enkel DTMF styrning, kan inget, men gjort ett tapper försö

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
kifkroker

enkel DTMF styrning, kan inget, men gjort ett tapper försö

Inlägg av kifkroker »

Hej!

Skulle behöva hjälp med att få ihop ett kretskort med några reläer som styrs via inkommande DTMF signaler. Min nivå är ungefär: etsat ett kretskort för 10 år sedan och sett en lödkolv en gång, men det löser jag säkert via era guider.

Till saken, kan inget om dessa prylar men researchat lite och kommit fram till att många lösningar i samma område har mer funktionalitet än vad jag behöver, och blir därför för avancerade. Vad jag förstått köper man grejer på elfa. Och på ett ungefär skulle det gå till såhär:

1. En styck MT8870 kopplad enligt det lilla schema som är med där, med kristall, kondensatorer och motstånd (resitstorer kanske man säger?) kan inte snacket =)

2. Dom fyra utgångarna Q1-Q4 kopplas till ingångarna på en 4-line to 16-line decoder/demultiplexer så man får liksom en kanal istället för fyra att tolka (hette det BCD?). Ben 12, 19, 18 jordas

3. Förstod det som att den skickade ut 15 höga och en låg så då får man vända på signalen men en Inverter men är inte riktigt me på hur man kopplar den

4. Denna signal får väl sedan kila vidare till något relä av något slag, antar att det beror på styrka jag ska ha på den "andra" strömmen men det får jag återkomma med. Lite ström behövs det väl här och där också, 5V förstod jag det som, och jord hit och dit?

Så då kommer frågorna, är detta genomförbart eller är jag helt ute och cyklar? Har jag missat något vitalt? Finns det någon mjukvara för att rita kretskort kanske, det kanske är lättare att överblicka då, för er som kan...

Räknade jag rätt på logiken skulle DTMF ton (eller knapp) nr 2 ge mig signal på "ben" 4 från decodern, ton 4 = ben 2
ton 5 = ben 10. Behöver inte alla DTMF signaler utan bara ett par stycken, om det skulle underlätta.

Jättetacksam för all ev. hjälp!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Borde funka.

Samtliga utgångar på 4-16 dekodern är inverterade.

BCD betyder Binary Coded Decimal dvs. varje position i ett decimaltal motsvaras av ett 4 bit binärtal, alltså används endast 10 av 16 möjliga kombinationer.
Här är det alltså enbart fråga om bin.

Inverteraren (ben.nr.): (2) till utgång på 4-16 dekoder (4) till relä (via transistorswitch) (5) + 5V (3) jord (1) make No Connection.

Fast varför använda ytmonterad engrindslogik när resten är hålmonterat?
74LS04 (elfa# 73-681-47) har 6 inverterare i 14 pin DIL.

Om du kan använda reläer med 5V drivspänning så slipper du inverteraren, transistorswitcharna (med PNP) går då direkt till 4-16 dekodern.

Eagle finns i gratis student/hobby-version på www.cadsoft.de och har både schema och kretskortslayout.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Ska reläerne behålla positionerna när du "släpper" knappen eller ska reläerna direkt "reflektera" eller "imitera" knapptrykningarna?

Du kan behöva nogon sorts vippa för att "hålla" reläerna.
Exelpelvis 7474

Om du vill kan jag försöka "kasta ihop" ett schema i Eagle. Om jag lyckas beror på om jag hittar rätt komponenter i Eagle.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Tack för den goda responsen!
Fast varför använda ytmonterad engrindslogik när resten är hålmonterat?
74LS04 (elfa# 73-681-47) har 6 inverterare i 14 pin DIL.
Ja det här var ju en aning grekiska, men det finns alltså en sak med flera inverterare i samma, och det verkar ju helt klart bättre. Anledningen till att jag inte valt något sånt är att jag inte har någon aning om vad som finns, så tack. Hålmonterat = ben genom kortet eller? och därmed eklare
Om du kan använda reläer med 5V drivspänning så slipper du inverteraren, transistorswitcharna (med PNP) går då direkt till 4-16 dekodern.
Här blev det också klurigt, kan du utveckla? Kan jag undvika inverterare med hjälp av något sådant här vore det ju bra. Tips på reläer? (fanns myycket konnstigt på elfa) Den "andra" spänningen handlar inte om någon 220V 10A utan mindre typ batteri spänningar (har inte specifikationerna här)
Ska reläerne behålla positionerna när du "släpper" knappen eller ska reläerna direkt "reflektera" eller "imitera" knapptrykningarna?

Detta är en myket bra fråga, min tanke just nu är att 4 toner skall vara av karaktären: ett tryck = på, ett tryck till = av, reläet skall altså växla mellan på och av vad varje tryck (ton). två utav knapparna skulle jag vilja ha som: hålla nere = på, släppa = av. Alltså reläet är på så länge tonen ljuder, sen slår det av. Detta måste jag ocskå kika närmare på för att veta exakt vad jag söker för funktionalitet, men är de två nämnda genomförbara? Några vippor?

En sak till jag funderade på, kan man få signal input från en mikrofon tätt mot luren, eller måste man slakta telefonen? Någon med erfarenhet?

Tack igen för hjälpen, vad skulle man göra utan hjäplsamma på internet? Min brevbärare kan knappast sånt här =)
Fransson

Inlägg av Fransson »

Ingången på MT8870an har en "opamp" med alla anslutningar tillgänliga. (Se datablad)
Så det borde gå att få tillräckligt med förstärkning för att använda en mikrofon. :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ganska enkelt att göra en mellanpropp som kan lägga in ljudet utan ingrepp i telefonen. Man behöver en linjetransformator dock.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tips på reläer?

Med 5V-drivning :
http://www.tradera.com/auction/aid_32333044

Sedan kan man kanske tycka att genom att sätta en liten processor
(AVR/PIC/annat) mellan dtmf avkodaren och reläerna, så kan du styra
dom lite hur du vill. Och ändra funktionen utan att bygga om alltihopa.
Utgångarna Q1-Q4 kan du "avkoda" i koden som du vill...

EDIT:
För att förtydliga lite. i schemat nedan skulle IC2, IC3, IC4, IC5 och IC7
i princip kunna ersättas med en AVR, PIC eller liknande.
Drivern IC6 behöver man dock sannolikt fortfarande.
Senast redigerad av sodjan 15 september 2006, 16:21:12, redigerad totalt 1 gång.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Hej.

Jag har kastat ihop ett schema enligt dina idéer med fyra växlande utgångar och tre momentana. :)
Bild Klicka på bilden för en större version.

På utgången sitter en ULN 2001A utgångs buffert.
Den innehåller sju stycken transistorer, kopplade som inverterare och kan driva i stort sett viket relä som helst, upp till 50V 500mA.
Inverterarna mitt i är 74LS14, mina personliga favoriter, men det finns flera andra att välja på. :D
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Tack igen för responsen. Vad mycket termer ni kör med! =)

Eftersom det är en mobiltelefon så kan jag ju få ut ljudsignalen via en avklippt handsfree kom jag på, kommer jag fortfarande behöva denna linjetransformator och vad är syftet? (och kan jag skippa opamp isåf tro?)

Tack för tipsen sodjan, men som jag nämnde tidigare handlar det inte om någon högspänning, och din ide kring en mikropreocessor känns out of my league. Jag tampas ju redan på den här nivån med hur det skall gå till

Så, till ditt schema Fransson, tjusigt! men var ju lite lurigt, mycket pilar och dylikt. IC1 och dess kringliggande komponenter verkar inte vara några problem (men vad händer från IC1 ben 15 till IC2 ben 18 & 19?). Sen från IC2 går alla utgångar via massa pilar (som är EN komponent 74LS14 eller?). Har jag förstått det rätt om dom tre "momentana" går direkt till bufferten, medans dom fyra växlande går via ett skatbo och några spännande komponenter till bufferten?

Och i övrigt, kan man testa sånt här innan man löder dom riktiga grejerna? Och kan man komma undan på nått lätt/billigt sätt med produktionen, har inte direkt möjlighet att etsa kort. Typ: Experimentplatta Kändes avlägset när jag startade tråden igår men känns som man får kött på benen för varje svar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Tack för tipsen sodjan, men som jag nämnde tidigare handlar det inte om någon högspänning,...

?? Vem har talat om någon högspänning ??

Sen, "produktionen" ? Gäller det fler än 1 ?
Fransson

Inlägg av Fransson »

Citat "(men vad händer från IC1 ben 15 till IC2 ben 18 & 19?)"

IC1 ben 15 är StD = Delayed Steering är en utgång som signalerar att det fins en giltig DTMF signal. Benen 17 och 18 på IC2 aktiverings ingångar (G1 och G2) som aktiverar utgångarna på IC2. (Utan dem skulle utgång "noll" alltid vara aktiverad när det inte finns någon ton.) IC7B där emellan är en del av IC7 och inverterar signalen. StD utgången på IC1 är "aktiv hög" och G-ingångarna på IC2 är "aktiv låg" (indikeras av en ring).

"Pilarna" mellan IC2 och "skatboet" är sju st. lika dana symboler som ligger "för nära" varandra för att göra schemat mindre.

"Skatboet" annalyseras enklast genom att titta på en anskild del. Titta högst upp IC4A klockingången är kopplad till en signal som heter "D0" som kommer från IC2 utgång 0 (ben 1) via inverteraren IC3A. Data ingången på IC4A får sin "signal" från Q-invers (Q\) utgången. Och Q-utgången går direkt till utgångsbufferten.

Vad som händer i IC4A är att varge gång som det kommer en klockpuls på ingången kommer data vippan ta vad den "ser" på dataingången (=Q\) och skicka till Q-utgången. Och Q\ kommer att bli motsatsen till Q. På så sätt kommer vippan att växla läge för varge puls på ingången.

R4 och C3 tillsammans utgör en "power on reset" som ser till att du har ett definerat läge vid start.

Hoppas att det förklar hur kretsen fungerar.

Edit: IC4 och IC5 i "skatboet" är två 74LS74 or
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Ok, tack för förklaringen Fransson!

sodjan: med "produktion" menar jag mitt byggande utav saken, och inget annat =) och med "högspänning" syftade jag på tradera-annonsen du länkade till "5 st relä 7A/230V med 5V spole" men jag kanske använder fel ord.

Kan man använda en sådan experimentplatta jag nämnde tidigare och så löder man kabla på bakisdan eller hur funkar det? Alla kan ju inte sitta och etsa kort och hoppas på att det funkar...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> med "produktion" menar jag mitt byggande utav saken, och inget annat

OK, med "produktion" brukar avses att man ska köra igång serie-produktion...

Att reläkontakterna *tål* 7A/230V betyder ju inte att man *måste* använda så hög spänning. Det var därför jag undrade...

Och visst, experimentplattor fungerar helt OK för ett "one-of" bygge.
Fransson

Inlägg av Fransson »

Efter som ELFA verkar ligga nere för ögonblicket kan jag inte se vad för experimentplatta du länkade till. Men jag skulle rekomendera en lödfri version liknande denna från Kjell & Company (fins även två mindre modeller).
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Hej hej. Jag kommer säkert med irriterande triviala nybörjarfrågor, men jag har som sagt inte mycket koll på det här området och uppskattar alla svar. Har börjat plocka ihop inköpslistan bland annat och stött på patrull.

1. Kondensatorer: Behöver 2 st 100uF (inga problem tänkte jag!) men av vilken sort? Det fanns ju en uppsjö modeller och varianter på ELFA.

2. Motstånd: Samma sak här, men har plockat 3 st Metallfilmsmotstånd 0,6W ( 102k, 71.5k och 390k) Hoppas de funkar för mitt ändamål

3. Power on reset: R4 och C3 på schemat vad skall det var för specifikationer på dem?

4. Strömförsörjning: ett litet batteripaket tänkte jag då, men hur får man 5V? Alkaliska batterier kommer ju oftast i 1,5V modell. dvs, jag får 4,5 eller 6 volt. Skulle en annan lösning kunna vara att jag tog ström från ett annat batteripakter som finns närvarande och används till annat, men som hade en högre spänning (och isåf. hur får jag ner det till 5V).

5. Lösa ändar: Vad gör jag av minus på batteriet? vad gör jag av all jord ? för mig betyder jord "skruva fast i plåten" men det finns inget sånt närvarande. och vad gör jag av plus på den ingående ljudsignalen? vad jag förstår så är det minus som skall in till MT8870

Så, nu vågar jag inte fråga mer! :D
Skriv svar