Signal förstärkare ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Amit

Signal förstärkare ?

Inlägg av Amit »

Hej!
Ny på detta forum!

Nu är det så att jag har ett underligt problem, Det gäller då min bil.

De började med att jag bytade min databox till en programerbar databox (jag själv "mappar" in allt)

Min hastighetsmätare fungerar inte och jag gav mig på att felsöka..
efter att kollat allt kablage och dyl så testar jag med att klippa av kablen precis innan data boxen och då med min förvåning börjar hastighetsmätaren fungera...men sätter man tillbaka kabeln så slutar hastighetsmätaren :oops:

Är inte så kunning inom detta men det är samma kabel som går in i både min data box och till min hastighetsmätare.. bara att den är skarvad från fabrik,
Den fungerade med min gamla box så jag förstår inte varför den nya klyddar..men det känns som min nya box suger åt sig hela signalen så att min hastighetsmätare inte vill fungera!

Kan man sätta en signalförstärkare där då eller hur löser man det ?

Bifogar en bild för underlätta lite!
gjorde den i paint lite snabbt så ha överseende! :D

Mvh
Amit
http://redrumperformance.se/images/speedometer.bmp
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

Såklart kan man förstärka signalen! Tyvärr är det lite besvärligt när man inte vet vilka nivåer som gäller.....

Har du tillgång till ett oscilloskop?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Hejsan

Det kan ju vara så att den nya databoxen inte har ingång på samma stift som den gamla, det kan vara GND eller +12V på detta stift. Det kan även vara en utgång av något slag. Möjligheten finns att ingången har drabbats av kortslutning. Med en ohmmeter skulle du kunna prova inresistansen.

Behövs bilens hastighet i motorregleringen?

Prototypen
Amit

Inlägg av Amit »

hej!
jag har inte till gång till oscilloskop! (?)

Stiftet i databoxen är rätt då den läser hastigheten i boxen..
det ser jag när jag kopplar in min dator..

men kopplar man på sladden igen på det stiftet så funkar inte hastighetsmätaren..=(
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan finnas fler lösningar.

En är att montera ett pull-up motstånd mellan signalledningen och +12V, detta kan möjligen få signalen att öka så pass att det räcker. Ett lämpligt värde på motståndet kan vara 4,7K.

Ett annat är att montera en op-amp med självkompenserande DC-offset.

Men om du börjar med att mäta spänningen under drift (DC och AC) och testar med pull-up-motståndet, sen får vi gå vidare därifrån.
Amit

Inlägg av Amit »

Nu har jag provat lite...

Med 4,7K fungerade inte nån av dem.. med 3,3K fungerade endast databoxen lite grann (den gav signal då och då) testade då med 2,2K och då fungerade enbart databoxen och med 1 K likadant...

Hastighetsmätaren lägger bara av vid kontakt känns det som..

Mvh
Amit
Skriv svar