trasig hemmabioreciever.
trasig hemmabioreciever.
Hej, har en hemmabio reciever av märket eltax(billig) avr 250. köpte den för ca 3 år sen men nu har den gett upp, radion funkar fint men alla line in kanaler beter sig mycket märkligt, ljudet är extremt lågt och det svajar och är i obalans. nån som har en hint om vad som kan vara fel? tänkte att om de bara är nån konding så kan de ju vara värt att laga, men det blir kanske lite klurigt att hitta felet antar jag 

kikade i våras, såg inget då, men nu kom ja på att ja saknade den =) så ja tänkte börja pilla igen. Eftersom det bara är när man använder ingångarna(har inte testat den digitala) som det låter illa borde väll felet mest troligt ligga innan förstärkar kretsen? har inget oscilloscop så de är lite klurigt att leta
kanske ska dra ihop ett sånt oscilloscop man kopplar till line in på datorn å köra en sinusvåg genom hela klabbet... annars blire nog knepigt.

kanske ska dra ihop ett sånt oscilloscop man kopplar till line in på datorn å köra en sinusvåg genom hela klabbet... annars blire nog knepigt.
Jag lagade en Pioneer förstärkare för nått halvår sedan som hade exakt samma symptom fast där funkade inte radion heller. Det visade sig vara den digitala ingångsswitchen (ingångsväljar chipet) som hade gett upp. Upptäckte det genom att koppla in signal och mäta före och efter chipet. När signalen gick genom ingångsväljaren blev den helt distorerad, försvagad och allmänt kass. Provade att bygla ingången med utgången på chippet och då blev det signal fram till slutsteget.
I den förstärkaren var det även en op-amp till Phono igången som hade gått och låg och drog ner +-12 volten, även en sluttrissa hade gått.
Kretsen var en 28polig lite smalare variant, kommer inte ihåg vad den hette tyvärr.
Oscilloskop underlättar fruktansvärt mycket vid felsökning av förstärkare. Du får väl försöka lyssna med summer eller nån liten högtalare om du kan höra skillnad före och efter. Givetvis får du plocka fram data på kretsen och kolla vilka pinnar du ska koppla in dig på. Om det nu överhuvudtaget är kretsen som strular. Kan ju mycket väl vara nått ingångssteg som spökar...
I den förstärkaren var det även en op-amp till Phono igången som hade gått och låg och drog ner +-12 volten, även en sluttrissa hade gått.
Kretsen var en 28polig lite smalare variant, kommer inte ihåg vad den hette tyvärr.
Oscilloskop underlättar fruktansvärt mycket vid felsökning av förstärkare. Du får väl försöka lyssna med summer eller nån liten högtalare om du kan höra skillnad före och efter. Givetvis får du plocka fram data på kretsen och kolla vilka pinnar du ska koppla in dig på. Om det nu överhuvudtaget är kretsen som strular. Kan ju mycket väl vara nått ingångssteg som spökar...
Senast redigerad av Fritzell 24 augusti 2006, 18:38:32, redigerad totalt 1 gång.
Som jag har förstått det hela så är det ungefär så här: När grejerna inte är jordade (till samma punkt) så kan de ha olika jordpotential. Ponera att din stereo är jordad och den får du potentialen 0V på jorden och arbetar hela tiden mot denna potential. Din dator som inte är jordad kan få en annan potential på jorden än 0V, kanske säg 200V. Detta är ingen fara så länge man inte kopplar ihop grejerna. Datorn kommer att ha 240VAC mellan fas och nolla och jorden kommer att hänga fritt, lite okänd potential. Om du då kopplar ihop grejerna så kan det vara en väldigt stor potentialskillnad som kommer att jämnas ut... genom kretsar och diverse som kommer ivägen.
Hoppas du begrep något och att jag har sagt rätt, annars kommer nog någon med lite bättre koll att hojta till.

- 13th.Marine
- EF Sponsor
När jag klev upp imorse såg jag att vår katt hade gnagt av ljudkabeln mellan frugans dator och TV:n. (Finns knappt några jordade uttag i vår lägenhet, så både dator och TV är ojordad.) Ska jag se detta som ett tecken?
Optokopplare fungerar om det är digitalt ljud, vid analogt ljud så är det en transformator som gäller.

Optokopplare fungerar om det är digitalt ljud, vid analogt ljud så är det en transformator som gäller.