AVR Dragon

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
thepirateboy
EF Sponsor

AVR Dragon

Inlägg av thepirateboy »

Såg att AVR Dragon fanns på Lawicel, kunde inte låta bli att köpa en. :)
Det är ett litet kort som kan klarar programmering och emulering av många AVR-kretsar. http://www.atmel.com/dyn/products/tools ... ol_id=3891

Programming Interfaces:

In System Programming ( ISP )
High Voltage Serial Programming ( HVSP )
Parallel Programming ( PP )
JTAG Programming ( JTAG Prog)

Emulation Interfaces: (Only available for devices with 32kB Flash or less)
JTAG ( JTAG )
debugWIRE ( dW )

Det står mer info i AVR-studio (SP3 behövs)

Kortet kommer utan låda och kablar, det är alltså en riktig snik-variant. Snodde kablarna från min MKII och provade lite snabbt att debugga en Mega88 och det verkar funka utan probs hittills.

Det finns en del buggar bland annat så sparar den inte ISP frekvensen men för övrigt så ser det lovande ut. Det bästa av allt är ju priset, drygt 600kr inkl moms. :)
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Den ser fin ut ^^, priset är helt rätt oxå...
Jag hade funderat på en MKII-isp men jag tror att blir en Dragon istället ^^
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Frågan är om den är så framtidssäker, nya MKII kommer klara d2Wire, frågan är om denna gör det...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Vad jag har förståt så har AVR Dragon nästa samma hårdvara som MKII-jtag men ett mindre ram mine... och lite fler detaljer för HV programering mm...

Så helt otroligt är det inte att den stöder d2Wire ^^
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Fick hem en Dragon från Lawicel och blev väldigt besviken. Inte nog med att inga kablar fanns med, inga IC-socklar fanns med, jag har nu beställt socklar för att slippa löda fast kretsarna jag ska programmera. Att i stort sett ingen information finns om Dragon, förstår man då man i AVRstudio ser att det bara går att programmera 17 AVR-kretsar. Inte så mycket att skryta med med andra ord!

Lägg till lite pengar och köp en STK 500, den har det mesta förutom USB. STK 500 kan programmera 43 AVR-kretsar utan adaptrar, många flera med adaptrar. Har dock haft en del strul med STK500 med senaste AVRstudio.

Få se hur bra DRagon är när jag fått socklar!
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Vill man ha en ren programmerare så finns det nog bättre alternativ. Dragon är nog avsedd för de som har en stram budget men ändå vill kunna debugga systemet dvs. studenter, hobbyister och små företag. Dragon stöder de flesta nya AVR-kretsar och jag tycker inte man behöver fler än 17 st att välja mellan om man ska göra ett nytt litet projekt.

Vill man programmera eller debugga ett äldre system får man förstås se till att programmeraren man köper stöder kretsen i fråga.

Att det inte finns några kablar och socklar med kan jag hålla med om är lite väl snålt, men å andra sidan finns det ingen info om att det skulle ingå.

SP4 är nu den senaste servicepacken från Atmel.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Jag tycker att det är nonchalant mot kunderna när man underlåter att tala om att det inte följer med socklar och vissa kablar. Jag hade inte behövt göra extrabeställningar om jag haft den informationen.

I stort sett varje liten elektronikutrustning där inte batterier följer med har information om att du måste köpa till batterier. Tänk den bilförsäljare som inte skulle leverera bilen med däck eller batterier och försvara det med att det inte står någonstans att de följer med. Självbevarelsedriften hindrar dom naturligtvis. Ju längre bort kunderna befinner sig dessto mer bekymmer ställer undanhållen information till med.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Mindmapper skrev:Att i stort sett ingen information finns om Dragon, förstår man då man i AVRstudio ser att det bara går att programmera 17 AVR-kretsar. Inte så mycket att skryta med med andra ord!
Är det verkligen så få som går att programmera? Låter helt otroligt iom att programmeringen av AVR ser likadan ut på de flesta kretsar.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Genom att i hjälpen i AVRstudio söka på Dragon fick jag fram en bra jämförelse mellan de olika utvecklingsplattformarna. Det var så jag fick fram att Dragon stödde 17 kretsar.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag förstår inte det här med socklar...
Den stöder ju ISP !?
Varför programmera kretsar *på* själva programmeraren ?

Dessutom är det inga socklar på bilden på kortet.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Exakt, och sen är jag ganska säker på att ALLA nu sålda (uc-)kretsar använder ISP i Atmels sortiment.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ISP är bra, men det finns gamla konstruktioner där det är enklare att
lyfta över kretsen, än att bygga om korten.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

OK, då kan man fixa ett extra "ZIF-kort" som man kör ISP till.
D.v.s ur programmerarens synvinkel kör man fortfarande ISP, även
om det inte är mot den riktiga driftmiljön...

Och fortfarande, det finns inget så vitt jag ser som säger att
det *skulle* ingå några socklar...
Diger_s
Kontakt:

Inlägg av Diger_s »

En kanske dum fråga, men jag har inte hittat några svar på internet. Fungerar AVR Dragon med avrdude?
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Här verkar finnas lite info, svaret verkar vara nej för tillfället http://www.avrfreaks.net/index.php?name ... ic&t=42234
Skriv svar