Ännu mer CNC frågor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Krille83

Ännu mer CNC frågor

Inlägg av Krille83 »

Tjena!

Här kommer några fler cnc frågor som ni säkert alla är så less på :D

men nu har jag efter ett antal timmar vid datorn dreglandes på alla cnc byggen upptäckt att en cnc fräs är ett måste, inte går leva utan annars går jorden under osv! Har kollat runt mycket, men lite funderingar har jag fortfarande (Kan bero på att jag är blind eller kass på att söka på forumet) innan bygget går igång...

Dels det här med motorerna, bipolär eller unipolär? har det någon större betydelse eller ska jag sikta på något speciellt? Sen när det gäller kontroller så fastnade jag för den bergan.se (jojje?) säljer. Är den något att ha? Jag behöver väl inget mer i driväg för motorerna? Och med den kontrollern så kan jag köra program det snackas om tex mach3?

mekaniken tror jag annars att jag har rätt bra koll på, börjar väll med vanlig gängstång och ser hur det går.

de va allt för idag, fler frågor lär komma! Sen så blir det en projekttråd av allt.

Tacksma för svar!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

mest populärt är nog bipolära motorer, och sen bergans styrning tillhopa med mach3 tycker jag låter som en bra början.
Krille83

Inlägg av Krille83 »

ok, blev bara lite fundersam iom att jag som snabbast läste att mach3 använder sig av serieporten medans kortet kör på parraporten... men de kanske bara går att ändra inställningar?

Hur är det med motorer och annat småttågott i gamla skrivare? har nämligen en stor klump som en gång användes till commodore 64. kan den vara nåt att rensa? fast då blir man ju lite orolig att det ska vara nåt med samlarvärde man skruvar sönder! :D
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Ett bra fritt och gratis alternativ på styrning är emc från linuxcnc.org. Funkar fint med bergans kort.
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Mach3 går på parallelporten.
Du får nog ha lite mer "kräm" än dom motororna som satt i commodore 64-skrivare.
Krille83

Inlägg av Krille83 »

emc är det bara för linux?

jo kan mycket väl vara så att dom är lite små. men de går ju alltid skruva upp den och läsa på motorerna.

kan föresten berätta lite om vad jag tänkte åstakomma med fräsen. Det som jag först om främst är ute efter är att kunna fräsa alu upp till ca 3mm, plexi och andra plaster och lite fräsning av kretskort. iom att jag vill fräsa i alu så behövs de väl lite kraftigare doningar.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Emc är sketabra! Jag tänkte lägga upp en sida på wikin när jag listat ut hur man gör...
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Krille83,

Ja emc/emc2 är för linux. Dock behöver du inte installera linux på din burk för att testa. Du kan ladda ner en LiveCD version så att du kan testköra.
http://www.cncgear.com/EMC/emc2-ubuntu-livecd.iso
Man får sätta upp config filer (ini etc) i /home/ubuntu/emc2/configs och sedan är det bara att köra.
Har lagt mina conf filer på en usbstick som jag sedan bara kopierar in, så även om jag kör en LiveCD kan jag ha kvar mina filer mellan power-on/off av datorn.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mitt kontrollerkort fungerar även med dom flesta unipolära motorerna, men är för bipolära. I bipolära motorer blir det lite mera pulver för pengarna, men kontrollern kostar mera. Jag föredrar att hålla mig till dom bipolära, men får man fina gratismotorer, då kan man kanske göra undantag :)

Ska du fräsa 3mm aluminium så måste hela fräsen vara stabil och anpassad till det. Kostnaden åker då också i vädret.

Se på ritningen som jag har på min sida,( http://bergan.se ) av den som är uppbyggd som en låda. Den är så stabil man kan få, och mycket lätt att bygga + att man slipper damm överallt. Inga konstiga utskärningar, nästan bara raka bitar. MDF'n kostar ca 300:- men sen tillkommer linjärlager och skenor för ca 3000:-

För att prova och testa lite, kan du titta här:
http://www.kjell.com/?item=89401&path=6 ... 00,7020000

Som jag har sagt förut, bygg en modell/prototyp i nåt billigt material först, gärna i halvskala. Då ser du svagheterna i konstruktionen före du bygger den "riktiga".

Eftersom jag har nästan fri tillgång till kretskortslaminat, så fräser jag ofta ut i halv eller kvartskala, sen löder jag ihop. Fördelen är att man lätt kan ta isär och byta ut delar. Man kommer alltid på förbättringar 8)
Krille83

Inlägg av Krille83 »

japp, har förstått att den måste bli något redig för att klara alu. Kan fp tag i det mesta i material, men största funderingen just nu är väl hur jag ska bygga upphängning med axlar, vad för sorts skenor och lager osv. men de löser sig väl :D

Hade faktiskt planer på om jag skulle bygga en lite mindre variant för att som lära mig hur allt funkar, sen gå över till en större.

Jo såg dina fräsar, tyckte den lilla röda var söt :D

Du kommer nog snart få en beställning på ett kort, fastnade för det på något sätt!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Mekanex har bra priser på skenor & vagnar.

Ett sätt att prova konstruktionen är att printa ut på ett papper, klistra upp det på tjock papp eller balsaflak, skär ut å limma ihop. Det behöver inte vara helt skalenligt eller riktig tjocklek. Nu känner du vart det flexar mest. Kan bara vara en fördel om materialet är lite flexande i sig självt, då känner man tydligare vart man måste förstärka/omkonstruera. Det är dom svagaste punkterna man är ute efter.
Skriv svar