Strömreglering i ficklampa
Strömreglering i ficklampa
Är det någon som har byggt en fick lampa med en 1W diod. Jag funderar på hur jag ska lösa strömregleringen på ett snyggt sätt. Jag har en ställbar spännings regulator. [LM1085IT-ADJ 3A LDO] Men den tar 4,2V om jag använder den som strömregulator. Det är ju mer än halva energin. Bättre förslag?
Förslag på någon bra lösnig? Bygga runt en OP eller en färdig regulator? Det kan ju inte behövas mycket mer än en regulator och en spole. Och någon resistor för att ställa strömen.
EDIT: Kan LM2596T-ADJ vara lämplig?
EDIT: Kan LM2596T-ADJ vara lämplig?
- Schnegelwerfer
Jag har byggt en sådan pannlampa m.h.a en 1W Luxeon Star. Naturligvis ska du använda en switchad lösning, det är ju onödigt att bränna bort en massa dyrbar effekt linjärt när lampan är batteridriven...
Jag använde en MAX1771 och uttnyttjade current-senseingången på den för att reglera strömmen. Den ingången reglerar på endast 100mV, så det krävs bara ett mycket litet motstånd (= minimala effektförluster) för att reglera strömmen genom lysdioden...
Det finns säkert en massa andra passande switchkontrollers att använda också.

Jag använde en MAX1771 och uttnyttjade current-senseingången på den för att reglera strömmen. Den ingången reglerar på endast 100mV, så det krävs bara ett mycket litet motstånd (= minimala effektförluster) för att reglera strömmen genom lysdioden...
Det finns säkert en massa andra passande switchkontrollers att använda också.
Typ något sådant här eller?

bilden kommer från http://www63.homepage.villanova.edu/nathan.hirneisen/

bilden kommer från http://www63.homepage.villanova.edu/nathan.hirneisen/
- Schnegelwerfer
Jo, jag utgick från det där schemat, men gjorde lite modifikationer...
Kommer inte riktigt ihåg vilka idag, men bl.a. så hade jag ett par olika motstånd för att reglera strömmen genom dioden. Tror även att jag hade en mycket mindre drossel... om jag inte minns fel så var 100uH i största laget när man började räkna på det.
Det är definitivt bättre att reglera ljusstyrkan genom PWM, det hade jag gjort idag.
Kommer inte riktigt ihåg vilka idag, men bl.a. så hade jag ett par olika motstånd för att reglera strömmen genom dioden. Tror även att jag hade en mycket mindre drossel... om jag inte minns fel så var 100uH i största laget när man började räkna på det.
Det är definitivt bättre att reglera ljusstyrkan genom PWM, det hade jag gjort idag.
Om du vill bygga ficklampor så är www.candlepowerforums.com perfekta stället!
Där finns det folk som har byggt ficklampor med 6st Luxeon III och 1 Luxeon V i samma paket
Där finns det folk som har byggt ficklampor med 6st Luxeon III och 1 Luxeon V i samma paket

- Schnegelwerfer
Om du låter MAX1771 spänningsförsörja sig själv har jag för mig att den fungerar ner till 1,8V... jag använde mig av det i min lampa.danei skrev:Skulle det inte vara bättre med en step down när man bara har en diod. Annars måste ju matnigns spänningen ner under 4V (3,8 eller vad det kan bli) Dvs. två celler a 1,5V Då är det inte långt ner till den spänning då kretsen lägger av.
Det finns antagligen ännu bättre switchkontrollers idag, marknaden för LED-drivare jar ju expanderat otroligt. Skulle inte förvåna mig om MAXIM har någon dedikerad switchkontroller för att driva kraftiga LEDs...
- Schnegelwerfer