Byta likströms generator till växelströmmare på traktorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Byta likströms generator till växelströmmare på traktorn

Inlägg av DeVille »

Hej!

Generatorn på min Zetor 4718 laddar inte, det är en gammal likströms generator.

Tänkte sätta dit en Växelströmsgenerator m inbyggt relä. Skulle bara kolla så att jag har tänkt rätt ang kopplingarna.

Såhär är det kopplat nu.
BildStörre Bild

Såhär antar jag det ska vara, rätt?
BildStörre Bild

Såhär ser det gamla relät ut.
BildStörre Bild

Tacksam för svar.
/DeVille
*Edit* Glömde lite saker, länkarna blev konstiga.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Detta går väl alldelens lysande, Största problemet är väl att göra om fästena så det passar, elektriskt är det simpelt då generatorn har inbyggd regulator. Tjocka tråden till batteriet och tunna (ofta blå) till lampan Se bara till att generatorn får tillräckligt högt varvtal, en traktordiesel varvar ogärna över 2500 varv och generatorn tål upp till 10000 varv per minut. Titta på remskivorna på den motor där generatorn satt och försök få till ungefär lika varvtalsområde för generatorn. Å andra sidan växelströmmare är toleranta mot det mesta.

Jag har en Ford Granada generator på en Fiat traktor

Prototypen
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Remskivan på en växelströmsgenerator är generellt mindre eftersom den tål ett högre varvtal. Detta är till stor fördel eftersom du kan få bra laddström redan vid tomgång.

Den mekaniska biten kan vara lite klurig, men på en traktor kommer man ofta åt prylarna bättre än på en bil. Dessutom brukar man inte behöva vara så "noga"!

/Magnus
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Stämmer bra att remskivan va bra mycket mindre på växelströmmaren..

Det va inte några större problem med passformen, behövde bara sätta spännararmen i en annan bult.

Men.. den laddar inte för det tyvärr.. inte ens vid 2500 varv..
Beror nog på att vi var tvungna att använda likströmmarens stora remskiva pga annars kunde vi inte spänna remmen.

Ska ordna en mindre remskiva från skroten med rätt bredd och sedan köpa en kortare rem.

Skiljer kanske 5-6 cm i diameter mellan stor och liten remskiva. Kan det göra så att den inte orkar ladda?

Här är en bild före vi köpte den..
BildStörre bild

Bakifrån..
BildStörre bild

Några veckor senare.
BildStörre bild

Bak.
BildStörre bild
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

En rejäl uppfräschning må jag säga :tumupp:
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

"Lite" skillnad ja! :bravo:

Uttaget till laddningslampan brukar heta D+ eller 61 på växelströmmare, ibland L på japaner. F är direkt till fältlindningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

DeVille: Det var stor skillnad!
Är du säker på att det är samma traktor? Tänkte om någon bytt under natten.. :lol:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

DeVille, hur går det?

Traktorer är sånna att de går sönder när man målat och fixat.

Frågan är, var generatorn (växelströmmaren) frisk före monteringen i öststataren? och är lampan kopplad på rätt stift?

Prototypen
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Jadu.. jag är 98% på att växelströmmaren var okej före montering..

Ska kolla så att det är 100% rätt kopplat, B+ är jag 100 på är rätt iaf.

Har inte traktorn hemma ännu, den står kvar på min farbrors gård där vi köpte den. Är bra att kunna stå inomhus och måla och fixa...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har du kollat att växelströmsgeneratorns laddningslampa-uttag verkligen är kopplad till laddningslampan - om den nu existerar - annars får du sätta in en egen liten lampa och koppla det till tändningslåsets 12 Volt (för att inte ladda ur batterie när traktorn står still - gamla traktorer brukar inte ha så avancerad elsystem och kanske bara en amperemeter som laddindikator och inte någon laddlampa )

Växelströmsgeneratorer till skillnad från likströmsgeneratorer _måste_ ha ström från laddningslampan för att komma igång pga. likriktardiodframspänningsfallet är mycket högre än magnetiska remanensens skapade spänning och hindrar den lilla strömmen att nå fältmagneten så att generatorns kan förstärka sig själv och starta upp - därför använder man strömmen från laddningslampan för att mata fältspolen vid startmomentet istället (det finns modernare växelströmsgeneratorer som kan klara att starta utan laddlampström - men är inget man kan förutsätta)
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu har jag kollat lite närmare på generatorn.. hmm.. måste ha ett relä.
Vad för relä ska jag ha? Några krav?

Kan även tänka mig att köpa en begagnad generator där fästena ser likadana ut. Var brukar NipponDenso sitta på för bilar?

Här är några bilder på generatorn.
Hur ska jag koppla relät? Känner inte igen någar beteckningar ju!

Kanske någon kan tyda beteckningen åt mig?

BildStörre bild

BildStörre bild
Tekko

Inlägg av Tekko »

F borde vara fältlindningen, E tycker jag låter som jord (Earth) och N utgången till batteriet. Är du vågad så kan du öppna generatorn och kolla vad som är kopplat till vilket stift.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Här, (där jag befinner mig nu) har bägge gammeltraktorerna också fått byta till "växelströmmare"
(gissningsvis pga tidigare ägare, oberoende av varandra, råkat bränna likströmmarna, gillar visserligen likströmsgeneratorer, men detta synes helt klart vara en svaghet ohjälpligt förenad med valet av just sådana, tyverr...)

Kan ta reda på exakt hur det ser ut, samt ta några bilder om ni vill.

(Visserligen sitter där äldre BOSCH generatorer (och de har litet enklare utgångar ) men principen borde väl i övrigt vara densamma.
Arrangemanget Har funkat utmärkt hittills.)

I princip har det (med några mindre modifiernigar av elsystemet) i stort sett bara varit att plugga in dem istället för den gamla likströmmarn , passningen brukar gå att justera ganska bra även med standardfästen (eller varför inte tex leta ett gammalt justerbart "
fästöra på skroten och kapa till det med vinkelslip om det inte funkar, kanske behöver man också svetsa på någon passbit (på fästörat) om det krisar, men det brukar vara enkelt gjort.).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ja det var ju inte så konstigt att det inte fungerade.

Mitt förslag är att du försöker hitta en ny med inbyggd regulator, titta i grannens Volvo eller på skroten. I stort sett allt passar utom SAAB och Ford V4, de går baklänges PGA drift från kammen.

Prototypen
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Okej det låter bra...

Lite svårt att hitta några med liknande fästen bara.
Ska kolla mera på detta.

Har provat med en BOSCH 70Amp från en volvo och den var på tok för stor.

Om det hjälper kan jag ordna bättre bild på min Denso tillsammans med den gamla Likströmmaren.

Mizzarrogh: Jag ser gärna bilder på hur dina lösningar ser ut.
Skriv svar