RC-servon 'som det svänger rejält om' sökes.
RC-servon 'som det svänger rejält om' sökes.
Hejsan, jag håller på med ett projekt där jag behöver konstruera ett par analoga mätare till en bil, t.ex. hastighet, varvtal etc. Vi får en ström som är proportionell mot mätvärdet, och tanken var att omvandla denna till en spänning som vi läser in med AD-omvandlaren i en liten PIC eller AVR, som sedan PWM-styr ett servo för mätaren.
I teorin låter det ju bra, men jag behöver servon som kan klara mer än 180 graders utslag... Jag har kollat på Hobbex, men de har inte behmödat sig att märka ut dessa uppgifter på sina servon. Jag kollade även på Parallax-servona på Elfa, men de klarar också bara 180 grader, förutom de specialmoddade som är byggda för konstant rotation. Som jag fattat det kan väl dessa inte användas för en mätare, om man vill ha bibehållen positionsfeedback?
Hur som helst, det enda jag hittat som garanterat klarar mer än 180 grader är så kallade segelwinschservon, de verkar funka med totalt uppemot fyra kompletta varv. Är det någon som vet hur precisa dessa är? Fullt utslag på mätarna är ungefär 300 grader.
Annars kan man väl alltid modda servona, men jag har noll erfarenhet av detta. Är det någon som har lite mer erfarenhet av att jobba med servon som kan ge mig lite råd om vad som är en bra lösning för detta? Jag ringde precis till en butik i Varberg, men de hade i princip aldrig hört talas om servon som klarade mer än 180 grader. Jag har även kollat på Futaba och Hitecs hemsidor, men det fanns inga uppgifter om utslag där heller. Jag mailade även Hitec, men det lär väl ta ett tag att få svar.
Tack på förhand,
Martin Persson
I teorin låter det ju bra, men jag behöver servon som kan klara mer än 180 graders utslag... Jag har kollat på Hobbex, men de har inte behmödat sig att märka ut dessa uppgifter på sina servon. Jag kollade även på Parallax-servona på Elfa, men de klarar också bara 180 grader, förutom de specialmoddade som är byggda för konstant rotation. Som jag fattat det kan väl dessa inte användas för en mätare, om man vill ha bibehållen positionsfeedback?
Hur som helst, det enda jag hittat som garanterat klarar mer än 180 grader är så kallade segelwinschservon, de verkar funka med totalt uppemot fyra kompletta varv. Är det någon som vet hur precisa dessa är? Fullt utslag på mätarna är ungefär 300 grader.
Annars kan man väl alltid modda servona, men jag har noll erfarenhet av detta. Är det någon som har lite mer erfarenhet av att jobba med servon som kan ge mig lite råd om vad som är en bra lösning för detta? Jag ringde precis till en butik i Varberg, men de hade i princip aldrig hört talas om servon som klarade mer än 180 grader. Jag har även kollat på Futaba och Hitecs hemsidor, men det fanns inga uppgifter om utslag där heller. Jag mailade även Hitec, men det lär väl ta ett tag att få svar.
Tack på förhand,
Martin Persson
-
Om du är någorlunda kompetent på mekanik så modifiera ett servo själv. Återkopplingen består av en 10k potentiometer kopplad till den utgående axeln. På denna sida kan du få lite tips. http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/ ... vomod.html
Anledningen till att de som vill ha det inte kunde använda visarinstrument var att det skakar i bilen, de försökte nämligen med en amperemeter. Jag tänkte först föreslå digitala instrument, men de ville ha analoga diton. Först förslaget de arbetade med var med hjälp av stegmotorer, men det blev lite omständigt, och precisionen blev lidande.
Hm, hur fungerar servona efter en dylik operation som beskrivs på sidan ovan? Vitsen med det hela var att det skulle vara precist, och kräva minimalt med kalibrering. Utan feedback från trimpoten verkar det ju lite svårt, såvida man inte monterar en extern läsgaffel som visaren får landa i, vilken kopplas till mikrokontrollern. Då motsvarar ju konstruktionen en stegmotor (ingen feedback), eller har servona inbyggda änlägesbrytare?
Jag hittade faktiskt segelwinschservon hos HiTec, som klarar 3.5 varv som jag fattar det: http://www.hitecrcd.com/Servos/hs785.htm
Hm, hur fungerar servona efter en dylik operation som beskrivs på sidan ovan? Vitsen med det hela var att det skulle vara precist, och kräva minimalt med kalibrering. Utan feedback från trimpoten verkar det ju lite svårt, såvida man inte monterar en extern läsgaffel som visaren får landa i, vilken kopplas till mikrokontrollern. Då motsvarar ju konstruktionen en stegmotor (ingen feedback), eller har servona inbyggda änlägesbrytare?
Jag hittade faktiskt segelwinschservon hos HiTec, som klarar 3.5 varv som jag fattar det: http://www.hitecrcd.com/Servos/hs785.htm
Senast redigerad av xarragon 25 augusti 2006, 22:53:31, redigerad totalt 2 gånger.
-
limpan4all: Ah, okej, jag antog att de för att få så bra precision som möjligt redan vred potentiometern fullt ut genom nedväxling, men nu när jag tagit tummen ur arslet och faktiskt kollat på hur det är byggt mekaniskt så ser jag mycket riktigt att potentiometern sitter direkt på den utgående axeln. Vilket är helt logiskt. Vad som inte är helt logiskt är xarragon som skriver inlägg utan att först tänka... Sorry, mitt fel... jag slarvade helt enkelt.
Då köper jag nog ett par Parallax-microservon från Elfa och testar att modda ett exemplar. Tack så mycket. Jag ska bara kolla så att de har en liknande konstruktion då innan jag börjar.
Då köper jag nog ett par Parallax-microservon från Elfa och testar att modda ett exemplar. Tack så mycket. Jag ska bara kolla så att de har en liknande konstruktion då innan jag börjar.
-
Om du vill lära dig mera om servon osv så rekomenderar jag varmt följande sida http://www.rchelibase.com/radio/ på engelska men mycket informativ.
Problemet är väl inte "arbetsvinkeln" för potten.
Elektroniken i servot är ju byggd för att ge ett "lagom"
swing med 1.5 +/- 0.5 ms puls.
Vad man kanske skulle kunna göra vore att sätta ett motstånd i varje ände
av potten, så att den tvingas att gå lite längre för att uppna samma
spänning till återkopplingen. Förutsättar sannolikt att eventuella
mekaniska "klackar" vid utgående axel avlägsnas.
> Då köper jag nog ett par Parallax-microservon från Elfa...
Verkar ligga ca knappt 200:-/st.
Du skulle även kunna prova med :
http://www.tradera.com/auction/aid_32011930 för 160:-/st.
Enligt en köpare som har monterat isär ett ex, så är de fullt "moddbara"
och för övrigt helt standard (dock lite starkare).
Elektroniken i servot är ju byggd för att ge ett "lagom"
swing med 1.5 +/- 0.5 ms puls.
Vad man kanske skulle kunna göra vore att sätta ett motstånd i varje ände
av potten, så att den tvingas att gå lite längre för att uppna samma
spänning till återkopplingen. Förutsättar sannolikt att eventuella
mekaniska "klackar" vid utgående axel avlägsnas.
> Då köper jag nog ett par Parallax-microservon från Elfa...
Verkar ligga ca knappt 200:-/st.
Du skulle även kunna prova med :
http://www.tradera.com/auction/aid_32011930 för 160:-/st.
Enligt en köpare som har monterat isär ett ex, så är de fullt "moddbara"
och för övrigt helt standard (dock lite starkare).
-
Först så tyckte jag det var en lysande lösning sedan så insåg jag att det inte kommer att fungera.
Detta då den aldrig kommer att uppnå sin referenspunkt.
Om servot skall till 100% dvs 2,0ms och kommer på poten till 90% men vill till 100% så kommer det bara att snurra dvs man får en linjär rörelse över potens arbetsområde och full rotation därutöver.
För att förenkla lite "1k fast-8k pot-1k fast" inom 0-10% och 90-100% så kommer servot att snurra med full fart åt respektive håll mellan 10-90% så komer det att positionera sig korrekt. Eller tänker jag fel?
Detta då den aldrig kommer att uppnå sin referenspunkt.
Om servot skall till 100% dvs 2,0ms och kommer på poten till 90% men vill till 100% så kommer det bara att snurra dvs man får en linjär rörelse över potens arbetsområde och full rotation därutöver.
För att förenkla lite "1k fast-8k pot-1k fast" inom 0-10% och 90-100% så kommer servot att snurra med full fart åt respektive håll mellan 10-90% så komer det att positionera sig korrekt. Eller tänker jag fel?
Om vi förutsätter att pottaxeln är direktkopplad till utgående axeln och således i normala fall inte rör sig mer än säg 180gr. Det som då händer när man sätter på motstånd i "ändarna" av potten (förutsatt också att den fungerar som spänningsdelare) är att potten måste röra sig längre över banan för att uppnå samma potentialskillnad som före modifieringen.
Slutsats: Rörelsen förlängs. Ev. mekaniska stopp förutom potten måste kollas och tas bort.
Slutsats: Rörelsen förlängs. Ev. mekaniska stopp förutom potten måste kollas och tas bort.
Exakt !
En förutsättning är naturligtsvis att potten normalt *inte* går till sina
ändlägen, utan att det finns lite spelrum. Detta extra spelrum skulle man
kunna använda genom att dra ner/upp pottens ändlägen närmare de
normala spänningarna för 0% och 100%.
Om potten redan som standard går till (eller nära) sina ändlägen (knappast troligt, det
skulle bli en alldeles för ostabil konstruktion), så fungerar det dock inte lika bra...
En förutsättning är naturligtsvis att potten normalt *inte* går till sina
ändlägen, utan att det finns lite spelrum. Detta extra spelrum skulle man
kunna använda genom att dra ner/upp pottens ändlägen närmare de
normala spänningarna för 0% och 100%.
Om potten redan som standard går till (eller nära) sina ändlägen (knappast troligt, det
skulle bli en alldeles för ostabil konstruktion), så fungerar det dock inte lika bra...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
En den gamla Futaba servon gick 225 grader - inte tillräckligt för dig ändå iofs. Enklast är väl att växla utgången med faktor två?! Det fixar du lätt med två små plastkugghjul. För att montera ett kugghjul på servoarmen är det bara att borra upp navet på kugghjulet så att det centrumstyr på sevoarmsnavet. Borra sedan två 2mm hål i kugghjulet med styning ifrån linkhålen på servoarmen - skruva fast kugghjulet med m2 skurvar. Visaraxeln är ju enklare. anpassa kugghjulet till axeln och lagra den på enklaste sätt. Väljer du kugghjul med små tänder och får kuggspelet lagom så är det är bra och billig lösning.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
En liten växlad stegmotor med en nollgivarkontakt/läsgaffel/mekanisk nolla är ju enklare att lösa iofs. Jag hadde några 10x växlade pyttestegisar som hadde 0,18grader per steg. Den upplösningen torde räcka så att du skipper böka med microsteg och liknande. Iofs hade den ett glapp på en knapp grad på utgåede axeln, men antigen kan man leva med det eller så kompenserar man för det i mjukvaran - inte så svårt att hålla reda på vilket håll man gick åt senast.
Tack för alla era svar. Jag pratade med en gammal modellbyggare med, som faktiskt också föreslog mekanisk utväxling med hjälp ett par kugghjul, eller helt enkelt ett Hitec winschservo. Dessa är dock ganska dyra och klumpiga.
Killarna som skall ha det här ville uttryckligen ha analoga mätare, det är därför vi inte kan använda led-segmentdisplayer eller lcd-skärmar.
Killarna som skall ha det här ville uttryckligen ha analoga mätare, det är därför vi inte kan använda led-segmentdisplayer eller lcd-skärmar.