3D exempelfiler någon?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

3D exempelfiler någon?

Inlägg av simon78 »

Jag har just fått igång min fräs och har börjat provfräsa lite nu. Då tänkte jag försöka köra ut nått i 3d, som lite "prof of concept". Men, det verkar ju stört omöjligt att få tag i något enkelt 3d-objekt utan att betala $80 eller så!

Så jag undrar om det är någon som har något snyggt objekt (i något format som visual mill klarar av dvs vmp, sla, stl, 3dm, wrl, vrml, raw)

Vad jag har förstått så är GCode verktygsberoende, så de går väl inte dela med sig av om man inte har samma verktyg?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Jag har förökt att göra en "lins" = kupol från en igs-fil men det blev inget bra, men jag har en kupol i igs-format 20 mm i diameter, den skall gå att öppna eller importera i visual mill, och sen själv välja verktyg som passar, du kan få filen om du vill prova.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säg vad du vill ha kan jag cada upp det och spara som
*.wrl eller annat format, beror lite på vad du vill ha för objekt.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Åhh... man tackar! Helst skulle jag vilja ha nått häftigt som tex ett flygplan eller en bil. Då kan man visa fräsens förträfflighet. Men jag förstår att det inte är sketenkelt att cadda ihop det på en kafferast! Jag hade egentligen tänkt att ta typ något av exemplen som hänger med programmen. Jag hittade 3D_chips.nc (linuxpingvinen Tux) i emc's paket. Den funkar rätt bra att öva med.

EDIT: Jag tar ju självklart gärna något som går att importera till freemill så att jag kan välja verktyg och sådant. nc-filen är ju allt gjort redan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

har en Audi A4 Sport i wrl-format, men den är på 15Mb, hitta sida som kan ta den så laddar jag upp.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

zues: skitbra. Jag har laggt till dig på MSN/ICQ.
Skriv svar