Flera arbetsplatser under Linux

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Flera arbetsplatser under Linux

Inlägg av vfr »

Jag och några polare satt och spånade om hur man kan nyttja dubbla (eller fler) skärmar på en PC och dök även in på ämnet Linux. Linux stödjer ju flera användare och flera arbetsplatser från grunden med textterminal eller X-terminal. Även den vanliga inbyggda skärmen/tgb/mus räknas som en X-terminal ur Linux synvinkel.

Till frågan: Säg att man har flera skärmar lokalt på PC:n, med antingen dualhead grafikkort eller flera grafikkort, och flera tgb/möss. Kan man få Linux att hantera dom som separata X-terminaler?

D.v.s skärm ett tillsammans med tgb 1 och mus 1 blir arbetsplats 1 medan nästa skärm tillsammans med tgb/mus blir nästa arbetsplats. Det skall alltså vara separata desktops med olika användare precis som om det varit skilda fysiska X-terminaler.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Kan nu delvis svara på min egen fråga eftersom jag äntligen hittat ett vettigt sökbegrepp. Detta kallas tydligen "multiseat X". Det verkar vara görbart men inte sådär jätteenkelt att få till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Eller skit i det grafiska larvet, köp ett dussin begagnade VT-terminaler
och kör "på riktigt"... :-)
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Det går. Här och i länkarna på sidan beskrivs det rätt långt.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Tack Macce! Den sidan hade jag inte hittat. Däremot ett par av dom länkarna som låg på den sidan.
Skriv svar