Johan.o skrev:
Till att börja så har Mega16 cirkus 130 instruktioner.
Kollade på några mycket mindre modeller, och det verkar inte vara någon som har mindre än 100 instruktioner!
(I jämförelse så har en PIC 16F870 35st.)
Nja, att ha få instruktioner för att enklare att lära sej köper jag inte riktigt, AVR har många instruktioner för att under lätta codandet...
Exempel ACCb + ACCa -> ACCb (16bitar variabel PIC)
movf ACCaLO,W
addwf ACCbLO, F ; add lsb
btfsc STATUS,C ; add in carry
incf ACCbHI, F
movf ACCaHI,W
addwf ACCbHI, F ; add msb
Exempel add1 = add1 + add2 (16bitar variabel AVR)
add add1l, add2l
adc add1h, add2h
Delvis har AVR en extra instruktion som hetter adc delvis add with carry vilket eliminerar behovet med att kolla carry manuelt och addera den som man måste göra på PIC16...
Några andra exempel är
ANDI och med konstant
ORI eller med konstant
NEG byter teken på signed tal
bara för att några exemplel
Johan.o skrev:
Sedan detta med "generella register", är det verkligen så smidigt?
Och så klagar folk på bankningen i PIC! Jag ställer mig oförstående.
Det mer fråga om smak sak, Men bankning inbär gansak mycke bök om man över skider storleken på en bank i en array som exempel
Johan.o skrev:
Sedan verkar Atmel tro att det är någon fult med att ha fler än tre bokstäver långa mnemonic, tacka vet jag
PIC assembler, där man verkligen direkt ser vad dom betyder.
Även det är en smak sak, Jag tycker att Atmels för kortningar är korta och lätt förståda...
En sida värt att kolla på
http://elm-chan.org/docs/avr_e.html
Icecap:
Att AVR skulle vara "större" så att den hamnar mellan stolarna har jag väldigt svårt att hålla med om, AVR finns 8pin kapsel till 100pin.
Detta gör att lätt att använda samma "kärna" till små och till mellan stora projekt...
Om den hamnar mella stolarna för dej må vara hänt, efter som du är van med PIC och gillar Renesas, och varför bytta om man trivs ^^