Sensor eller nåt för att mäta UV-ljus?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sensor eller nåt för att mäta UV-ljus?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag söker någon komponent som kan mäta UV-ljus.

Den ska användas för att mäta hur mycket UV-ljus olika material släpper igenom genom. Hur är det med LDR-motstånd? Klarar de UV? Jag har inte hittat någon data på sådana och jag har för tillfället inga UV-lampor som jag kan testa med.

Eller finns det någon lågpris-spektrometer? Det vore det ultimata köpet. :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

dom vanliga opto/elektroniksakerna har dålig känslighet på uvsidan, kollar man i elfa så finns det dom som går ganska lång ner i våglängd

så någons slags filter vore nog nödvändigt, det måste finnas att köpa men kostar säkert en förmögenhet :lol:

undras om man kunde göra tvärt om, uvfilter till kamera och se skillnad när man plockar bort den

eller kanske ett prisma och välja rätt i spektrumet?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag har kikat på Elfas bildsensorer, men det vore trevligt med något aningen billigare.

Prisma var en intressant idé. CD-skivor brukar funka som lågbudget-prisma, men så måste man ha någon (ganska liten) sensor som mäter de olika spektrumen.

Letade runt på Elfa:

75-205-88 (Kostar 3,14kr.)
Bild

75-206-87 (Kostar 158kr.)
Bild

75-207-45 (Kostar 35,90kr.)
Bild

Tror ni att den nedersta skulle fungera, eller är den på "fel" sida om gränsen?
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Jimmy, prisma lösningen kräver en ganska krånglig optiklösning.

Däremot har jag en annan ide som bör kunna ge en ganska enkel lösning:

Lysrör har ju ett floureserande skikt som gör om uvljus till synligt ljus. Genom att sätta en en sådan glasbit framför en detektor med bara känslighet för det synliga ljuset kan du ju mäta mängden konverterat ljus.

Dvs:

UV lampa -> mätobjekt -> lysrörsglasbit -> detektor

Konverteringen är kanske inte helt linjär med infallande uvljusstyrka men man kan ju göra relativa jämförelser.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tror faktiskt jag hade tagit den översta för den har en kraftigare stigning i början än vad dom andra har vilket innebär att den är lite känsligare i UV området. Den har också den högsta känsligheten vid runt 400nm (0.5) vilket den nedersta bara kommer upp i ca 0.3 vid samma våglängd. Den mittersta är tom lite sämre då den knappt orkar sig upp till 0.2 vid denna våglängd. Just den mittersta har en hyfsat linjär kurva så det kan hända att den är lite lätt designad som effektmätare eller så, därav priset. Den nedersta hade varit utmärkt till att detektera intensiva röda lysdioder eller en laser. Den översta verkar nästan bara vara gjord för att vara bredbandig.

Elfa hade för ganska så många år sedan speciella UV fototransistorer (eller vad det nu var för typ) men dom var riktigt dyra har jag för mig. tror visserligen inte att dom säljer dom längre.

Skiktet på insidan av rören har jag för mig ligger i fel område än vad mörka UV lysrör ger ifrån sig. Testade det för många år sedan och det hände tyvärr inte ett dugg. Tror det möjligen behövs en längre våglängd för att aktivera det, säg kanske 400nm+ eller så. Men kom precis att tänka på att UV-exponeringsrör väl ligger inom ungefär det området? I så fall så kan det ju kanske fungera.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Tror faktiskt jag hade tagit den översta för den har en kraftigare stigning i början än vad dom andra har vilket innebär att den är lite känsligare i UV området."

Ah, det tänkte jag inte på. :) Då beställer jag några sådana.

De UV-lysrör jag tänkt beställa (33-541-72) ligger på 370nm så kanske Andax idé funkar med dem. Annars har 33-540-08 mest styrka på ca 370nm, men även en hel del på ca 420nm och ca 550nm, så den kanske skulle fungera bättre i det sammanhanget.

Jag har alltid samma problem att hitta UV-lysrör på Elfa. Inte så konstigt när vägen dit är: Lampor/Lamphållare -> Lampor -> UV-lampor -> UV-lysrör. Det går visserligen att söka, men ibland tar det lång tid innan resultatet kommer.

Förutom att använda sensorerna för att mäta hur mycket UV-ljus olika material bromsar, så ska jag även använda dem för att mäta ljuset i min UV-box. Det kommer en tråd om den snart. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vilket våglängdsområde som det skiktet reagerar på men det kan säkert också vara lite lätt bredbandigt för att få lite bättre verkningsgrad. Jag testade för ett antal år sedan när jag var klar med min UV-laser att rikta laser strålen mot ett lysrör och se om pulvret reagerade på det ljuset. Lasern arbetar på exakt 377.2nm men det blev ingen tillstymmelse till vitt ljus. Riktade jag lasern på en bit vanligt papper så ändrades det osynliga UV ljuset till en intensivt ljusblå prick i stället som lyste upp rummet. 7mw är det drag i. :)

Så det kan hända att du får ut mer ljus från ett vanligt papper och kanske kan mäta på det viset än med det pulvret, hade du däremot haft rätt våglängd för pulvret så hade det säkert fungerat bättre. Men det kan också vara så att ljuset måste komma inifrån för att pulvret skall fungera så det kan ju kanske vara därför som det inte fungerade för mig, men jag tvivlar dock. Men våglängden som väljs skall ju förstås även fungera till resisiten på laminatet och är då röret lite bredbandigt så kan det kanske fungera till både och.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Kisel är kisel och känsligheten är likartad för sensortillverkningarna som grym säger. Vissa tillverkare paketerar in kislet och "skymmer" vissa frekvenser till följd att den relativa känsligheten ser bra ut. Fast med sämre verkningsgrad totalt sett. Jag gissar att en subtraherande lösning med två sensorer klarar jobbet bäst.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Precis just därför som man skall slå ett extra öga på graferna som visar exakt hur tillverkaren velat ha egenskaperna i avseende till våglängds känsligheten.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Henry och Jimmy, det är kanske så att det är svårt att få lysrörsbiten att flourercera utom vid speciella våglägnder. Men själva principen borde vara den klart enklaste om man hittar lämpligt material som omvandlar UV till synligt ljus.
Papper funkar ju precis som du säger Henry. Det finns kanske något ännu bättre... Men optiken är ju extremt simpel (dvs närmast onödig) och detektorn behöver inte vara någon exotisk.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Märkte att "lysrören" som sitter i skärmen är flouriserande. Någon som vet vad de brukar ha för våglängd? Att de är flouriserande låter som om de avger en del UV...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte själv haft nöjet att plocka isär en TFT, men är inte dessa rör i princip just helt vanliga lysrör fast modell mindre?

Inne i ett lysrör produceras det en väldig massa UV men jag tror inte att så mycket (om ens något) av detta kommer ut, om det var det du menade.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jepp, det var precis det jag funderade på. :)

Det ser ut som att nästa steg är att beställa grejjerna och labba.

Chassit börjar bli klart. Men jag måste ha något på insidan som reflekterar/sprider ljuset. Måla allt vitt eller limma tjock aluminiumfolie?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade satsat stenhårt på ej präglad aluminium folie, tjock eller tunn kvittar men tjock är förstås lättare att hantera.

Synd att jag inte har fått ihop min PVD som jag bygger för då hade du kunnat få ett perfekt högreflekterande skikt på vad som helst och hur du än velat. :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, det hade varit perfekt! :D
Ska komma ihåg det om det blir en Version2 av boxen någon gång i framtiden. :)
Skriv svar