microprosessor ska jag läramig nu!!!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

microprosessor ska jag läramig nu!!!

Inlägg av Niklas Sundqvist »

om jag har fattat det hela rätt så ligger det till så här en pic har tex 1,2,3, portar in och 3 ut och sen programerar man den så att när den får ström på port 1 så sickar han det till port 2 och 3 ut och sen om den får ström till 1 och 2 i så ger den en ut singnal på 1 tex som ett avanserat relä eller är jag ute och vimmsar

någon som kan ge tipps på hårdvara och mjukvara och någon simpel övning för att lärasig hur den funkar

jag har jobbat lite med PLC system i skolan för ett par år sen med pneumatik är det ett liknande system som pic, avr..mm

med kommandon or, and, mins inte var det var mer

Mvh Niklas Sundqvist :?
Pjoms
EF Sponsor
Inlägg: 644
Blev medlem: 24 maj 2004, 12:18:40
Ort: Ö-vik

Inlägg av Pjoms »

För att använda ditt eget uttryck så är du nog "ute och vimsar" en del. :wink:
Börja med att läsa den här guiden så kanske det faller ett par bitar på plats. Sedan är det "bara" att nöta på med Google och fortsätta läsa trådar här på forumet.
Lycka till!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

Nja.... Om vi tänkar en mikrokontroller (µC) då är det en mikroprocessor + portar + minne osv, alltså en fullt fungerande enhet "tillsätt bara ström".

Som exempel finns det PIC från Microchip, Atmel har också ett antal olika.
Då jag använder PIC kan vi snacka om dom.

En PIC har ett antal portpinnar, dessa portar är oftast 8 bit och oftast kan man ställa varje bit i valfri port till antingen ingång eller utgång. Detta styrs av att man skriver ett värde till ett intern register. Ett exempel är PORTA (8 bit = 8 pinnar). Vill man ställa PORTA bit 0,2 och 6 till ingångar och resten till utgångar skrivar man 0x45 till TRISA som är det register som bestämmer om portepinnarna är input eller output.

'0x..' betyder hexadecimal notering.

Om du då gör ett program som läsar av portar och reagerar på dessa kan du uppnå den funktion du beskrivar, väljer du rätt µC finns det möjlighet att mäta spänning (AD-omvandlare), mäta tider (CCP), kommunicera med PC via serieport (UART) och en massa annat.

Vilken µC du än väljer vill jag föreslå att du skaffar en bra programmeringsenhet till den typ µC du väljer först av allt, det är totaldödande för lusten och glädjen att ha en jävla massa strul med att överföra programmet till µC'n, att programmera är inte lätt heller men man behöver ju inte göra livet mer besvärligt än det är!

Väljer du PIC vill jag rekommendera WISP628 från sodjan, jag har en sån och den fungerar stabilt och bra och supporten är mycket bra, han kan sannolikt även hjälpa med att stycka ihop ett startkitt, han har roliga saker liggande lite varstans tydligen ;-)
Senast redigerad av Icecap 6 oktober 2006, 14:48:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Några länkar till AVR-information:
http://www.avrfreaks.net/
http://www.avrbeginners.net/
http://www.avr-asm-tutorial.net/avr_en/index.html
http://www.mikrocontroller.net/tutorial/ (tyska)

PIC-länkar får någon annan stå för! :)

Kan bara säga ha det så skoj med AVR, PIC, eller annan mikrokontroller/mikroprocessor/enchipsdator du väljer!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Snälla Niklas, använd punkt och stor bokstav!! Det blir jäkligt jobbigt att läsa så som du skriver. Det är större chans att folk orkar läsa ditt inlägg och komma med bra svar då! :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror Icecap mixade sin och Sodjan's adress. :)
Det ska vara www.jescab.se
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Helt rätt vfr !
Nicklas, prova med att *själv* läsa det du skriver så märker du
hur slavigt det ser ut. Om du tänker programmera med samma
standard så kommer inte mycket att fungera... :-) :-)
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

hmm...

Inlägg av Niklas Sundqvist »

ok om du inte vill hjälpa till så är det inga störe problem att få hjälp från annat håll.. bara för att jag inte hadde läst på nåt om pic så behöver du inte trycka ner mina tankar om att lära mig ny kunskap...
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Nej men snälla nån... Här är ingen som trycker ner dig men om du vill ha vettiga svar får du minsann lägga lite tid på att skriva en fråga som någon orkar läsa.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43202
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

Du behöver inte göra varken det ena eller det andra bara för att *jag* tycker
si eller så...
Och vad har frågan om att använda normala vedertagna skrivregler att
göra med PIC att eller någons tankar att göra !?

Men, det är helt och hållet ditt problem. Vill du ha svar, får du skriva så
att det går att läsa. Simple as that...
atlas1202
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 oktober 2006, 09:16:29

Inlägg av atlas1202 »

Hej du Niklas Sundqvist.

Var så nära att göra/skriva ett liknade innlägg som du, (lite tur att du tog smällen före mej).

Jag har liknande önskan som du och liknande bakgrun också, lite mera tid emellan bara, typ 15år sen jag gick i skolan, jobbar med automatik, service, och då även PLC.

Vill bara nämna lite PLC utanför ämnet bara, oj vad detta forum kunde ha haft glädje av microplc till mycket hyggligt pris, robust, pålitligt, enkelinstalerat, och ett enkelt program för dem med intresse, gissar att 90% av läsarna här har fixat mycket av behoven på några timmar vad det gäller programeringen bara med lite hjälpläsning eller om någon redan kunning haft snabbkurs på en timme (har visat några och det är inte svårt att programera). Industri PLC kan vara lite jobbigare att hantera för en ovan, men inte tex Croutzet Millenium2 eller Millenium3 den är enkelt att hantera (pröva och se).

Plc är dock klumpigt, begränsande, och överdriven i vissa samanhang i mina ögon, och även dyr beroende på vad och hur man bedömmer saker.

Har försökt följa en del av de råd som skrevs på ditt inlägg här har luskat på jescab.se och på robotshop.se efter bästa förmåga.

Det som jag fann gav mest var videosnutten på Robotshop.se den visade och svarade på en heldel av mina undringar, hade dock gärna sett lite till programerings exempel, men jag hinner kika efter det också senare.

Exakt sådär vill jag prova på att programera lite prosessor trotts dessa begränsningar i basicstamp, får väll gå vidare då jag ledsnat på basicstamp eller annser att det finns mera prisvärda allternativ. Men det ser ut att vara nybörjar vänligt och det är önskvärt i nuläget.

Tack för tippsen och tack för innlägget Niklas

MVH Atlas1202
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26219
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Att vilja lära sig är hedersvärd!

Att bli sur för att någon skrivar att det var ett mycket rörigt inlägg anser jag som barnsligt, inlägget ser faktisk ut som om att det är skrivit i ett enda andetag av en andfådd person.

Men hur som helst: att vilja lära sig är bra!

Jag pillar en del med PIC, jag har en WISP628 som fungerar bra och jag kan ASM (MPLAB) och C (MikroC) till dom. Det finns AVR också, jag har inte använd sådana men de är nog helt OK också.

De flesta som vill lära sig µC-programmering börjar med att blinka en lampa, mest för att få ett hum om hur grunkan fungerar.

På Microchips hemsida finns det en guldgruva av AN (Application Notes = "hur kan man göra") och information, databladen är ganska lättlästa osv. Detta gör att jag rekommenderar PIC, det är alltså helt enkelt mer pedagogisk på den site.

En del AN är knepiga till tusan (specialfunktioner), andra är oerhört enkla, man kan ladda ner dom o kolla scheman + kod samt förklaring.

Skulle vi börja här med att lära ut "blinka lampa" till varenda som vill lära sig sånt blir forumet snabbt fullt med sånt.

Så börja kolla på Microchips hemsida och samla lite idéer, sedan börjar det klarna lite. Frågor kan man fint ställa här, även såna som är oerhört nybörjarnivå men det krävar oftast att man iaf. har försökt, det är INTE ovanligt att man inte förstår delar av databladet osv och då frågar man helt enkelt.

Så andas ut, titta runt och försök igen.
Användarvisningsbild
SvenPon
Utsparkad, på semester
Inlägg: 724
Blev medlem: 26 augusti 2004, 10:53:39
Ort: Haninge

Niklas skit i mobbarnissarna.!

Inlägg av SvenPon »

Dom är ett gäng besserwissernissar som bestämmer här vad och hur
du får skriva. Jag hade inget besvär att läsa vad du menade.

Förstår överhuvudtaget inte varför dom besvärar sig att läsa.
Om du kollar så är deras signaturer med överallt.

Understimulerade typer som har tagit på sig att vara ordningsmänn här.
Det är Elaka Måns : Sodjan och hans Bill och Bull, Danie och vfr.
Dom är patetiska och roliga när man läser hur dom härmar varandra :lol:

Skit i dom och "keep on the good work" :)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Nämen snälla SvenPon... Varför har du bestämt dig för att alla hatar dig? Att du känner dig utanför är faktiskt inte alls konstigt eftersom du stöter dig med alla och vägrar ge dig när du har fel. Om du skulle göra ett ärligt försök så skulle allting bli så mycket bättre, det lovar jag!
Niklas Sundqvist
Inlägg: 21
Blev medlem: 20 september 2006, 09:19:15
Ort: kga
Kontakt:

ok :)

Inlägg av Niklas Sundqvist »

Det käns mycket bättre att fortsätta suga i sig kunskap om pic. Nu när man vet att man inte är ensam mot de elaka.. lycka till atlas1202

och tack Icecap för all kunskap, man får av dig som inte vissa andra vill delamed sig av...
Skriv svar