Nummerpresentatör till Pcn. *problemet löst*

Berätta om dina pågående projekt.
ANEE

Nummerpresentatör till Pcn. *problemet löst*

Inlägg av ANEE »

Har byggt en Nummerpresentatör som jag kopplat till PCn. Hittade en beskrivning här. Har skrivit lite
kod i vb.net för att logga och skapa diagram över statistik och så. Tänkte lägga upp program o källkod här när det är klart.

Allt funkar perfekt på min stationära pc, men jag har problem när jag testar det på mina laptopar (IBM T22 och en Compaq m300). På laptoparna är pin 12,13 och 15 alltid höga. Pin 10 och 11 fungerar som de ska (som det ser ut iallafall). Driver MT8870n från porten (som på ritningen), men har även testat att driva den med batterier, det gjorde ingen skillnad. Har kikat på statusportarna med detta program för att se om jag kunde hitta något, men det verifierade bara vad jag redan upptäckt.

Nån som har en idé på vad det beror på?
Hade tänkt använda m300:an som nummerpresentatör och telefonsvarare (med ett webbgränssnitt så jag kan kolla den via internet).
Senast redigerad av ANEE 1 oktober 2006, 20:38:14, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Att båda laptoparna ska vara trasiga är knappast troligt. Kan vara så att laptoparna har kraftigare pull-up och att inte 8870's utgångar orkar dra ner till noll.

Prova med programmet du provade med, om du kan dra ner ingångarna 12,13,15 på porten till noll, genom att med en koppartråd koppla dom till signaljord i kontakten. Får du inte ner dom till noll då så finns inget som kan. Funkar det får du öka förmågan hos 8870 att sänka ström.
PeotryD
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PeotryD »

Jag byggde en Atmel programmerar som man satte på serieporten för ett år sedan. Testade den på min bärbara men fick den inte att fungera där, trodde den var trasig. Testade den av en slump på min fasta dator, och då fungerade den.
Det visade sig att RS232 på min fasta dator låg på riktiga -12v och 12v på signalerna, men att den på den bärbara låg lägre.
Har pratat med andra om det här sedan, och det verkar som om serieporten på bärbara ligger på lägre nivåer, vilket kan få vissa saker att inte fungera.

Jag har inte testat paralellporten, men kan det vara något liknande?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Eller att LPT-porten står i fel läge?

Testa de olika lägen, det kan oftast ställas via BIOS-setup.
ANEE

Inlägg av ANEE »

Löste problemet :)

Jag hade ju fått det att fungera tidigare i ett annat bygge. Byggde en liten krets som känner av om linjen var upptagen eller inte, var linjen upptagen så spelades samtalet in med det inbyggda voicemodemet i laptopen ( tråd ). Vill passa på att ge ett särskilt tack till Icecap som väckt mitt slumrande elektronikintresse till liv :D min flickvän är nog inte beredd att hålla med dock eftersom jag har en förmåga att sprida ut mina halvfärdiga projekt lite här och var!

Jo...jag knipsade av en ny parallellkabel i centronicsporten, skalade lite och satt och testade...det fungerade så klart inte...samma fel. Då testade jag att använda en annan jord-pin och...TADA! Nu fungerar allt perfekt, programmet fungerade på laptopen direkt.

Så nu ska jag ge mig i kast att hämta info från eniros websidor så man får se vem som ringt i klartext....

Vill också tacka ägaren och moderatorerna för sveriges bästa forum :)
neezzen

Inlägg av neezzen »

--> "Vill också tacka ägaren och moderatorerna för sveriges bästa forum"

:bravo: WORD!
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fint att du hittade felet. Ser fram emot att höra hur det går framöver.

Vill också instämma och tacka ägaren och moderatorerna för sveriges bästa forum"
ansu2723

Har även jag byggt nummerpresentatören

Inlägg av ansu2723 »

Har även jag byggt nummerpresentatören och har haft samma problem med att den inte fungerar på vissa datorer. Ska testa att göra som ni gjort.

Just nu har jag faktiskt 2 st nummerpresentatörer installerade på mitt företags telefonsupportlinjer + detektering om det är in eller utgående samtal + inspelning av samtalen.

Allt loggas i vårt egenutvecklade tidregisteringssystem. Om kunden som ringer ska betala för support så debiteras det automatiskt på nästa faktura. Dessutom har man möjlighet att spela in samtalen.

Vidareutvecklingen av detta kommer att vara att vi spelar in alla samtal och använder de i specifikationen över vad de begärt support om.

Har kopplat in nummerpresentatörerna och avkänningen innan vår växel och det fungerar kanon.
Skriv svar