Parallellkoppling av LI-ION-batterier till bärbar dator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
tax

Parallellkoppling av LI-ION-batterier till bärbar dator?

Inlägg av tax »

Ett LI-ION-batteri består ju av två saker, battericellerna samt en styrkrets som kollar temeratur och laddning. Nu är det så att jag har två batterier, varav det ena har nya celler, men tyvärr har något gått sönder på styrchippet.

Min fråga är om jag för att öka batteritiden kan parallellkoppla battericellerna från det med trasig styrkrets, till det som är helt. Mina farhågor är ju då att styrkretsen inte fungerar då det blir fler celler på ett eller annat vis med styrvärden för laddning osv?

Någon som är insatt i detta? Tack på förhand
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Ingen som känner till detta?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

LI-ION battericellerna är mycket kräsna och går lätt sönder om inte allt är perfekt, det är därför dom har styrkrets.

Pröva att byta kretsen eller flytta cellerna till ett batteri med trasiga celler.

Dom "ska" vara skyddad mot att kortslutas även om man klantarsig, om dom inte är det så kan dom vid kortslutning bli mycket varma, självantändas och brinna dramatiskt. :?

Så ta det försiktigt...
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

Tack. Ska vara försiktig. Ingen parallellkoppling då :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Du kan nog parallellkoppla dem om du hänger på en diod på båda, så att de inte riskerar att interferera och ladda ur varandra. Välj isåfall en diod med mycket lågt framspänningsfall, annars är det troligtvis någon krets som reagerar på den försvunna spänningen och börjar bråka.
Användarvisningsbild
tax

Inlägg av tax »

ok, dum fråga, vilken diod ska jag välja... ...vill du rita upp? :)
Skriv svar