Allmän info om termostat till kyl?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Allmän info om termostat till kyl?

Inlägg av gunne »

Jag har en kyl/frys som är av märke electrolux och modell ER8997B. Termostaten verkar ha pajjat. Kylen är för kall oavsett hur man ställer in den och det står i bruksanvisningen att det kan hända om termostaten pajjar. Frysen funkar bra.

Tanken är ju direkt att fixa det själv :). En ny termostat kostar nog kring femhundringen tror jag. Ska ringa electrolux imorn och se vad den kostar och om man kan få tag på schema/sprängskiss.

Är det någon som har erfarenhet av hur en termostat till en kyl är konstruerad? Vad kan gå sönder? Var sitter den? Om man kan plocka loss kortet med termostaten är det ju lättare att försöka luska ut vad som är fel. Almänna tips?

Är lite trött på att dricka mjölk med snö i... ;)
peter555

Inlägg av peter555 »

Om den är mekanisk är det antagligen svårt att fixa, det vanliga är att etern läcker ut. Jag hade samma problem för ett antal år sedan. För att fixa det provisoriskt så kan du koppla kylen via ett vanligt kopplingsur och cykla on/off med en periodtid på ca 1 h.

Kolla order.se de har vitvaruresevdelar till rimliga priser
Soap
Kontakt:

Inlägg av Soap »

har jobbat med kylplåtar som monteras i kylboxar i båtar.

Termostaterna vi använde var av mekanisk typ.

Ett tunnt rör monteras fast på kylplåten, när plåten blir kall ändras volymen på gasen och termostaten slår ifrån.

Jag mmonterade precis en sådan termostat i mitt vattenkylda minikylskåp. Funkade klockrent, men eftersom det beror på hur bra/stor kontakt man får med själva kylelementet så finns ingen gradering på vredet.

Fick köra med den manuella metoden. Ställde in ett glas vatten med en termometer nerstoppad i vattnet.
kolla ett par ggr / dygn temperaturen i vattnet och justera termostaten efter behov.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Tackar för hjälpen! Tyvärr fanns bara glashylla, luftsensor och krestkort på order.se till min modell. Jag får se vad de säger när jag ringer imorn.Låter ju troligt att det inte går att laga själv om den är trasig fysiskt :(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det går normalt inte att laga en mekaniskt termostat, och är det så att gasen (väldigt sällan vätska) läckt ut så är det i praktiken omöjligt.

Om det är en lite äldre mekaniskt variant där du kan stänga av kylen genom temostaten i sig genom att dra den till det varmaste läget och förbi så att det klickar till i termostaten, så skall det vara ganska så trögt att göra det. Är det hur lätt som helst i princip utan något motstånd och det är den typen av mekanisk termostat så är det med stor sannolikhet gasen som läckt ut, vilket det låter som det är.

Elektroniska termostater kan man ibland laga då det bara kan vara någon komponent som gått sönder, däremot så kan det vara lite av ett helvete att komma åt dom då dom i värsta fall kan vara ingjutna i skum just föär att man inte skall kunna laga dom.

Att kylskåpet är igång hela tiden om en termostat går sönder är en säkerhetsgrej för att det som är i kylen inte skall bli förstört, gäller även frysar.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Din lokala kylfirma har s.k. servicetermostater numrerade 1-6. En av dessa borde passa din modell. Ta med den gamla och hör efter.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Kan man inte ta en vanlig bimetalltermostat, sån som brukar sitta på väggar i hus, och sätta inuti kylen?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Nu har jag snackat med elektrolux.

Kylen har ingen konventionell termostat utan ett kretskort med några sensorer kopplade till det. En ny sensor kostar 168 spänn, så det är ju ok. Men att få den bytt kostar ca 1300 +- några hundra.

Det blir till att dra ut kylen och titta lite och se om man kan hitta kortet. Tydligen fanns det två sensorer så man måste luska reda på vilken som är trasig. En sensor är synlig inne i kylen och ser ut som en liten cylinder med en sladd. Tyvärr måste jag tömma kylen för att kunna dra ut den då den väger som ett as.

Hinner inte titta på det just nu, men jag återkommer när jag har dragit ut den och tagit lite bilder på kretskortet om jag hittar det.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Det kliade lite i fingrarna så jag var tvungen att släpa ut skåpet och kolla.

Det översta är den sensorn som synd. En keramikcylinder med en sladd som sticker ut. Jga antar att den andra sensorn sitter bakom kylplåten.

Nedan är kontrollerkortet. De tre kontakterna med kablar till höger är sensorerna. Två till kylen och en till frysen. Kontakterna till höger är 1 öppendörrsensor och två styrkablar till kompressorerna.

Bild

Är det någon som vet vad för typ av sensorer det är? Hur kan man mäta på dem för att se om de funkar? På den ena mäter jag 0,55 kohm och den andra 0,15 kohm. På den till frysen mäter jag 24,8 kohm. Vad tror ni?

Edit: Electrolux centralt var värdelösa. Service hänvisade till reservdelar och reservdelar till service när jag ville ha datablad på sensorerna. Har ringt till en lokal serviceverkstad nu och dom var kanon! Kollade i sina papper och kunde mha min felkod se vilken sensor som va paj. Det var förångarsensorn som sitter bakom kylplåten. Kostade 170 spänn och ska nu inhandlas i stadshagen...
Senast redigerad av gunne 23 oktober 2006, 14:18:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Testa kyla /värma sensorerna medans du mäter, & se om någon av dom inte reagerar som di andra.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag cyklade iväg och köpte en ny sensor, plockade isär kylen och bytte den. Om jag sätter den gamla sensorn i armhålan och mäter resistansen så ändras den, så sensorn funkar iaf lite. Kan va bra att ha till nåt annat projekt! Nu funkar kylen som den ska i alla fall..

Idag har jag bytt förångarsensor i min kyl. Enkelt! ;)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

> Idag har jag bytt förångarsensor i min kyl. Enkelt! ;)
:lol:
Hur var det detdär började? Det var nån som hade gjort en "högtalartelefon" eller nåt va? :)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag tror att han hade kopplat ett 3,5mm-jack till telefonen.

Känns skönt att man sparade 1300 spänn i alla fall... Och att man slipper tappa tänderna varje gång man käkar frukost. Ska bli en fröjd att vakna imorn! :D
Malawi

Re: Allmän info om termostat till kyl?

Inlägg av Malawi »

Jag väcker denna urgamla tråd igen för nu har jag samma fel på mitt Electrolux ER8997B. Jag har efter en del ansträngningar kopplat loss båda termogivarna och mätt dem, den vita (på högerväggen) visar 530 ohm , den svarta (bakom förångarpanelen) visar 2700 ohm, båda mätta vid rumstemp ca 25 grader.

Hur avgör jag vilken som är felaktig? Onödigt att beställa båda om bara en är felaktig, givarna har gått upp sedan er diskussion 2006.

/Malawi
Användarvisningsbild
Danny

Re: Allmän info om termostat till kyl?

Inlägg av Danny »

Förångarsensorn
Skriv svar