transparant ljusreflektiv spray/film/folie

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Robban31

transparant ljusreflektiv spray/film/folie

Inlägg av Robban31 »

Hej!

Håller på att bygga en head-up display till bilen men hittar inte inget bra sätt att reflektera "siffrorna" på vindrutan..an får ju inte ha solfilm där enligt besiktingen o polisen...så jag tänkte nån form av spray eller nåt som man kan stryka på rutan..

Nån som har nåt bra tips?

Robban
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

så länge man inte har någon slags antiblänk på rutan, inte troligt på en vanlig bilruta, så är det bara rätt vinkel som gäller, ganska lätt på en modern bil, skitjobbigt på mein gamla valp med nästan lodrät ruta
Robban31

Inlägg av Robban31 »

har en saab 93-00:a
har provat med en vanlig 78 segmentare men d funka inte....inte i dagsljus iaf....i mörker va d inga problem...då såg jag t o m 2 av samma
det är just dagsljus jag jagar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

då är det nog enklast att försöka öka ljusstyrkan, kanske göra egna siffror av riktigt ljustarka lysdioder?
Robban31

Inlägg av Robban31 »

precis.....funderade på en VFD display o kombination med det dära ljusreflekterande filmen/sprayet eller vad man nu ska använda
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du kanske får lägga på ett tunt lager metall på rutan :D
jag provade att spraya metall på glas med hjälp av kondensatorer och tunn tråd, fungarade inte så bra :lol:

tror nog ljustarka lysdioder och att tona ner dom vid mörker är det enklaste

prova på en vanlig glasruta och se vad som händer
Robban31

Inlägg av Robban31 »

det är en ide....tunt lager metall....
såg att kisel funkar fint....finns d inget kiselspray eller nåt i den stilen?
Robban31

Inlägg av Robban31 »

vad skulle man kunna använda ? finns d nåt speciellt "metallspray" eller nåt?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Öka ljusstyrkan istället - och se till att skapa automatisk dämpning av ljuset vid low light för annars kommer du att bli bländad...
Robban31

Inlägg av Robban31 »

räcker det att man använder en 700cd/m2 VFD display eller en Pled?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hade det möjligen inte gått att använda någon typ av klarlack?

OT men när det nu ändå pratades lite lätt om reflekterande filmer. Håller på så smått och bygger en grej som jag i princip kan belägga nästan vilket material som helst med nästan vilket grundämne som helst. Belägga tex en liten tunn lätt glasskiva med ett lager silver så har man en ytreflekterande spegel med högre reflektion än en vanlig spegel, även om det nog hade varit ok med enbart aluminium. Hade nog kunnat passa bra till exempelvis speglarna till galvos.

Kommer nog även att kunna göra en halvgenomskinlig spegel eller bara lätt reflexiv, får se vad jag kommer att göra. Dock inte i storlek med bilrutor, men vem vet hur det kommer att utveckla sig..
Senast redigerad av Henry 30 september 2006, 05:02:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det låter riktigt intressant. Hur har du gjort?
Robban31

Till Henry

Inlägg av Robban31 »

Hej!
Tack för tipset....återstår bara o se om klarlack fäster på rutan i bilen...
Vad använde du i silver/alminium? småspån? spray variant eller vad?

var fick du tag i ditt reflekterande matrial?
Senast redigerad av Robban31 28 september 2006, 18:50:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nja gjort och gjort det är på gång jag har alltså inte gjort någonting än.

Det är rätt svårt att få tag det som behövs då mycket inte går att få tag på och Sverige är inte ens att tänka på. En av huvuddelarna har jag däremot fått tag på efter ca 2 månaders letande och till ett ok pris, men inte förränn jag fått hem det så kan jag börja bygga det hela.

Enkelt förklarat så bygger det hela på förångning av ett grundämne, denna princip kallas för Chemical Vapour Disposition (CVD) där man belägger målet med ett skikt av förångat material som beroende på mål sätter sig fast väldigt hårt. Sedan kan man även tex lägga ett tunt lager med kisel över så att det nästan blir repfritt eller att det inte reagerar på luften som tex med en ytreflekterande silver spegel förmodligen till slut hade gjort.

Har en massa olika ideer som jag vill pröva. Har tex sett en bild på ett ark vanligt papper som blivit belagt med med koppar, ledande papper, såg rätt roligt ut. Skulle vara intressant att se hur det blir med ett lager kisel eller "rita" lite större bokstäver på det som blänker som en spegel. Eller så kan man lägga tunna genomskinliga banor med kanske silver eller något annat material över en spegel som hela tiden håller den lätt uppvärmd i tex ett badrum så det inte blir någon kondens på det. Vet dock inte hur mycket ström sådana tunna ledningar håller för men det kan vara ett roligt test att se. Eller belägga keramik med tex koppar eller kanske järn så att man löda ihop 2 bitar keramik om skulle behöva. Eller kanske.. ja en hel del som skulle vara intressant att prova med andra ord. :)
Robban31

Henry

Inlägg av Robban31 »

Var fick du tag i ditt matr...?
jag hittade nån i japan som hade en transparant ljusreflektiv färg som dom sa skulle fungera..
hoppas nu bara att den gör d oxå o att det inte syns för mycket på vindrutan.
Skriv svar