hur mycket ström till CNC?
hur mycket ström till CNC?
Jag undrar hur mycket ström/spänning jag kan behöva för att driva tre bipolära stegmotorer 1.9A/2.6V. Drivningen klarar av 35V.
Japp, kortet har chopperstyrning. Jag anänder detta: http://www.bergan.se/page_1148574213203.html
Är det så enkelt att motorn hela tiden drar fasströmmen? Om man kör med halvsteg så borde den väl dra 2xFasströmmen halva tiden?
IAF:
om man har en 24V trafo, och likriktar så borde man få: rot(2)*24= 34V, vilket passar ganska utmärkt. 24V*6A ger 144VA.
Så för att få 34V/6A behöver jag en 144VA ringtrafo? (och likriktare och elyt)
Är det så enkelt att motorn hela tiden drar fasströmmen? Om man kör med halvsteg så borde den väl dra 2xFasströmmen halva tiden?
IAF:
om man har en 24V trafo, och likriktar så borde man få: rot(2)*24= 34V, vilket passar ganska utmärkt. 24V*6A ger 144VA.
Så för att få 34V/6A behöver jag en 144VA ringtrafo? (och likriktare och elyt)
Alltså den enda gången motorn tar emot maximal ström är när den står stilla eller snurrar mycket sakta. Men under vanlig drift så sjunker ju motorströmmen eftersom induktansen ställer till det.
Närmast kraftigare transformator är väl på 150VA & det borde fungera perfekt även i halvsteg, om du har väl tilltagna kondensator!.
Jepp det blir 34V efter likriktning!.
Närmast kraftigare transformator är väl på 150VA & det borde fungera perfekt även i halvsteg, om du har väl tilltagna kondensator!.
Jepp det blir 34V efter likriktning!.