Andra färger på mönsterkortlaminat?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Krille83

Andra färger på mönsterkortlaminat?

Inlägg av Krille83 »

Hejsan!

Ny på forumet här och börjar med en liten fråga :D (vet inte om jag postade på rätt ställe men, jajja!)

Ska iaf börja göra lite egna kretskort, men tycker att det är lite tråkigt att korten har den där brun-aktiga färgen. Skulle gärna vilja veta om det finns några kort som har den där gröna färgen, som proffsiga kort har :D

eller är kort med glasfiberlaminat det närmaste man kommer?

sista lösningen blir väl att lacka kortet efter man borrat hålen :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fanns mycket snygga klarblåa glasfiberlaminat, med förtenta kopparbanor var dom riktigt vackra, har inte sett sådanna tillsalu på sedan åttitalet

vita kort i teflon funnes men kostar mycket mer än glasfiber

har för längesena haft glasfiberkort som varit ljusgröna

edit, glömde, välkommen till forumet :)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Färgen på kommersiella kort kommer från lödmasken som sitter på.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Dina brunaktiga är antagligen inte glasfiber.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

grym skrev:fanns mycket snygga klarblåa glasfiberlaminat, med förtenta kopparbanor var dom riktigt vackra, har inte sett sådanna tillsalu på sedan åttitalet

vita kort i teflon funnes men kostar mycket mer än glasfiber

har för längesena haft glasfiberkort som varit ljusgröna

edit, glömde, välkommen till forumet :)
Det fanns också svarta, skitsnyggt med koppar/guld med klarlack. Använde detta för mina egna 'konstverk'. Har även kvar ett större ark av dubbelsidigt BLÅTT för framtida bruk. Den svarta vete fasen om jag har nåt kvar av, måste kolla :P
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag har fått blått laminat någon gång när beställt från elfa iallafall.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Brunt basmaterial= troligen fenolpapper, pertinax, billigt
ljusgrönt = glasfiber
gräsgrönt = troligen glasfiber med lödstopplack
Lödstopplack finns mörkgrön nästan svart, även röd stopplack har förekommit.
svart och blått laminat finns att få, bara att beställa, kostar kanske lite extra. Fler färger finns troligen, hör med (de få) mönsterkortsleverantörer vi har i Sverige.

Det blå laminatet jag fått en gång innehöll inte glasfidertrådar utan mera som ett glasfibermjöl så det gick att bryta av, ett mellanting mellan Fenolpapper och glasfiberarmerad styrenplast.
Svart lödstopplack går inte att få, har försökt men det går inte UV härda svart då ljuset inte tränger in!

Den där proffsiga gröna färgen är troligen lödstopplack, som friskt gräs och inte som sommarens brunbrända.

Prototypen
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Inga svarta lödstopplack... Hmm skumt, eftersom jag har kort hemma med precis det...

Lödstoplacken finns väll i en hel uppsjö olika färger...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Har också funderat lite på det här.. Hur gör man tex när man förtenner sina egna kort?

Borde man förresten inte bara kunna spraymåla ovansidan på kortet med nån typ av vanlig spray/hobby färg? Vore coolt med lite olika färger som sagt 8)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Lödmasklack i svart finns visst! På mitt förra jobb gjorde vi displaykort och de fick svart lödmasklack utan problem.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Tackar

Vem kan leverera svart lödstopplack, ge mig ett namn.

Har även sökt vit lödstopp men inget där heller.

Ovansidan är inget problem att lackera, bara färgen fäster på plasten (det gör sprayburksfärg).

Proffsen (mönsterkortstillverarna) etsar lite (?1um) på ytan för att få helt ren koppar, flussar och doppar i en lodgryta ca 5 sekunder. På vägen upp så blåser ett brett luftmunstycke hålen rena från lod. Det sitter munstycken på var sidorna. Och si, förtennt och snyggt. Detta kallas HAL (hot air leveling) sedan kan man köra med kemiskt tenn och det är bara att blaska i en balja.

Fritzell varför ska du förtenna korten? Elektriskt finns ingen anledning. Estetiskt?

Proffsen förtenner bara i lödmaskens öppningar, under lödmasken är det koppar. För många många år sedan så förtennte man hela kopparytan och lade lödstopp efteråt varvid lödmasken sprack på stora ytor och breda ledare vid våglödning.

Förtenning är ett korrosionsskydd så att det ska vara lättare att löda. det finns fler sorters ytbeläggningar också.

Prototypen
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Elektriskt finns ingen anledning"

Indirekt så finns ju alltid oxid och det tuggar gärna koppar... :wink:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Prototypen: "Vem kan leverera svart lödstopplack, ge mig ett namn"...

Estek har gjort svarta kretskort åt mitt förra jobb.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När kortet är färdiglött testat och klart, tvätta bort flusset med sprit. Kör kortet i diskmaskin utan diskmedel om komponenterna tål vatten Tex relän som inte är förseglade läcker in vatten men transformatorer av typ Hahn ingjuten trafo klarar vatten En vanlig ringkärna klarar inte vatten. Efter tvätten kan man montera vattenkänsliga komponenter.

Utan att sätta alltför många fingeravtryck, lacka kortet med någon bra kretskortslack. Det finns plast på burk som lämnar ett tjockt skikt.

Min åsikt är att förtennta kort är fula, men det är ju jag.

I innomhusmiljö klarar sig kopparn bra, den blir brun men sedan händer inte så mycket mer.

Prototypen
Krille83

Inlägg av Krille83 »

åhå nu börjar det likna något! :D

men vars kan man få tag i "kretskortslack" som prototypen pratar om?
Skriv svar