tecno skrev:Vad ska du använda för optik? Detta styr hela bygget från början till slut.
En skaplig vidvinkel kräver en dome, ska du göra denna själv också eller köpa någon reservdel till de fabriksbyggda?
Som jag skrev så tänkte jag köpa en färdig port. Komerciella kamerahus för systemkameror har nästan alltid utbytbara portar som sitter med nån typ av bajonettfattning eller liknande snabbfäste så man kan byta mellan dyken. Jag kan därmed byta mellan flat port eller nån typ av fish-eye eller annan slipad lins i efterhand.
techno skrev:Har själv totat ihop ett hölje till en Nikon F2/motor med sportsökare en gång i tidernas begynnelse, dome som klarade av en 24:a
Bilder skulle vara varmt välkommna om skapelsen fortfarande finns i livet!
netrunner skrev:Knapparna ska ju gå igenom höljet med risk för läckor + andra problem.
Jag har en polare som pluggar maskinteknik och han har hjälpt mig med dimensionering av tätningar! Det kommer bli Quad-ringar, eller sk. x-ringar:
x-ring
Enligt specifikationerna så kommer dessa tätningar att hålla till minst 400m djup vid dynamisk användning, vilket är "något" mer än vad jag tål själv!!!
Adis-> Det ser ju skitbra ut! Det är bara för lcd'n och sökaren jag behöver se igenom och det är alltså bara frågan om ett tio-tal cm^2, resten av huset kan vara matt.
Vet någon vad ett tjockt stycke plexi kostar? En uppskattning skulle kunna vara 20*12*10 cm, har dock inte börjat cadda på modellen ännu...