Skumma pottar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Skumma pottar?

Inlägg av Chthon »

Tjena! Äntligen har jag hittat till detta underbara forum!

Min första fråga blir angående ett par potentiometrar jag undrar över i byggsatsen http://www.kemo-electronic.de/pdf/b114/b114.pdf . Jag tänkte ersätta dem med en 64-145-02 på Elfa men när jag mätte resistansen i de som medföljde byggsatsen märkte jag att de hade M- och N-kurvor ( http://www.elfa.se/images/highres/h5522.jpg ).

Så, borde de inte ge noll volym i både max- och minläge? Det gör de nämnligen inte så det är väl något jag inte har förstått.

Edit: jag ser M och N som EN kurva.
Senast redigerad av Chthon 22 september 2006, 18:09:26, redigerad totalt 2 gånger.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur mätte du? Det är som du säger. Så borde det inte vara.
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Inlägg av Chthon »

Jag mätte mellan ytterpinnsen och mitten, för det är väl däremellan man kör strömmen?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du mätte mellan båda ytter pinnaran och mitten pinnen samtidigt, borde kurvan bli inverterad mot det du hänvisade till. Och det är inte alls så den är inkopplad enligt schemat. Och används nog aldrig så. Kolla igen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Välkommen till forumet! :)

Tyvärr länkade du bara till Elfa's startsida så jag vet inte vilken pot du tänkte på. Men alla vanliga/normala potentiometrar går att ersätta så länge effekt-tåligheten och resistansen stämmer.

Nu vet jag inte vad W och D-kurvorna visar, men M och N ser helt normalt ut. Dvs. Vrider du axeln längst åt vänster så är det noll ohm (ungefär) mellan 1+2 och max ohm mellan 2+3. Jämför med schemat och tänk dig att du flyttar pilen i pot-symbolen så ser du hur det funkar.

edit: Ojdå.. det hann komma många inlägg under tiden som jag skrev. :oops:
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Inlägg av Chthon »

Kom på en sak till: IC-kretsarna är märkta A205K men jag kan inte hitta någon sådan modell på t.ex. Elfa för ett datablad. Några tips?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nu är det någon som har missuppfattat något. Antagligen jag. Ser du N och M som två kurvor eller en? Jag tolkade det som att du ser det som en kurva. Stämmer det?
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Inlägg av Chthon »

Ok...

Jag mätte inte mellan 1 och 3 till 2 på samma gång.

Och jo, jag ser M och N som en kurva. Precis så får jag det till när jag mäter pottarna.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

A205K känner jag inte igen. Annars är www.alldatasheet.com en riktigt guldgruva när man söker datablad. Tyvärr hittade jag inte A205K där. Jag tycker det saknas något i den beteckningen, men jag kan ha fel.

När det gäller potarna så kanske det är så att du har potentiometrar med en fast impedans. (De kallas även "dämpsats".) De kan ge en lite annorlunda kurva.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då var det inte jag som var ute och cyklade. 1 och 3 är nästa aldrig ihopkopplade. Inte i ditt chema heller. Där har du felet.

Om man bara använder två anslytningar kopplar man ihop 1 och 2 eller 2 och 3. Då blir det en varierbar resistor. Man behöver inte göra så ens då. Men det är nog det du har sett.
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Inlägg av Chthon »

Hmm...

Jo jag får mäta lite mer och fundera lite till. Tack så länge!
Användarvisningsbild
Chthon
Kontakt:

Inlägg av Chthon »

Ok, nu kan ju alla ta lärdom av det fel jag gjorde: jag mätte resistansen när potentiometern satt fastlödd i kretsen. När jag lossade den mätte jag igen och visst var den helt linjär och fin. :D

Klantigt av mig... :roll:
Skriv svar