Ljud/Bild sync problem

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Laserboy

Ljud/Bild sync problem

Inlägg av Laserboy »

Jag försöker fånga video och audio men lyckas inte få bild och ljud att synka. Jag vill inte köra en efterbehandling utan jag vill köra en gång.
Vad jag förstår är det bästa sättet att ha ett kort som tar både video och audio.
Har någon förslag på kort som klarar detta?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Allt du behöver är kanske bättre mjukvara som ser till att synken hålls...

Har du testat virtualdub t.ex.?

Annars tror jag alla tv-kort baserade på klassiska BT878 och varianter tar både bild och ljud. Vet inte hur vanliga såna är idag dock.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Synkproblemen beror till största delen på drivrutinerna till kortet. Det är där man bör börja leta fel.

Spelar du in video och audio med samma kort?
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Jag har testat VirtualDub, VirtualDubSync, VirtualDubSyncVCR mfl.

Är det någon som har en fungerande "setup" för att "rippa" VHS-filmer så får ni gärna tala om hur eran setup är.

Jag använder ett Pinnacle PCTV kort för video och det på moderkortet inbyggda ljudkortet för audio.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Jag tror jag har skrivit om detta förr...

Speciellt analoga videofångarkort och Pinnacle's kort i synnerhet är helt värdelösa när det gäller att behålla sync mellan bild och ljud. Problemet är att när man har en skramlig vidosignal från VHS så tappar kortet frames lite då och då vilket gör att man tappar ljud och bildsync efter ett tag.

För att få det att fungera så behöver man en tbc. Tyvärr kostar kort med inbyggd tbc vansinnigt med pengar. Ett enkelt sätt som däremot visat sig fungera är att köra videosignalen via en DV-bandspelare och sedan koppla fire wire från DV-bandaren till PC:n.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Laserboy: Om du använder moderkortets inbyggda ljudkort med standard-drivrutinerna så kan jag förstå att du för synkproblem. Latencyn (fördröjningen) är i princip alltid hela 750ms på dessa kort. Upplagt för problem med andra ord.

Har inte PCTV-kortet ingångar för ljud?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Hmmm, jag har "rippat" några riktigt dåliga gamla VHS-band med ett gammalt simpelt TV-kort (BT8xx-baserat, med iulabs drivrutiner) och integrerat ljud. På vissa ställen tappas det 3-4 frames varje sekund, men virtualdub upptäcker och fixar det, perfekt synk genom hela filen.
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Erh... Jag glömde nämna att jag kör WinXP. Men att det var Windows tog ni också för givet.

tbc ? För mig är det en sjukdom, har du lust att förklara för mig vad det är.

Via DV-bandspelare låter intressant. Både ljud och blid går alltså via firewire. Jag har faktiskt aldrig stött på firewire. Är det någon mpeg ström?

Mitt PCTV kort har inte ingång för ljud. Det ÄR ju ett billigt kort.
Hur kommer det sig att latancyn är så stor som 750ms?

cyr:
Kommer du ihåg vilket kort du använde?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hm, hur billigt kort har du? :D Min PCTV 55e kostade 500kr och har Antenn-in, S-Video-in, Analogt ljud in. Det är dessutom en extern burk med fjärrkontroll.

Att latencyn är 750ms beror nog på att de behållt en gammal standard från en tid i ljudkortens barndom då det inte gick att få lägre latency. Det verkar inte vara så hög prioritet på att få låg latency på dessa billiga "konsument-kort".

Har man tur så kan det bli mycket bättre om man byter drivrutiner, men jag måste ändå komma med en liten varning: Om drivrutinerna inte passar exakt med ljudkretsarna så är det svårt att återställa det igen så att det fungerar. Sedan har Microsoft varit så .."vänliga" att bygga in en funktion i WinXP som ersätter de drivrutiner man installerat själv med standard-drivrutiner som följer med WinXP. Det är inte så svårt att åtgärda, men det kan krävas lite testade fram och tillbaka innan det fungerar.

/Jimmy - Knasig ägare till 14st ljudkort.. :oops:
Fransson

Inlägg av Fransson »

TBC = TimeBaseCorrector = Fixar videons (bildens) synk på analog video som kan variera i hastighet.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag är inte säker på exakt vilket tv-kort det var jag använde, har ägt 3st billiga kort från olika tillverkare (men alla baserade på bt848 eller bt878).
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Cyr:
Jag tror mitt också är baserat på bt8x8.

Tack Fransson.

Jimmy:
Jag tror benämningen på mitt kort är PCTV rave eller bara PCTV.
Kortet fanns i en pro version med radio men mitt är inte pro. (Mono tv)
Bak på kortet finns audio ut för att koppla in till Line-in på ljudkortet.
Får du syncat ljud/bild med PCTV55e? 500kr är överkommligt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Finns det inget program som struntar i att den inte kunde ta en frame, utan fyller i den med den bild den tog sist, så man aldrig förlorar någon frame, tidsmässigt sett?

Jag hade ett asuskort förut, och använde asus eget program. videobandet var riktigt dåligt, så den fick väl in kanske i genomsnitt var 10:e bild. När jag spelade upp var alla dåliga frames borta, så det gick 10ggr för fort! Det är ju inte riktigt vad man vill. Hellre då att det går i originalhastighet med ryckig video istället.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Får du syncat ljud/bild med PCTV55e?"

Laserboy: Jadå, det är inga problem alls. Timeshift-funktionen fungerar också utmärkt.
Men, Pinnacle-kort är kända för att ha lite ..problem, minst sagt. Främst vid installationen. Där gör det massa fuffens. Själva programmet och kortet gör vad det ska, men andra ljud/bild-relaterade funktioner i datorn kan drabbas på bekostnad av kortets funktionalitet.

Läs dessa trådar med mina erfarenheter:
Pinnacle-mjukvara orsakade stora datorproblem :-/
och
Klick, svaj och konstigheter i datorns ljud
Användarvisningsbild
Laserboy

Inlägg av Laserboy »

Ok, jag skall alltså inte köpa Pinnacle. :wink: Om jag inte vill ha mer problem...

Finns det något bra alternativ som inte kostar skjortan?
Det jag egentligen vill göra är att spela av en del VHS filmer och göra DVD, SVCD, VCD eller DivX av dom. Så super kvalite är inte viktigt.

Jag vill också passa på att tacka för alla bra tips!
Skriv svar