Har kopplat in ett I2C EEPROM 24FC256 till en pic.
Men om jag skriver till det och försöker läsa sen så får den bara in noll.
jag är inte säker på om det är läsningen eller skrivningen som inte funkar..
Om du nån gång byggt en JDM så går det att läsa å skriva I2C-minnen med den. Sen borde det väl finnas mängder med kod på internet? För säkerhets skull kan du ju koppla WP till jord.
Senast redigerad av mrmike 13 mars 2004, 20:01:44, redigerad totalt 1 gång.
Råkade ut för samma sak när jag bytte version av MPLAB. Där kan man använda RADIX för att sätta vilken form som ska vara standard. Det kanske finns nåt liknande i din kompilator.
>>Mr Mike
"borde finnas mängder med kod på internet", jag skulle gärna vilja komma över lite sån kod, fast i assembler. Har letat länge o väl men inte hittat det jag söker. Tänkte använda usart half duplex, verkar som det skulle funka mellan en 16f628 och ett eeprom. Vet du om någon sådan länk så skulle jag vara tacksam.
Jag menade inte riktigt så specifikt som att använda USART:en. Bitbangande borde det däremot finnas gott om. t.ex. http://www.piclist.com/techref/microchip/24LC65-tu.htm.
Tyvärr har jag ingen länk för hur man använder USART:en med minnen men databladet för 16f628 innehåller Synchronuos USART transmit/recieve steg-för-steg-setup. Sen borde det bara vara att skicka och ta emot. Jag har inte använt i2c men all information på bussen skickas väl i bytes, alltså heltalsmultiplar av 8 bitar (eller vad man ska kalla det. 8 bitar, 16 bitar, 24 bitar, 32 bitar, ..., 8*n bitar)?
Tror inte man kan få ihop I2C med USARTen, men det finns hårdvaru-I2C på de större picarna.
Bit-bang ska nog funka bra, behöver själv strax fixa ihop I2C mellan en pic16f648a och en seriell DAC, så om det inte redan finns tillräckligt med I2C-kod på nätet så kan jag slänga upp min