Det är såhär att jag har en rc-bil med bensinmotor i.
Det jag skulle vilja bygga är en modul med eget batteri som kortsluter "dödarknappen" på motorn ifall om batterinivån (mottagarens, servonas) sjunker under 4,7 volt eller försvinner helt och hållet.
Är det någon som skulle vilja hjälpa mig med att konstruera en sånhär modul?
Sladdarna ska paralellkopplas. De två sladdar som går från knappen går till tändningen på motorn. När dom kortsluts/ knappen trycks in så stannar motorn.
Angående toleransen så gör det inget om den bryter mellan 4,5 - 4,9 volt. Det blir bra.
Har fått reda på en sak nu. Switchen leder visst ström när den inte är intryckt, vilket jag inte trodde. Så den ska nog seriekopplas som du sa! Ska ändra bilden bara.
Men om någon vänlig människa skulle ta sig tiden och hjälpa mig med detta så skulle det verkligen uppskattas!
Nu kanske det inte är nödvändigt för modulen att ha ett eget batteri. Då den inte behöver ström för att inte leda liksom...
T.ex. 0 volt = modulen blir strömlös = reläet leder inte
Jag vet inte om det här kan vara nått att använda: http://www.laddaupp.nu/bilder/Batteri-vakt.bmp
Då kan du sätta ett relä, transistor eller vad du nu vill ha på lysdiod utgången. Spänningen du vill att den ska aktivera på bestämmer du med poten.
PS: Säg gärna till om ni ser något fel i schemat:).
EDIT: Nu har jag ändrat i schemat, transistorerna är nu rätt vända.
Tack bearing .
Senast redigerad av platinum 20 augusti 2006, 09:10:10, redigerad totalt 2 gånger.
gjorde något liknande till en kompis
en 4040 spänningsreferens och en op var det hela
op jämförde spänningen från batteriet via en spänningsdelare med referensspänningen och när den blev lägre så lös en lysdiod som talade om att hans lipol batteri var på upphällning, ganska simpelt och det var ganska bra noggranhet på det hela +- 10 mV om jag inte mins helt fel
sedan behövs det lite avstörningar och liknande med det hör ju till
på den haär sortens krets så kan man ju driva en transistor som dra ett brytande räle
Om jag byter ut lysdioden mot ett relä säger vi, så måste "dödarknappen" behövas tryckas in några sekunder minst för att motorn ska stanna. Tänk om spänningen ligger lite mitt i mellan och går upp och ner så att reläet knäpper av/på frekvent.
Så antingen så måste reläet dra ganska mycket ström så att spänningen sjunker tillräckligt så att detta inte kan hända eller så kanske man kan sätta en kondensator någon stanns som ser till att basen på T1 blir strömförsedd även om spänningen skulle stiga... Ni förstår säkert.