men fick ingen särskilt bra respons. Var tydligen av de numera alltför vanliga lycksökarna som vill sälja men inte bryr sig om resten.
Frågan är nu om man på något vis kan få en garantireparation eller om man ska öppna burken och se om det går att göra något åt felet?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
När man korsluter utgångarna så brukar kretsarna i princip explodera, så reparatören brukar tydligt se hur felet har uppstått.
Har man tur så *kan* det gå på garantin. Minns en kompis som råkade kortsluta sin förstärkare (som hade garanti) och lämnade in den. Försäljaren såg inte så glad ut när kompisen senare hämtade förstärkaren. Han sa ordagrant: "Vad du än gjorde, så gör inte om det! Det blev hemskt dyrt!"
Har man tur så *kan* det gå på garantin. Minns en kompis som råkade kortsluta sin förstärkare (som hade garanti) och lämnade in den. Försäljaren såg inte så glad ut när kompisen senare hämtade förstärkaren. Han sa ordagrant: "Vad du än gjorde, så gör inte om det! Det blev hemskt dyrt!"

"Sonic Impact Class T-Amps hjärta är ett litet chip från Tripath kallat TA2024"
Kan du få tag i ett TA2024 så ska det nog gå att laga den.
Sonic Impact T-amp 599 kr fri frakt
Kan du få tag i ett TA2024 så ska det nog gå att laga den.
Sonic Impact T-amp 599 kr fri frakt
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Överströmsskydd ja jo det funkade ju bra...
Hmm även om man skulle få tag i en krets till rimligt pris misstänker jag att den har rätt många väldigt små ben, garanterat riktigt svår att löda.
Sen kan man ju fundera så här... jag klantade mig, då ska jag inte få garantireparation. Men eftersom överströmsskyddet inte fungerade som det skulle så kanske man skulle prova ändå?
Hmm även om man skulle få tag i en krets till rimligt pris misstänker jag att den har rätt många väldigt små ben, garanterat riktigt svår att löda.
Sen kan man ju fundera så här... jag klantade mig, då ska jag inte få garantireparation. Men eftersom överströmsskyddet inte fungerade som det skulle så kanske man skulle prova ändå?
"PowerSO" (0.65 mm cc benmått) löder man inte utan tidigare erfarenhet av ytmontering...
Det krävs mycket bra syn/tur/mikroskop för att kontrollera lödningarna om man gör det för hand.
Edit: Fel siffra. 0.65 inte 0.36 mm cc.
Det krävs mycket bra syn/tur/mikroskop för att kontrollera lödningarna om man gör det för hand.
Edit: Fel siffra. 0.65 inte 0.36 mm cc.
Senast redigerad av $tiff 29 oktober 2006, 20:40:56, redigerad totalt 1 gång.
Men tror ni verkligen att högtalarna går "direkt" till TA2024? Jag tycker det verkar lite väl dåligt, men visst kan det vara så för att få en billig konstruktion. (jag vet inget om TA2024 så jag har ingen aning om det är direktkopplat, men tycker det är dåligt om det inte sitter något skydd av "hjärtat")
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
0.36 mm c-c låter litet, men är det mindre än SOIC28n's c-c? Den kan jag handlöda i alla fall.
Kollade lite efter kretsen... Maxim rekommenderar att man använder MAX9704 istället, men Thin QFN 32 låter ju inte kul.
Hittade TA2024 i en engelsk butik för 7,7 euro (5 eller flera). Inte särskilt dyrt, men frågan om det är värt besväret.
I referensdesignen sitter det bara en spole i signalvägen. Denna ska tåla 2 ampere så den borde väl inte ha bränt? Överströmsskyddet ska vara inbyggt i själva kretsen.
Kollade lite efter kretsen... Maxim rekommenderar att man använder MAX9704 istället, men Thin QFN 32 låter ju inte kul.
Hittade TA2024 i en engelsk butik för 7,7 euro (5 eller flera). Inte särskilt dyrt, men frågan om det är värt besväret.
I referensdesignen sitter det bara en spole i signalvägen. Denna ska tåla 2 ampere så den borde väl inte ha bränt? Överströmsskyddet ska vara inbyggt i själva kretsen.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Hmm knepigt eller inte att byta ic... har i alla fall öppnat burken lite försiktigt nu. Intressant att se hur liten förstärkaren egentligen är, den mesta platsen tas upp av batterihållarna. Den ger ju iofs inte mer än 2x15 watt, men har ju ändå imponerat stort på många seriösa hifi-nördar.

Det är lite svårt att se, kortet sitter fast med smält plast och lim, men jag ser inget som är sönder eller bränt. Ska ta och koppla in den och se om jag kan hitta vad det är som blir varmt.
Edit: Det är kretsen som blir varm, riktigt varm. Denna verkar dessutom ha ett fastlött jordplan med lufthål i kortet, så den är nog inte helt enkelt att byta.
Någon som vill köpa en T-amp som kan användas som minielement eller brumgenerator?

Det är lite svårt att se, kortet sitter fast med smält plast och lim, men jag ser inget som är sönder eller bränt. Ska ta och koppla in den och se om jag kan hitta vad det är som blir varmt.
Edit: Det är kretsen som blir varm, riktigt varm. Denna verkar dessutom ha ett fastlött jordplan med lufthål i kortet, så den är nog inte helt enkelt att byta.
Någon som vill köpa en T-amp som kan användas som minielement eller brumgenerator?
Har lött liknande kretsar i jobbet så att byta den är nog fullt möjligt. Man får lägga på mycket tenn på bägge sidor och löda med två kolvar samtidigt som man med en tredje kolv med en speciell spets löder på padden under. Sen är det bara plocka bort kretsen och med en lödfläta suga bort allt tenn.
Eftersom det verkar vara en intregrerad förstärkare så är det nog chippet som gett upp tyvärr.. :/
edit: Distortionen på den där lille rackarn var förresten inte så väldans imponerande. 10% @ 15W i 4 ohm..
Eftersom det verkar vara en intregrerad förstärkare så är det nog chippet som gett upp tyvärr.. :/
edit: Distortionen på den där lille rackarn var förresten inte så väldans imponerande. 10% @ 15W i 4 ohm..

- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
http://www.tnt-audio.com/ampli/t-amp_e.htmlThis is NOT an April's Fool, a bad taste joke or a test to see how many of you blindly believe in what we say. No, this is the first part of a series of articles devoted to the most insane piece of equipment I've ever come across during the last 25 years of HiFi addiction. A battery-operated 6 watts per channel IC-based integrated amplifier that is so damn good sounding to cause harassment to many expensive products.
- JimmyAndersson
- Kontakt: