Tjenixen

Har ett 12" MGR bas-element (variant: billig) som jag byggde in i en 40liter sluten låda för några år sedan med 22mm spånplatta (OBS: lådan är helt kvadratisk

Basen driver jag med en egenbyggd förstärkare av hög kvalitet.
Grejen är att jag skulle vilja ha lite mer tryck i botten, lite djupare bas helt enkelt. Jag funderade på hur mycket det skulle göra om man byggde en större låda till baselementet, säg 75-100 liter basreflex. Eller ifall det vore mer lönt att byta till ett bättre element med andra egenskaper.
Lådan får helst inte vara bredare än 390mm (platsbrist) så man får väl bygga på höjden antar jag.
Jag är inte speciellt insatt i lådkonstruktion så nått tips på hur man bör bygga vore uppskattat. Till exempel ifall det spelar nån roll vart man sätter porten (framsidan eller baksidan?)
Data på nuvarande element
Tanken jag hade annars var bara att man behåller samma mått i bredd och som lådan är på nu och bara ökar höjden (och eller djupet) tills man får rätt volym..
Jag vet inte hur det funkar med Vas, Fs osv.. fattar inte heller hur man ska använda sådana dära låd-kalkylatorer.
Tacksam för tips

//Fritzell