Kan denna koppling funka ? LED ficklampa röd/blå

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Kan denna koppling funka ? LED ficklampa röd/blå

Inlägg av Göran Nilsson »

Jag planerar att sätta ihop en ficklampa med blå och röda LED.
För att det ska bli lite spridning på ljuset har jag valt 100° LED.
Jag tror då att LED,en måste vara ljusstarka för att de ska lysa upp marken när det är mörkt. Då jag inte vet mixen mellan blått och rött tänkta jag experimentera fram den rätta mixen med strömbrytarna.

Hur tror Ni detta kommer funka ?

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Var hittar man 15V batterier? nåväl, nog borde principen bakom din koppling vara oki, men titta på blåa kedjan... lite väl låg spänningsmarginal för bra strömreglering där. Ta bort en diod skulle jag rekomendera. Röda kedjan kan du gott plussa på två dioder i. skall du göra en lampa så hade jag valt en lägre spänning och en transfomatorlös step-up omvandlare för att öka verkningsgraden. Det fina med att göra step-uper till lysdiodskretsar är att man skippa frihjulsdioden och därmed spara in effektförluserna i schotkydioden.

SUperfluxen är en bra diod som lyser riktigt bra. Den blågröna är min favorit bland dem (man upplever den som starkast på grund av ögats känslighet också). Villl du ha max ur dina superluxer så gör ledarna på kretskortet lite onödigt breda då detta hjälper upp kylningen och får dioderna att lysa starkare vid samma ström.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Nä, jag har inget 15 volts batteri men väl några seriekopplade batterier.
Jag har inte fokucerat så mycket på spänningen i varje kedja i detta läget.
Jag har istället försökt få någerlunda balans hur mycket varje kedja lyser.

bengt-re

Har du erfarenhet vad den synliga effekten blir när man tänder en rad röda, 3st a 7 lumen, summa 21 lumen.
Med tanke att jag ska använda LED;en som en ficklampa i mörker så skulle det vara intressant att veta hur mycket "lumen" som behövs.
Jag behöver inte lysa upp mer än 2-3meter men gärna ganska brett (100°)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja du. allt beror på vad man har för krav på ljus, men min kratigaste kryptonlampa ger 80 lumen med friska lithiumbatterier(120 spänn i timmen för bara batterier...), så storleksordningen 20 lumen är mycket ljus. Jag har en liten lampa med EN blågrön av dessa och den duger som ficklampa om man inte har alltför höga krav. testa vettja - det är enklaste sättet att skaffa sig en bild - det går ju koppla dessa på labplattor så slipper du löda sönder dem för att testa lyseffekten.
spufuz

Inlägg av spufuz »

jag vill inte vara petig, men du borde nog vända på dioderna, lyser ju lite dåligt annars. :lol:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag vet att man inte ska parallell koppla lysdioder för att det ska finnas små skillnader i dom som gör att dom överbelastas och dör.

Men nu är jag ju ganska snål och lat, så till min RGB lampa så har jag massor av parallell kopplade lysdioder. Såhär 1år senare så lever alla trots att dom går 24/7.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

bengt-re

Jo jag vet, det här med ljus är ju en mycket subjektiv bedömning men man kan ju anta att 74 lumen som det blir i denna kopplingen blir en hel del ljus.
Kanske för mycket, men det menar jag att test fram.
Men dina erfarenheter/ledtrådar om ljuseffekt är ändå värdefulla.

spufuz

Det är helt okey att vara petig i sådana här fall.

Någon gång har jag upplevt att LED med stor spridningsvinkel bara lyser i kanterna av cirklen, mao mörkt i mitten.

Vad är era erfarenheter ?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det förekommer sådan ljusfördelning också - ofta har tillverkaren spridingsdiagram och där kan läsa ut hur dioden sprider ljuset.
Användarvisningsbild
Göran Nilsson

Jag har bara hitta 1-chips spridningsdiagram på Philips hemsida.
Det såg bra ut och jag antar att det inte är störe skillnad på 3-chips
Skriv svar