Tidiga planer på undervattenshus till kamera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Tidiga planer på undervattenshus till kamera

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Jag har vissa ytliga planer på att bygga ett undervattenshus till en systemkamera (då dessa inte är precis billiga i handeln, ca 10kkr och uppåt).
Det jag skulle behöva är lite hjälp från alla er som har en CNC-fräs stående där hemma (eller kan mycket om sådant)!

Projektet kommer bli något i stil med detta:
BildBild
och troligtvis kommer jag köpa en färdig port (röret som sticker fram för objektivet, det har ofta en slipad lins och går att byta ut, så jag tänkte försöka göra ett riktigt fäste för en komerciell port)

Så till mina första frågor:
Går det att få fatt i ca. 10cm tjocka klossar av plexiglas eller liknande? Isåfall vad kostar det?
När man har varit framme och fräst i plexi, går det sen att få tillbaka finishen så att det går att se igenom igen, eller är det en matt yta för all framtid?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Allra enklast & billigast vore om man gjorde 6 skivor/gavlar i typ 10mm plexi & sedan gänga & skruva ihop dom, med ett spår för oringssnöre som tätar. Och då slipper man polera plexit vilket är jävligt jobbigt för fingrarna!. :wink:
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Kan inte fräsen polera då? ;)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som vanligt så tjatar jag om att börja från en krav specifikation.
Vad ska du använda för optik? Detta styr hela bygget från början till slut.
En skaplig vidvinkel kräver en dome, ska du göra denna själv också eller köpa någon reservdel till de fabriksbyggda?
Hur stora djup ska du kunna jobba på? Detta ställer också stora krav på konstruktionen av höljet.

Kanske är det bättre att göra en plugg och formgjuta i lämpligt alugods alternativt använda sig av stora runda rör som utgångsmaterial. Det finns många fallgropar i ett sånt bygge.

Har själv totat ihop ett hölje till en Nikon F2/motor med sportsökare en gång i tidernas begynnelse, dome som klarade av en 24:a

Mitt spontana råd, spara och köp en färdigbyggd om det nu inte är så att du ska ha ihop nåt extra ordinärt förståss.

Kan tänka mig att hjälpa till med CNC:andet om så samt ge lite råd och tips på bygget.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Tidiga planer på undervattenshus till kamera

Inlägg av danei »

Henrik Kjellberg skrev:J
och troligtvis kommer jag köpa en färdig port (röret som sticker fram för objektivet, det har ofta en slipad lins och går att byta ut, så jag tänkte försöka göra ett riktigt fäste för en komerciell port)
Det är väl inte fel att kolla om det är rimligt innan man gör en färdig kravspec.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Knapparna ska ju gå igenom höljet med risk för läckor + andra problem.

Kan man inte först sätta kameran i en rigg som har ett gäng med små RC-servon som kan trycka på knapparna, så sätter man i riggen i en större låda av 10mm plexiglas. Så får man ha en PIC som styr servona och stora fina knappar på ergonomiska ställen på utsidan av lådan. Så räcker det med en kabel som går in igenom lådhöljet. Eller optisk koppling om man är paranoid.

Ett gäng med små RC-servon är billiga på Ebay. :D

Iofs, ska man dra ut kablar så kan man även dra ut USB + ström så att man kan tömma kameran till en laptop och ladda batteriet utan att öppna lådan!

Med servon kan man även programera PIC:en att utföra macron, typ: "mörkt" "lite mer ljus" "helt ok med ljus" . Kanske en knapp för "mode" så att man kan välja mellan "fotta" och "titta"...

Kanske kan man peta in en större LCD, typ 8" för många kameror har utgång för TV.
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Såhär bra kan det poleras på 5min:

bild 1
bild 2
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

lol hur fick du den sådär fin?
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

tecno skrev:Vad ska du använda för optik? Detta styr hela bygget från början till slut.
En skaplig vidvinkel kräver en dome, ska du göra denna själv också eller köpa någon reservdel till de fabriksbyggda?
Som jag skrev så tänkte jag köpa en färdig port. Komerciella kamerahus för systemkameror har nästan alltid utbytbara portar som sitter med nån typ av bajonettfattning eller liknande snabbfäste så man kan byta mellan dyken. Jag kan därmed byta mellan flat port eller nån typ av fish-eye eller annan slipad lins i efterhand.
techno skrev:Har själv totat ihop ett hölje till en Nikon F2/motor med sportsökare en gång i tidernas begynnelse, dome som klarade av en 24:a
Bilder skulle vara varmt välkommna om skapelsen fortfarande finns i livet!
netrunner skrev:Knapparna ska ju gå igenom höljet med risk för läckor + andra problem.
Jag har en polare som pluggar maskinteknik och han har hjälpt mig med dimensionering av tätningar! Det kommer bli Quad-ringar, eller sk. x-ringar: x-ring
Enligt specifikationerna så kommer dessa tätningar att hålla till minst 400m djup vid dynamisk användning, vilket är "något" mer än vad jag tål själv!!! :wink:

Adis-> Det ser ju skitbra ut! Det är bara för lcd'n och sökaren jag behöver se igenom och det är alltså bara frågan om ett tio-tal cm^2, resten av huset kan vara matt.

Vet någon vad ett tjockt stycke plexi kostar? En uppskattning skulle kunna vara 20*12*10 cm, har dock inte börjat cadda på modellen ännu...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Adis: Snyggt! Vad polerade du med?

Jag har testat att göra en lins av plexiglas. Började med en 8mm tjock plexikloss och fräste/slipade med dremeln tills den fick rätt form. Sedan stålull i evigheter. Först tryckte jag ganska hårt och sedan lösare och lösare. Sedan våtslipade jag med *fint* sandpapper, (det sista kändes som tidningspapper). Som avslutning vanligt tidningspapper och fönsterputs. Inga problem att använda den linsen som förstoringsglas. Egentligen var det bara ett test för att se om det gick, och det gjorde det. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Autosol, mycket fint sandpapper och diskmedel... ;)

EDIT: När jag synade första inlägget första gången så trodde jag att skaparen till tråden bygge lådan själv utav en matlåda
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

hehe, det var en dyr matlåda! 1150US$...
digideep
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Henrik Kjellberg skrev:Vet någon vad ett tjockt stycke plexi kostar? En uppskattning skulle kunna vara 20*12*10 cm, har dock inte börjat cadda på modellen ännu...
Förlåt men menar du allvar ? Du måtte skämta eller tolkar jag det fel att du tänkte fräsa ur ett solitt block plexi, om så GLÖM DET SNABBT ! Det kommer att skita sig med hållbarheten och lär bli DYRT som attan.

Då blir den 'billiga' digideep matlådan avsevärt mycket billigare i längden, systemerad och klar med överlägsen hållbarhet med gjuten PC

Re mitt Nikonbygge så har jag den inte kvar och bilder bör finnas i arkiven som ligger nerpackade efter flytten.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Att det blir vansinnigt dyrt håller jag med dig om tecno, men varför skulle inte det hålla?, Med 1cm tjocka väggar borde det väll inte vara några problem?, Menar mitt vattenfilter i 5mm tjockt plexi håller ju för 3kg tryck
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Bilderna som jag visade som jag polerade är 20mm...

Men varför inte köpa en kraftig matlåda och labba med och se vad som skulle behöva ändras. Så hade jag iafl gjort istället för att lägga ner massa pengar på plexi och så skiter det sig. Sen så kommer det inte vara enkelt att fixa knapparna och det. Vilket jobb!

Nu är det ju inte så att du/han inte kommer dyka ner 500m, eller?
Skriv svar