Konstruera fuktmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
whiskycola
Kontakt:

Konstruera fuktmätare

Inlägg av whiskycola »

Jag är på gång och skall konstruera en automatiserad bevattiningscentral. Hade tänkt mig att den skulle vara indelad i zoner så att det bara sprutar vatten på de zoner där det behövs. För detta behöver jag en modul/krets som kan mäta hur fuktigt det är i jorden i de olika zonerna.
Har ni några tips och ideer hur man skulle kunna gå tillväga?

Tack på förhand!

Erik
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Har för mig att det har varit uppe förut just det du beskriver.
Andvänd Googel och sök på den här siten, våran motor kan vara väldigt tjurig.

Och Väkommen till forumet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Behöver inte alls vara så komplicerat. Tex kan du för "digital" input från krukan ta en op där ena inputen känner av två spröt som du har nere i krukan och den andra till lämpligt motståndsnät(+potentiometer). Man bör nog ha lite lagom hysteres också så man inte får kontaktstudsar.

Fördelar: Krävs inte så dyra kretsar/kruka. Plus att du kan justera fuktigheten vid krukan på potentiometern.

Men man får INTE ha strömmen på hela tiden (om du inte kör med AC) då spröten kan ätas upp snabbt. (spröten måste vara av något som ej oxiderar så lätt tex guldpläterat material.

Sen är det "lag" på att man fotar och lägger upp sina projekt på forumet :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Går även att använda tex kolstavar som inte kommer att ätas upp vilket gör att man då kan använda DC istället.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ström genom jorden skulle jag undvika oavsett om om det är AC eller CD. Lägg på spänning en kort stund när du mäter bara.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Fungerar det verkligen tillförlitligt att mäta markfukt på detta sätt? Det bildas snabbt gaser och raktionsprodukter kring elektroderna som kan förvanska mätresultatet.

Jag har ingn patentlösning på problemet, men skulle kunna tänka mig att en kapacitiv givare med HF skulle kunna fungera. Den borde man kunna göra av ett glasrör med metallplattor på insidan.
whiskycola
Kontakt:

Inlägg av whiskycola »

Tack för alla svar!
Jag ska prova mig fram och se vad som funkar bäst! Jag återkommer med lite bilder (som det är lag på :D ) om jag får det att fungera!

Erik
Skriv svar