Logik

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
JBV

Logik

Inlägg av JBV »

Är det någon som kan tipsa mig på vad jag kan tänkas behöva för logik för att göra följande:

1 pinne ut från en µc växlar mellan hög och låg, varje gång den blir hög ska en av två "utgångar" vara hög (växelvis).

Tanken är att jag ska köra hårdvaru pwm för att styra en h-brygga med 2st IR2104 Gate Drivers. Jag har väldigt dålig koll på logikkretsar, Så jag är tacksam för all hjälp :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

använd antigen en gate driver för bryggor eller koppla din gatedriver med diskreta komponenter eftersom vu ändå måste lösa dödtidsproblemet. Riktiga hbrygge drivers har dödtidskomensering inbyggt.

Logikkretsar är ofta rätt dåliga gatedrivers (iofs kan man parallelkoppla för dättre drivförmåga...)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tex en 4027 där både J & K är kopplad till VCC så får du den funktionen. Koppla bara pinne från µc till clock så fungerar det(utgångarna blir Q1 och Q1). Men jag vet inte hur det går med timingen minns inte 100% när vippan slår om.

Man kan ta en vanlig 4027
Bild

Man kan använda många sorters grindar tex AND för detta ändamål. Men då du liks har en µc varför inte bara ändra i programmet?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Om du kan byta processor så skulle du kunna välja en
med flera utgånger från HW-PWM modulen med deadband
hantering och allt.
JBV

Inlägg av JBV »

bengt-re: Jo jag ska ju använda 2 halvbrygge drivers! Logiken vill jag bara använda för att driva båda bryggorna växelvis med en pinne!

v-g: Tack för tipset! Ska kolla upp det lite mer när jag vaknat! hehe Skälet till att jag inte vill köra 2 pinnar ut till varje driver (samt mjukvaru pwm) är om µcn skulle få för sig att sätta båda pinnarna höga :) Låser sig den med en pinne hög så har jag strömbegränsning för att skydda bryggan! Sen kan jag knappast köra lika hög frekvens!? Resonerar jag fel här?

sodjan: Det är ju möjligt att ATMEGA32 har det! Har ärligt talat inte kollat upp det ännu!

Tack för tipsen!
JBV

Inlägg av JBV »

Jag testade simulera med en Toggle Flip-flop och 2 AND och det verkar fungera som jag hade tänkt mig! :)

Bild
Edit: Jag såg att jag hade råkat sätta B som negativ på grafen! Det ser rätt ut i min simulering!
Skriv svar