Hydrualik - prioriteringsventil. Några frågor!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Hydrualik - prioriteringsventil. Några frågor!

Inlägg av Snabelost »

Tjo!

Jag har mer eller mindre konstaterat att jag behöver en prioriteringsventil till mitt traktorbygge. Jag kommer att ha en rejäl pump för lastaren och till styrningen men på något sätt måste jag ju få tryck och flöde till dessa två ganska olika företeelser. Dvs, orbitrolen och ventilpaketet behöver olja.

Kan någon förklara lite närmare hur det fungerar och ge exempel på en ventil som funkar för mig?

För er som har missat bygget så finns det en tråd här:

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... hp?t=10609

/Magnus
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

personligen skulle jag ha två pumpar, en stor till krafthydraliken och en liten till styrningen, har haft det så både på skotaren jag hadde och frontlastaren jag har, och många andra maskiner jag har varit på har hafr två separata aggregat
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Mjo... Det är ju ett alternativ, men det vore trevligt om det gick att lösa på annat sätt. En ytterligare pump innebär en rem till och det gör det hela lite mer komplicerat.

Denna borde ju funka tycker jag:

http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=20275

Bild

En annna fråga, någon som vet om denna skulle fungera?

http://www.olssonsiellos.se/Products/Pr ... emId=20244

Bild

Den har en anslutning för "load sensing signal"... Vad menas?

/Magnus
Eddi

Inlägg av Eddi »

LS ventilen skall man använda om man har en orbitrol eller någon annan sak som behöver en sådan (det står isåfall LS på orbitrålen och den har ett extra signal uttag). Den sortens orbitråler fungerar inte utan ventilen.
Funktionen är följande:
Ingen styrning: Oljan från pumpen går rakt igenom LS ventilen vidare till ventilbordet/tanken (vanligtvis är styrningen ett eget system och inget ventilbord finns med).
Vid styrning: En tryck signal från orbitrålen gör att LS ventilen reglerar en del av flödet till orbitrålen och resten går till ventilbordet/tanken.

En vanlig flödesventil delar hela tiden upp flödet till två ställen och det fungerar bra i teorin, men inte lika bra i verkligheten.

Jag skulle ha en skild pump till orbitrålen (en servopump från någon bil).
Så har alla traktorer och andra tunga maskiner det konsruerat ,så det måste ju betyda att det fungerar bäst.
Användarvisningsbild
Snabelost
Kontakt:

Inlägg av Snabelost »

Ah, tack för den förnämliga förklaringen!

Jag fick hem pumpen idag, skall klura vidare på hur jag skall koppla ihop allt, men det lutar nog åt att jag försöker fixa en remskiva till bil-servopumpen som jag också har och låter den köra enbart styrningen.

Dock... Att sätta orbitrolen på tankporten på ventilpaketet borde ju inte få några andra konsekvenser än att styrningen inte fungerar samtidigt som man kör lastaren och det kanske man kan leva med.

/Magnus
Skriv svar