Nätverksskrivare, Sharp AR-336

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Nätverksskrivare, Sharp AR-336

Inlägg av Rohan »

Har en fråga eller två om hur det funkar med nätverksskrivare.

1) Skrivaren är nätverksansluten idag och delas ut av en Win2K-server. Måste jag ha den inblandad eller kan man snacka direkt med skrivaren? Försökte lägga till den på en krient med WinXP men kunde bara hitta den via Win2K-servern.

2) Har skrivaren inbyggd skrivarserver eller finns den bara tillgänglig över ethernet?

3) Hur besvärligt är det att konfigurera en gammal PC och använda den som skrivarserver istället?
Användarvisningsbild
TwinQuartz

Inlägg av TwinQuartz »

1) Har du delat ut den på XP-burken?

Printers and Faxes
högerklicka på skrivaren
Properties
välj Sharingfliken
Klicka i Share this printer
(eller motsvarande om du har en svensk XP)

Mvh
Claes i Lund
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Nu tror jag att jag blivit missförstådd.

Jag har en skrivare/kopiator med ethernetanslutning som delas ut av en Win2K-server idag och det funkar bra.

Jag undrar om någon vet om skrivaren har inbyggd skrivarserver och om så inte är fallet, hur komplicerat är det att konfigurera en gammal pc med gnu/linux eller *bsd till att sköta det jobbet? Skrivaren fixar PostScript och PCL6.
Eller kan man låta alla WinXP-klienter ansluta till skrivaren som de vill?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Om skrivaren har ethernetanslutning så bör den väl också ha en inbyggd skrivarserver - vad skulle annars ethernetanslutningen sitta fast i, så att säga?

Jag har en Brotherskrivare med ethernetanslutning, och har skrivit ut via nätet från både Linux- och Windowsburkar. Tittar jag på skrivaregenskaper under Win2k så sitter skrivaren på en "Standard TCP/IP port" med namnet BINARY_P1. BINARY_P1 är hämtat ur manualen till skrivaren; du måste antagligen kolla i din manual vad porten ska heta. Linuxburken var lite värre att konfigurera, och jag kommer inte ihåg nu vad jag var tvungen att göra, men all info fanns iaf att hitta via Google.

Arvid
Skriv svar