parallellkoppla effektförstärkare eller seriekoppla?
parallellkoppla effektförstärkare eller seriekoppla?
hej jag bygger en bas med en 40liters låda och en 12" bas och har köpt en förstärkare på 40watt och undrar om jag kan parallellkoppla effektförstärkare eller seriekoppla förstärkarna?
Förstärkaren http://www.kjell.com/kemo/88034.htm
högtalaren är en avant cs 500 4 Ohm
Förstärkaren http://www.kjell.com/kemo/88034.htm
högtalaren är en avant cs 500 4 Ohm
- prototypen
Stopppppp
Är det ingen som ser att det är ett bryggkopplat steg redan. Med 40W och 16 volt så måste det vara ett bryggkopplat steg och texten skvallrer om det också, högtalarledningarna får aldrig komma i kontakt med något annat. det är stopp, 40 Watt, 16 volt och 4 ohm.
Detta steg är bryggkopplat för bilbruk (max16 volt)
Ska du ha det hemma så finns det bättre slutsteg av klass AB (ingen nämd) från 1 watt och uppåt som låter bättre än ett bilslutsteg.
Lessen men jag tror du köpt fel denna gång, nätdelen blir onödigt komplicerad 15 volt stabiliserat med en 5 A ut (ett vanligt AB nöjer sig med ostabiliserad spänning)
Jag tycker att du nöjer dig med 40W eller så får du tänka om. Tänk om och köp en 12" till och driv dem med varsitt slutsteg så får du "80W". 2 högtalare med 40 W i varje låter bättre än 80 i en.Tänk även på att vid 15 volt så kan du teoretiskt ta 39,77W sinus ur slutsteget vid 4 ohms belastning. Vid så hård drivning så distar det säkert 10 %. Ett AB med högre spänning behöver man inte driva transistorerna så hårt i bottning och då låter det bättre.
Prototypen
Är det ingen som ser att det är ett bryggkopplat steg redan. Med 40W och 16 volt så måste det vara ett bryggkopplat steg och texten skvallrer om det också, högtalarledningarna får aldrig komma i kontakt med något annat. det är stopp, 40 Watt, 16 volt och 4 ohm.
Detta steg är bryggkopplat för bilbruk (max16 volt)
Ska du ha det hemma så finns det bättre slutsteg av klass AB (ingen nämd) från 1 watt och uppåt som låter bättre än ett bilslutsteg.
Lessen men jag tror du köpt fel denna gång, nätdelen blir onödigt komplicerad 15 volt stabiliserat med en 5 A ut (ett vanligt AB nöjer sig med ostabiliserad spänning)
Jag tycker att du nöjer dig med 40W eller så får du tänka om. Tänk om och köp en 12" till och driv dem med varsitt slutsteg så får du "80W". 2 högtalare med 40 W i varje låter bättre än 80 i en.Tänk även på att vid 15 volt så kan du teoretiskt ta 39,77W sinus ur slutsteget vid 4 ohms belastning. Vid så hård drivning så distar det säkert 10 %. Ett AB med högre spänning behöver man inte driva transistorerna så hårt i bottning och då låter det bättre.
Prototypen
- prototypen
Felix skrev:jo jag vill koppla ihopp dem så att jag kan få 80watt istället för 40watt.
nätdelen har jag inte bestämmt vilken jag ska använda.
Och du är medveten att detta ger bara 3 dB mera ljud om högtalaren fortfarande går rent vid den här dubbla effekten...
Skall du ha dubbla upplevda ljudnivån så måste slutsteget öka med en faktor 10 (dvs till 400 Watt) samt att högtalaren fortfarande jobba hyffsat linjär och inte börja komprimera.
- därför bör man starta med så högkänsliga högtalare med bra ljud som möjligt.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
- prototypen
Radio och TV handeln har väl förstärkare, på nätet finns säkert en massa fina ritningar. Elfa, Kjell o Co och kanske Clas O har både färdigt och byggsats och som jag skrev 40 W kanske räcker ganska långt och det tyckte väl xxargas också. Koppla ihop det du har men räkna med att det troligen är 30-35 W som låter bra och jaga vidare.
En 40 liters låda till en 12" är kanske i minsta laget, en större låda blir mera lättdriven så då får du mera tryck ändå. Jag tog 3:e roten ur 40 och med en kubisk låda så täcker 12":aren nästan en sida.
Och tänk på grannarna (och dina öron)
Prototypen
En 40 liters låda till en 12" är kanske i minsta laget, en större låda blir mera lättdriven så då får du mera tryck ändå. Jag tog 3:e roten ur 40 och med en kubisk låda så täcker 12":aren nästan en sida.
Och tänk på grannarna (och dina öron)
Prototypen