Varför blir min BasicStamp GLÖDHET?
- mickeliten
Varför blir min BasicStamp GLÖDHET?
Det är såhär, jag har ett 9V batteri till en 7805 regulator.
Jag kopplar +5V från regulatorn till pinne 21 och jord till pinne 23.
Både 7805-regulatorn och saken på Stampen som sitter längst upp till höger blir JÄVLIGT varma, heta med andra ord.
Den på basicstampen ser ut som en regulator.
Jag VET att jag har kopplat rätt, för jag har ju kopplat så förut och det
har funkat utmärkt.
Någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?
Jag kopplar +5V från regulatorn till pinne 21 och jord till pinne 23.
Både 7805-regulatorn och saken på Stampen som sitter längst upp till höger blir JÄVLIGT varma, heta med andra ord.
Den på basicstampen ser ut som en regulator.
Jag VET att jag har kopplat rätt, för jag har ju kopplat så förut och det
har funkat utmärkt.
Någon som har haft samma problem eller vet vad som kan vara fel?
- mickeliten
- mickeliten
- Illuwatar
- Kontakt:
Titta på detta schema över en BS2:
http://www.parallax.com/dl/docs/prod/schem/bs2revf.pdf
Ben 21 (VDD) är kopplat till utgången på den integrerade regulatorn (LM2936). Med andra ord, du försöker mata in 5V in i en annan regulators utgång. Inte så lyckat om du samtidigt har ben 24 anslutet till en spänningskälla. Då finns risken att något går sönder. Om ben 24 är hängandes i luften borde det dock fungera om den integrerade regulatorn är hel. Ser man till att du inte kan använda ben 24 till matningsspänningen verkar det som regulatorn på BS2'an inte är helt frisk.
http://www.parallax.com/dl/docs/prod/schem/bs2revf.pdf
Ben 21 (VDD) är kopplat till utgången på den integrerade regulatorn (LM2936). Med andra ord, du försöker mata in 5V in i en annan regulators utgång. Inte så lyckat om du samtidigt har ben 24 anslutet till en spänningskälla. Då finns risken att något går sönder. Om ben 24 är hängandes i luften borde det dock fungera om den integrerade regulatorn är hel. Ser man till att du inte kan använda ben 24 till matningsspänningen verkar det som regulatorn på BS2'an inte är helt frisk.
- mickeliten
Mmm det stämmer Illuwator, men det är just så att jag har ingen spänning på pinne 24 utan jag ville bara köra genom regulatorn.
Men nu blir den stekhet när jag kör med regulatorn, och använder jag endast pinne 24 så funkar det inte alls.
Man blir ju less. Får byta min stamp mot en på skolan som fungerar.
Men nu blir den stekhet när jag kör med regulatorn, och använder jag endast pinne 24 så funkar det inte alls.

Man blir ju less. Får byta min stamp mot en på skolan som fungerar.

- mickeliten