Anpassa en LC-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nannou
Kontakt:

Anpassa en LC-krets

Inlägg av Nannou »

Hejsan.

Jag har en enkel LC krets som är avstämd till en viss frekvens. Kretsen ser ut enligt följande:
Bild
Problemet är att både L2 och C3 är av fel värden, och komponenterna går inte att ändra. C3 är för stor, så jag tänkte att man kunde göra såhär:
Bild

(Såg precis att jag klyddade till det genom att ge dem olika beteckning). Om jag kompleterar kretsen med C2, borde då C1 och C2 seriekopplade ge ett lägre värde. Det jag undrar är hur man räknar ut detta, räcker det med att se C1 och C2 som seriekopplade eller måste jag dra fram alla gamla papper från skolan om jw-metoden? :shock:
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

fel inkopplat, eller är jag helt galet ute ,koppla in xxx mellan c2 och l1 sedan är det bara till att välja den extra kondensatorn så det passar, innom rimliga grä'nser
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du fortfarande kopplar xxx till 2 på induktansen är du tillbaka på standart, annars har du impedansmässigt kopplat till ett uttag på svängningskretsen.

Men kondingar i serie:
1/Cx = 1/C1 + 1/C2
Nannou
Kontakt:

Inlägg av Nannou »

Tack för hjälpen, men glömde att skriva en sak, C1 går inte att flytta, den är internt i en krets. Så har två ingångar, den enda går till jord och den andra in i resten av kretsen, och C1 ligger över dessa två.

Så jag har bara möjligheten att lägga C2 där den ligger i undre schemat :?
Skriv svar