Konstruktion och bygge av en högtalarlåda (uppdaterad)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Konstruktion och bygge av en högtalarlåda (uppdaterad)

Inlägg av Fritzell »

Ok har nu fått elementet efter en försenad leverans och har börjat bygga. Är det kinkigt med dämpmaterialet? Har satt fast dämpvadd (ca 1-2cm tjock) på alla sidor utom framsidan och lite grann i botten tills några cm öppet mot porten. Sen funderar jag lite grann på om jag ska spackla upp den och måla lådan eller klä den i nått snyggt tyg/filt eller DC-fix eller liknande. Bilder kommer kanske senare :)

Tjenixen :)

Har ett 12" MGR bas-element (variant: billig) som jag byggde in i en 40liter sluten låda för några år sedan med 22mm spånplatta (OBS: lådan är helt kvadratisk :|)
Basen driver jag med en egenbyggd förstärkare av hög kvalitet.

Grejen är att jag skulle vilja ha lite mer tryck i botten, lite djupare bas helt enkelt. Jag funderade på hur mycket det skulle göra om man byggde en större låda till baselementet, säg 75-100 liter basreflex. Eller ifall det vore mer lönt att byta till ett bättre element med andra egenskaper.
Lådan får helst inte vara bredare än 390mm (platsbrist) så man får väl bygga på höjden antar jag.
Jag är inte speciellt insatt i lådkonstruktion så nått tips på hur man bör bygga vore uppskattat. Till exempel ifall det spelar nån roll vart man sätter porten (framsidan eller baksidan?)

Data på nuvarande element

Tanken jag hade annars var bara att man behåller samma mått i bredd och som lådan är på nu och bara ökar höjden (och eller djupet) tills man får rätt volym..
Jag vet inte hur det funkar med Vas, Fs osv.. fattar inte heller hur man ska använda sådana dära låd-kalkylatorer.

Tacksam för tips :)
//Fritzell
Senast redigerad av Fritzell 18 september 2006, 19:46:14, redigerad totalt 2 gånger.
evert2

Inlägg av evert2 »

urk...qts på 0,84...basreflex är no-no med detta element ..köp ett likadant i så fall istället eller nått annat element
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Konstruktion och bygge av en högtalarlåda

Inlägg av Meduza »

Fritzell skrev:Lådan får helst inte vara bredare än 390cm (platsbrist) så man får väl bygga på höjden antar jag.
Med en nästan 4m bred låda borde du kunna få upp lite volym ?
evert2

Inlägg av evert2 »

Blidde nog lite fel där va ? :shock:

Edit: Längst ner på denna sida ser du vilken typ av låda som funkar bra sett till olika qts-värden: http://www.diysubwoofers.org/sbc/sbc5.htm

Edit2: Om du skall använda dig av den bas du har så borde du teoretiskt sett bygga "en så stor låda som möjligt" för bästa möjliga ljud.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nejdå jag har ett ganska stort rum så det är ingen fara.

Nädå, det skall vara 390mm och inte cm på bredden :mrgreen:

Hmm okej så stor som möjligt alltså. Vet inte riktigt vad Q och Qts värde är för nånting tyvärr.
köp ett likadant i så fall istället eller nått annat element
Hmm vad menar du med köp ett likadant? :?

Ska läsa på lite mer på den där sidan också, tack för tipset :)
evert2

Inlägg av evert2 »

flåt, lite fel-tänk...om du köper en till likadan så fär du mer klös men inte "bättre" frekvensgång...stryk det...

"Qts" kan man väl beskriva som "Resonansbenägenhet" som man kan sätta en siffra på..

En SLUTEN lada (f'låt : menar ju låda :lol: ) på 100 liter är nog inte helt fel..
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe, ok. Så 0,8 i Q verkar ganska högt då. Hmm så du föreslår alltså en sluten låda på 100 liter? Enligt databladet borde den ju vara portad.. :humm: Förklaring tack! :)

I vilket fall så ska lådan vara på större volym iaf än den är nu, det kan vi slå fast.
Senast redigerad av Fritzell 26 augusti 2006, 20:39:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hornhögtalare?

med tanken på verkningsgraden på elementet vore det en välgärning och man kan sänka gränsfrekvensen neråt ordentligt
evert2

Inlägg av evert2 »

igentigen så är allla vrden över 0, 7 för höga,,men verkigheten kliver in då man dämpar lådan ordentligt....på så sätt känner lådan av en större kavitet...begripligt?....(inte helt nyckter ;))
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nästan begripligt :) Kavitet vet jag ej vad det är, däremot har jag ju dämpat lådan som jag har nu med dämpvadd om det är detta du syftar på...

Hornhögtalare? Låter intressant. Är det inte en typ av högtalare? Eller är det en lådkonstruktion? Som ni märker är jag helt grön på detta område :shock:
Frågan är egentligen bara hur jag ska göra för att få ut maximal botten ur elementet jag har, eller hur en låda skulle se ut om jag skaffade ett bättre element. Jag skulle ju kunna bygga helt på måfo, men om man ändå bygger nytt kan man ju lika gärna förbättra någonting.

Jag funderade också på skillnaden mellan att ha en port (typ rör?) eller att ha någon cm eller två öppen framåt i lådan nedtill.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

japp det är en låda, om man föröker förenkla det så är det ungefär såhär

ett vanligt högtalarelement har en resonansfrekvens , den är beroende på på många saker. mekanisk konstuktion och låda är viktigast, minskad lådvolym ökare resonansfrekvensen, tung kon på elementet sänker den, men minskar verkninggraden,
vad som änder under resonansfrekvensensen är beroende på låda, en sluten så blir det som om luften bakom håller emot membranet, en bsareflex blir det under basreflexensresonansfrekvens som ligger lite under elementets resonansfrekvens, ungefär som om elemenster är i fri luft, svänger för mycket

i en hornhögtalare håller hornet emot till hornets lägsta arbetsfrekvens

med bashögtalare så är alltid"nästan i varjefall" högtalaren membran för litet för att få tillräckligt luftmotstånd för att få ut effekten till luften, det där med ljudvågornas våglängs o.s.v
hornhögtalaren verkar som en transformator och ökar membranarean så elementet kan jobba effektivare, det finns massor av nackdelar med, stora lådor och svårt att få dom att låta bra i små rum är två
ökad verkninggra och det ända sättet att få element att fungera bra under högtalarens egenresonansfrekvens är två fördelar
evert2

Inlägg av evert2 »

igentigen så är allla vrden över 0, 7 för höga,,men verkigheten kliver in då man dämpar lådan ordentligt....på så sätt känner lådan av en större kavitet...begripligt?....(inte helt nyckter )
förlåt...jag menar ju att: om man dämpar lådan ordentligt så uppfattar ELEMENTET som att lådan är större än den faktiskt är.

GRYM: JAG är mycket tveksam till att detta element är lämpligt att använda i horn. Man brukar väl titta på EBP (EBP = Fs/Qes). Detta tal bör ligga över 100-120 någonstans....lite lägre för "subbar" (Typ 60-70 kanske) men i detta fall hamnar man säkerligen på ett EBP på ca 30!....obra
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kan hålla med, horn gillar styva upphängningar och lätta koner, men jag har kört med skitelement i horn och det blev mycket bättre än med både slutna och basreflex

och det är en hel del jobb med att bygga hornhögtalare, men det är ju kul att hålla på med dom

ett exempel, jag byggde för längesedan mina egenritade bashorn som var gjorda för ett visst pa 18" högtalare, men vid tidpunkten hadde jag inte råd med att köpa elementen , så det satt ett par sketna 15" väldigt olämpliga element i dom, men det lät bra mycket bättre i horn än i dom slutna lådor dom satt i innan och efter

men en basreflexlåda är ju mera lättbyggd och då kan man ju pressa ner gränsfrekvensen lite till,
sedan finns ju knepen med att lägga på filt över högtalaren på baksidan för att dämpa rörelsena under resonansfrekvensen
evert2

Inlägg av evert2 »

Ja...fast frågan är väl om man kaan få ner Q-värdet tillräckligt mycket. Fast sen är det väl en prioriteringsfråga vad gäller ljudkvalitet, frekvengång, transientförmåga mm..men HELST bör ju q-värdet ligga under 0,45 för basreflexlåda (har iofs sätt basreflexhögtalare med högre Qts - men det hör inte till vanligheterna)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack så mycket för era svar! Intressant det där med hornhögtalare..

Egentligen så är lådan elemtet sitter i nu ganska bra då med andra ord. Har läst lite mer på sidan nu så nu vet jag lite mer om vad värdena står för också.

Så för att göra ett slutgiltigt konstaterande; Är det värt att bygga en större portad låda till elemetet? Kommer det bli mer djup?
Skriv svar